|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad säger ni på forumet som kan olja?? Stämmer det som "Bosse på TV" säger att en helsyntet alltid är bättre eller skulle man tordas använda en bra mineralolja i min motor. Har hört att den ska vara känslig på oljekvalitet och bytesintervall. Har även hört att kamaxeln kan skadas av en syntetolja, som inte blir seg då den blir kall och alltså rinner av och lämnar kammen helt torr.. Skulle kunna byta olja och filter dubbelt så ofta om jag byter ut Castrol GTX Magnatec mot tex Mobil Super M 10w40 Tror att båda har BMWs godkännande Jag gör inga "Longlife" byten utan försöker att byta vid ~800mil... | |
|
Jag kan bara citera andra. Min erfarna mekaniker samt killen på M-center som testade min bil nyligen är båda helt överens om följande: Syntet är bäst. Trotts att de inte är lika trögflytande så ska de minska risken för slitage OCH läckage, lite paradoxalt. Det finns andra som säger att mineral är snällare mot kamaxeln, som du påpekar. Jag kör syntetiskt. Undrar om någon kunde experimentera och köra ett år i taget med respektive olja, köra relativt konstant, kolla noga bränsleförbrukning, avgaser ( vid besiktning) samt ev oljeläckage. DET skulle säga mycket om hur MOTORN mår, och det borde väga mer. Sword |
|
|
Tilläggas bör: En syntetolja med samma viskositetstal är PRECIS lika trögflytande/lättflytande som en mineralolja med det viskositetstalet. Det är just precis vad det anger. Jag kör bara på helsyntet själv. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
bmwracing |
Klart man ska köra på syntet! Om motorn då skulle börja dra olja som en del påstår så är det ju inte oljans fel eg. utan motorn som redan är sliten... |
| Syntet! Även i äldre bilar i bra skick. Det där med att syntetolja är för tunn är bara nonsens, jämför en 5w/40 med säg en 10w/40 mineral. Då är syntetolja lite tunnare vid kallstart i och med att viskositeten är olika. Men det är bara en fördel, då får du upp olja till kammarna fortare då den flyter snabbare speciellt när det är kallt. När oljan blivit varm är syntetoljan precis lika tjock som vilken annan mineralolja som helst bara sista tjockleken är densamma. | |
|
Ett litet förtydligande om viskositetstalen. Det är bra om en olja har ett lågt kallviskositetstal (första siffran i SAE-klassningen, mäts vid 40 grader C) för då får man helt riktigt upp oljecirkulationen snabbare när motorn är kall (oavsett om det är sommar eller vinter). Generellt kan man säga att oljans kallviskositetstal aldrig kan bli för lågt, desto lägre desto bättre! Oljan måste däremot ha en viss minsta viskositet när den är varm. Hur "tjockflytande" den måste vara beror på motorns skick, konstruktion och körförhållanden (belastning, varvtal, yttertemperatur mm.). Oljans varmviskositet (mäts vid 100 grader C) anges av SAE-klassningens andra siffra. Det är inte alltid säkert att det är "bättre" att ha en "tjockare" olja i motorn. Här är lagom bäst! Sedan bör man vara medveten om att klassningen i SAE-systemet handlar om just klasser. Dvs. en olja med t ex 40 i vamviskositetstal är inte EXAKT lika tjock som en annan olja med 40 i varmviskositetstal, men de befinner sig i samma viskositetsklass och är i princip jämförbara viskositetsmässigt. Nu kanske jag är inne på hårklyverier, men det kan vara bra att känna till hur klassningen är uppbyggd. Angående frågan i första inlägget: En bra syntetolja är ALLTID bättre än en mineralolja oavsett i vilken motor du slår den. Detta förutsätter givetvis att oljan har rätt viskositetsklassning! Man kan alldrig få motorskador pga att man använder "en för bra" olja. En olja som t ex uppfyller API SL (den senaste API-klassningen just nu), uppfyller automatiskt alla tidigare API-klasser (t ex API SF, SG, SH och SJ). En modern syntetolja har inga problem med vidhäftningen på t ex kamaxel när oljan är kall. (de första syntetoljorna som kom på 70-talet hade det däremot) Däremot är det riktigt att motorn i Daniels bil är mycket känslig avseende oljekvalitet och serviceintervall. Fuskar man med något av detta kommer tyvärr kamaxeln att slitas ut i förtid! Snåla inte på oljekvaliteten, det är extra dumsnålt på just den motortypen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Följande sajter innehåller en del bra info om motoroljor generellt: Länk Länk |
|
|
Syntet ÄR ju bättre såtillvida att den oftast har "större" spännvidd eller arbetstempområde och att den inte bryts ner lika snabbt som mineral. De flesta märken brukar ha spännvidden 5-40 på sina syntetoljor, och det brukar vara fullt tillräckligt om du inte har en ordentligt trimmad motor då en något högre viskositet = bättre tålighet mot hög värme (t.ex. 10-60) är önskvärd; t.ex. på en M3:a eller M5:a... Eftersom det är sommar kan du köpa 1 liter synt. 10-60w på Mekonomen också och pytsa i först så får du bättre smörjning vid höga temperaturer.... Skulle också råda dig att byta olja oftare på vintern - oljor har detergenter och olika tillsatser som förbrukas fortlöpande, framförallt vid kallstarter. Helst ska du köra tills motorn blir varm också (5-9 Km), oljan förbrukas ännu snabbare annars, för att inte tala om motorn... Däremot skulle jag bortse från märket och istället titta på vilken API-klassning oljan har! Visserligen är den något kategorisk precis som Johan B säger MEN det är faktiskt KVALITETSKLASSER som API mäter. Tyvärr tar de flesta "märkesoljor" bra betalt för sina produkter men Mekonomen har ibland en 20-liters dunk för runt 950 spänn med den högsta API-klassningen SL/CG - snacka om valuta för pengarna! Annars skulle jag faktiskt rekommendera Biltemas syntetiska 5-40 (API SJ/CF) men INTE deras 5-50 (API SG/CD) som inte alls håller samma kvalitet... Glöm inte att alltid byta filtret! Oljan håller längre än filtret... |
|
|
Äh nu vart det lite fel, jag såg fel på Johan b:s inlägg ang. SAE:s viskositetsklassning - tog den för API klassning... Sorry! |
|
|
Rob_t_j72, det är lugnt! Du har rätt i att SAE-klassningen inte mäter annat än just oljans viskositet vid två olika temperaturer. SAE-klassningen säger ingenting om oljans övriga kvaliteter och smörjande egenskaper. Det gör däremot API- och ACEA-klassningarna som du är inne på. (mäter bland annat friktion och slitage i olika referensmotorer i laboratoriemiljö) Det som säger mer för våra förhållanden i europa är ACEA-klassningen. API-systemets mätmetoder är anpassat för amerikanska förhållanden (större motorvolym, mindre trimningsgrad i motorerna i förhållande till motorvolymen, lägre varvtal, lite annorlunda bensinkvaliteter etc.). Genom att läsa klassningarna på oljan är det lätt att välja rätt olja! Jag skulle personligen titta på oljans klassningar i följande ordning: 1.) Eventuell biltillverkargodkännande: BMW longlife/longlife 01 eller BMW-Specialoil (om det krävs enligt instruktionsboken). 2.) ACEA-klassning: allt annat än ACEA A3/B3 väljer jag bort till en motor som inte uttryckligen kräver en A1/B1-olja eller en A4/B4-olja (bränslebesparande resp. direktinsprutad motor). 3.) SAE-klassning (viskositet): Underskrid inte lägsta rekomenderade varmviskositetsklass! Försök att inte välja en olja med högre kallviskositet än 10W för en bil som skall användas till vanlig trafik. Kallviskositetsklassen kan däremot inte bli "för låg"! (0W eller 5W är utmärkta klassningar som funkar året runt) För de allra flesta behoven räcker en 5W40-olja utmärkt under hela året. 4.) API-klassning: API SJ eller SL (dessa uppfyller automatiskt äldre krav på oljan enligt API-systemet). 5.) Eventuell EC-klassning: EC eller EC II anger en "bränslebesparande olja", vilket kan ge någon enstaka procents minskad bränsleförbrukning. 6.) Pris: Köp den olja som är billigast och uppfyller "rätt" klassning. 7.) Tillverkare: Om man har två likvärdiga oljor, med samma klassningar och samma pris, kan man välja den förpackning som är snyggast/det märke man tycker har bäst reklam. ;o) Ovanstående gäller om det är en seriös tillverkare/försäljningsmärke på oljan. Olja som säljs utan riktigt namn, utan märkning (bulk utan känt ursprung) eller via "suspekta" kanaler bör man vara lite misstänksam mot. Kan bara hålla med om att biltemas 5W40-syntetolja är en av de mer prisvärda på marknaden till "ordinarie pris". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Imponerande beskrivande och uttömmande inlägg, man tackar för lektionen! MVH/PTR |
|
|
Hej. Min nissan skall det vara delsyntet i säger de på verkstaden, vi hade en diskution om detta eftersom jag ville ha helsyntet i den eftersom det har börjat knacka om den när man startar (den har gått 2000mil så det börgar väl bli inslitet) men de ville absolut innte hälla i helsyntet, fick aldrig nåt vettigt svar varför men det skulle inte vara det i min motor. |
|
|
Gus, det tyder på att din verkstad inte vet vad de pratar om! Det figurerar många skrönor om syntetolja, inte minst bland verkstadpersonal! En av dem är att syntetolja rengör för bra. En annan är att syntetoljan rinner av kamaxeln. En tredje är att syntetolja är för tunn (utan att reflektera över vilka viskositetsklasser den har), etc. Alla är felaktiga! Några av skrönorna har en historisk riktighet, som gällde de första syntetoljorna som kom på 70-talet, men det gäller inte modern syntetolja! Jag har skrivit det förut och skriver det igen (och kommer troligen att skriva det fler gånger): Det bästa för alla normala motorer är en bra syntetolja! Den enda "vettiga" förklaringen att välja något annat än helsyntetisk olja är att den är lite dyrare än delsyntetisk- och mineralolja, men å andra sidan är syntetoljan bättre (mindre friktion, mindre slitage, mer värmetålig, mer pumpbar när den är kall etc.) samt möjliggör längre servicintervall... Om jag vore dig skulle jag byta verkstad till "mer kompetenta" mekare....(gäller Nissanmekarna!) ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja även jag får tacka för uttömande och pedagogiska svar :) Men, vad säger ni om resp oljors renande förmåga och benägenhet att lämna avlagringar och koks (stavning?) Det kanske oxå ingår i API- och ACEA-klassningarna?? Har man nån nytta av longlife olja om man byter vid 800mil eller tidigare? Låter lite onödigt att betala extra för nåt som man inte utnyttjar.. |
|
|
Daniel, generellt lämnar en syntetolja mindre avlagringar i en motor än en mineralolja. Det beror bland annat på att syntetolja tål hög värme bättre utan att brytas ner. Alla moderna oljor rengör ungefär lika bra eftersom de har ungefär lika mycket detergentadditiv (enkelt uttryckt "rengöringsmedel"). Summan av kardemumman är att en syntetolja håller motorn renare eftersom den genererar mindre egna föroreningar. Oljornas förmåga att inte skapa föroreningar (koks eller vad du vill kalla det), testas i både ACEA- och API-systemet. Exempelvis är en API-SL-olja bättre i det avseendet än en API SJ-olja. En BMW-longlifeolja är oftast en "vanlig" högkvalitativ olja som har blivit godkänd efter rätt omfattande tester av BMW. Dessa tester är inte gratis för oljebolagen och någon måste betala dem i slutänden.... Men det finns flera oljor som har humana priser som ändå är BMW-longlifegodkända. Ett bra exempel är Texacos 5W40-syntetolja som man då och då kan köpa hos exempelvis EKO-hallen och Överskottsbolaget mm. MEN det skall vara den oljan med den "gula etiketten", INTE den som är lila-aktig, som är vanligare. Den sistnämnda oljan har rätt dåliga klassningar. Här hittar du de flesta syntetoljor på svenska marknaden: Länk Givetvis är det lite "owerkill" att byta olja innan stipulerade serviceintervall, men det skadar inte! (Jag gör själv ett extra oljebyte mellan ordinarie serviceintervall) Men inte minst med den motorn som du har i din bil kan det vara ett relativt billigt sätt att slippa byta kamaxel och vippor i förtid. (den motorn har tyvärr en förmåga att "käka kamaxlar" om man slarvar det allra minsta med servicen) Det finns ett klassiskt talesätt som säger: "Oil is cheaper than metal!" En sista liten grej: Glöm inte att byta oljefilter när ni byter olja! Det är oftast viktigare än att byta oljan faktiskt. Om man låter det gamla filtret sitta kvar kan den nya oljan paradoxalt lösa upp gammal smuts i filtret och lösgöra smutsen så att den börjar cirkulera med oljan igen. Resultaten är ökat slitage... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! vad är det som gör att denna motor är känslig för oljebytes intervallet? Materialfel i kamaxel/vippor? Om det är materialfel i dessa, kan verkligen oljebytes intervallet påverka detta? Mvh/ Smygtittaren |
|
|
Tack Johan. Jag tror inte att det var mecken som inte ville utan order från nissan som sa att det skulle vara exakt den oljan de sa. Ska prata med dem om det o fråga om de har några nya teorier om knacket i motorn, mecken tror att det är en ventillyftare som spökar men enligt en tekniker på nissan som de pratat med så kunde det inte vara det på den motorn och han visste inte vad det var men det var ingen fara att köra med bilen. |
|
|
Gus, vad står det att det skall vara för olja i din instruktionsbok? Är det en diesel eller bensinmotor? Är det en dieselmotor bör kan det vara klokt att välja en olja som i första hand är avsedd för dieselmotorer. (även om de flesta moderna oljor klarar både bensin- och diselmotorer) Av någon konstig anledning brukar de flesta japanska biltillverkare ange en relativt "dålig" olja som den rekommenderade. Kanske har att göra med att på många av de marknader i asien som de är stora, kan det vara svårt att få tag på riktigt bra olja!? Jag kan tänka mig att de vill sälja sin egen olja till dig med bra förtjänst (verkstäder har bra marginaler på den olja som de köper på fat och sedan säljer "dyrt" per liter till kunderna). ;o) Dessutom kan det vara så att så att de är oroliga för att vissa kunder tar med egen "undermålig" olja som sedan kan leda till garantireparationer. Men man bör som sagt veta att det är bättre att slå i en bättre olja än vad som rekommenderas. (Nya API-oljeklasser uppfyller automatiskt de äldre som jag skrev ovan!) Mvh |
|
|
Hej Johan. Det står: API CF-4 till YD motor *1,*3 ACEA 98-B1 till YD-motor *1: Se rekomenderade oljor och viskositeter *3: Använd aldrig CG-4 Den olja som de använder på nissan är Mobil super S 10W-40. |
|
|
CG-4/CH-4 är olja som är speciellt avsedd för högvarviga dieselmotorer med lågsvavligt bränsle, så där kan jag förstå att man skall ha en CF-olja (senaste normen för "vanliga" dieselmotorer i personbilar/lätta lastbilar etc.). En ACEA A1/B1-olja är en olja som är avsedd för bränslebesparing (motorn måste vara avsedd för denna olja!). Mobil har en olja som heter Mobil Super FE Special 5W-30, som uppfyller A1/B1-kravet. Det gör däremot inte den olja som din verkstad rekommenderar....! Den är klassad ACEA A3/B3, API SJ, vilket är bra till motorer som inte skall ha en "bränslebesparande olja" (ACEA A1/B1). För övrigt lär det vara svårt att finna en olja med ACEA A1/B1 som har högre varmviskositet än 30! Om du skall välja en Mobil-olja bör du välja Mobil Super FE Special 5W30, eftersom den är klassad ACEA A1/B1! Mvh |
|
|
Tack jättemycket Johan Nu ska de få på nissan, det kanske är deras fel att min motor knackar, skall prata med dem i morgon. Tack. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.