|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har jag varit på verkstaden och de hade inte mycket koll de sa att det hade varigt en "försäljare" från mobil som de hade gått igenom vilka oljor de skulle använda och den sa att det skulle funka med mobil super s i deras dieslar. Får se i morgon om de varigt i kontakt med mobil och nissan. Johan B: Tror du att det är skadligt för motorn att gå på super s? |
|
|
Eftersom Nissan själva anger att det skall vara en B1-klassad olja i motorn, bör du alltid använda en sådan för optimal funktion/lägsta förbrukning. Troligen har inte motorn tagit skada, men den har garanterat dragit onödigt mycket bränsle! Risken är nog större att något går snett om man använder en A1/B1-olja i en motor som inte är avsedd för en så tunn olja. Just dieselmotorer kan vara lite "knepiga" att hitta en bra olja till då det finns rätt många olika typer (med/utan turbo, direktinsprutade/vanlig insprutning, lågvarviga/högvarviga, anpassade för vanlig/lågsvavlig diesel, hög/låg trimningsgrad, stor/liten cylindervolym etc.)! Följ därför ALLTID rekommendationerna i instruktionsboken! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej. Var hos nissan i dag (igen) och han ringde till Mobil och de rekomenderade: Mobil delvac MX 15W-40. Problemet är att jag ringde till nissans huvudkontor och frågade om garantin gällde om man haft fel olja en stund, de svarade inte helt oväntat att inga garantier gäller. Men dom på mobil säger att det inte är någon fara. |
|
|
Delvac MX 15W40 är inte heller B1-klassad! Är det några sommarjobbare eller prao-elever som gav det rådet? Delvac-oljorna är i första hand avsedda för tyngre maskiner! Den enda oljan som jag vet att Mobil säljer i Sverige, som är B1-klassad, är Mobil Super FE-special 5W30. (Jag vet ingen A1/B1-klassad olja som har högre varmviskositet än 30!) Vilka viskositeter är rekommenderade i instruktionsboken? Vilka oljor rekommenderas? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
De sa att den var bättre klassad, Det skall vara 10W40 om det är mellan -20 och+30. 5w30 om det är max +15 Det står också att i kallt klimat så är 10w30 att föredra i varmt klimat är det 20w50 eller 20w40 som rekomenderas. Jag tror inte att det var nån prao, när jag var där ringde de till mobils försälgare (hon som rekomenderade super s från börgan) men eftersom hon inte visste så ringde hon någon annan och ringde upp efter fem min och sa den oljan, jag påpekade din rekomendation och den skulle också funka men de rekomenderade ändå delvac. Har även pratat med mobils marknadschef och han skulle redaupp dethär på måndag sa han. Börgar bli riktigt less på min återförsålgare de tycker att det inte är så noga verkar det som, det får nog bli en 525tds snart. |
|
|
Johan B! Förutsatt att oljorna har samma kvalitet, API och ACEA klassning. Kan man säga att generelt sätt passar en 5W50 el 60 olja bättre än en 5W30 el 40 olja i en bil som ofta körs hårt?? |
|
|
Jag köper min olja direkt från en leverantör. Min kontakt där säjer att kvalitetsklassningen gäller när oljan är ny. En dålig olja med hög kvalitetsklassning som ny, kan tappa mycket av den kvaliten redan efter 200 mil. En fordongodkänd olja däremot håller tillräkligt hög kvalitet under hela bytesintervallet enligt respektive biltillverkares tester. Någon som har synpunkter på detta? \\Mikael |
|
|
Gus, om din motor skall ha en A1/B1-olja är INTE en A2/B2 eller en A3/B3-olja bättre klassad! Det beror på att A1/B1 är förbehållet "bränslebesparande" oljor och dessa kan inte rakt av ersättas av en A2/B2 eller A3/B3-olja.... Däremot verkar rekommendationerna i din instruktionsbok lite motstridiga. Jag vet inte någon olja som skulle klara både ACEA-kraven (A1/B1) samtidigt som den klarar varmviskositetskravet 40 eller 50! En 15W40-olja är ingen höjdare vid kallstarter! Det är även då som ca 90% av motorslitaget uppstår.... Kolla med generalagenten för din bil, vilka krav det verkligen ställs på oljan! (Jag har svårt att tänka mig att inte en högkvalitativ syntetolja skulle klara kraven!) Real Power, generellt kan det vara bra att ha lite "tjockare" olja (högre varmviskositet) i en motor som går väldigt hårt/varmt. Men det är inte alltid så! Man måste ta hänsyn till motorns konstruktion med. Som en parantes kan man säga att F1-motorer körs på en olja som skulle motsvaras av en syntetisk 15W30-olja! Det beror på väldigt små toleranser i motorerna i kombination med väldigt höga varvtal. En nackdel med en "tjock" olja är att den gör att motorn drar något mer bensin/diesel än med exempelvis en 0W30-olja. En annan nackdel är att den faktiskt kan ge en något lägre motoreffekt! Så länge som man inte har "racingambitioner" och/eller kör bana, klarar man sig gott på en 5W40-olja i vanliga motorer. Men precis som du är inne på är det viktigt att man inte har för låg ACEA- och API-klassning på oljan oavsett vilken viskositet det gäller. ACEA och API-klasserna säger mer om oljans kvalitet (slitage, friktion, värmetålighet, hållbarhet etc.) än SAE-klassningen som ENBART säger hur lätt/tjockflytande oljan är vid 40 rexp. 100 grader C! Mikael, både ACEA- och API-klassningarna görs utifrån olika tester. Vissa av dessa tester är rena körningar i olika fastställda referensmotorer. Efter körningarna mäter man bland annnat slitaget i motorerna. Visst kan olika oljor vara olika "uthålliga", framförallt gäller det olika "longlife"-oljor (BMW, VAG, Mercedes, GM etc), som testas i längre körtester mm än vad API- och ACEA-systemet kräver, innan de får sitt godkännande. Många oljebolag köper olika basoljor av varandra. Det finns ett fåtal tillverkare av oljeadditiv, vilka säljer sina additiv i olika "standardiserade paket" som sedan oljetillverkarna tillsätter sina basoljor. Därmed är det i praktiken ganska liten skillnad mellan olika oljemärkens oljor rent kvalitetsmässigt. (i vissa fall är det genom ovanstående två förhållande samma additiv och samma basoljor!) Så svaret på din fråga är att man generellt kan lita på de klassningar som står på förpackningen, under hela serviceintervallet, åtminstone så länge det inte handlar om "longlifeoljor"! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan. Har pratat med mobil o de har ingen olja som passar. Har även pratat med nissan (en tekniket på nissansverige) och nu skall jag använda mobil super s igen att den är b3 klassad gjorde inget för den skulle slita mindre (undra varför de inte skriverdet i instruktionsboken) . Vet du om det finns någon annan tilverkare som har en olja som är rätt, Mvh Gus |
|
|
Med tanke på att de helt plötsligt inte anser att du behöver en B1-klassad olja (se till att få skriftligt på det om det skulle hända något som skulle kunna leda till garantijobb!), skulle jag personligen satsat på Mobil1 i stället! (om du "måste" använda Mobil-olja) Mobil1 0W40 har vissa bränslebesparande egenskaper, dock inte lika mycket som A1/B1. Den oljan är bättre än delsynteten! Dessutom klarar den viskositetskraven som Nissan anger (40). Att den är tunnare när den är kall är bara positivt, då oljecirkulationen kommer igång snabbare! I övrigt kan du själv kolla in den lista som jag har gjort tidigare över syntetoljor på Svenska marknaden. (det kan finnas fler sorter än vad jag har hittat!) Kolla här: Länk Det som är viktigt i ditt fall är att varmviskositeten inte är lägre än 40 och att oljan helst är A1/B1-klassad. (den kombinationen kan bli knepig att hitta!) Om du väljer att strunta i just B1-klassningen bör du välja en olja som är B3-klassad (eller B4 om det är en direktisprutad diesel, vilket jag inte tror att att det är...). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.