|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo den var ny. Kan vara värt att kolla upp veck på slang faktiskt. AN6=6mm inner diameter? Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
Har nu bytt ut min 909 pump till en 044. Det blev lite bättre men inte alls bra. Var hos Erik marklund (MC express) och hörde lite med han vad det kunde vara för fel. Han sa att ledningen från pumpen till motorn skulle räcka (6mm). Däremot så sa han att pumparna inte suger sådär jätte bra och att jag skulle kolla upp ledningen från tanken till pumpen. Jag tänkte först bara kolla vad det var för dia på ledningen (10mm). Sen tog jag upp armaturen som är i tanken och tog bort filtret där. Det var inte spec skitigt. Sådär...då slutade den gå magert med 1.1bars ladd. Har bara kunnat varva runt 5200rpm. Nu drog man till varvstopp. Kan det bli nån skillnad om man sätter 12mm eller kanske 14mm ledningar från tanken till pumpen? Eller ska man kanske satsa på en förpump. Vet att laitis ska ha några som ger 0.4bar Någon som gjort liknande? OBS! Jag har ju en 323 -84 så pumpen sitter ju inte i tanken. Om man haft en 88 och frammåt kanske man hade kunnat använda tankpumpen som förpump? Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
| Antingen monterar du en fuelcell i skuffen med fall till tanken eller så sätter du en sugpump som matar 044:a, helst via en catchtank. Den pumpen du hade före du böt var mer än tillräcklig. Jag hade sån på min 400+ hk E30 utan problem trots 4 bars sytemtryck+ ladd. | |
|
Så du det skulle inte bli någon skillnad alls om man satte 12 eller 14mm sugledning istället för 10mm? Hur hade du på din e30? Hade du för pump eller fall till tanken? Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
Fall till pumpen ska det ju vara =) Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
Hur har du anslutningen till pumpen? Banjo eller rak nippel? Gör större skillnad än man tror /Per |
|
| Jag hade förpump. | |
|
jevlar: Jag har rak nippel. Bäckis: Okay. Ska mixtra lite. Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
MIRRE75 |
ck3: Kolla röret som pumpen suger ifrån , de e rätt vanligt att dom rostar och blir fulla med hål och på det viset får du tjuvluft! Jag kör varken förpump eller catchtank i min och det funkar bra !! |
|
MIRRE75: Du menar alltså röret som går ner i tanken? Det såg fräscht ut. Vad har du för pump då? Grövre sug eller tryckledningar? Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
MIRRE75 |
Det jag menar är röret som är svetsad på ovansidan av tanken! Den är grov nog, och jag kör med helt original 320 pump.... |
|
Jasså....vad har du för bränsletryck? Spridare? Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
| Oavsett spridare(nästan) så ska en 909 räcka för dina behov. 044:an klarar utan knussel att leverera soppa för 500 hk även om du kör 4 bar grundtryck. Släng i en cell eller en catchtank. | |
|
Det går åt ca 40lit/min per 100hk... så en 909pump som ger 220l/min flödar alltså bensin för ca 550hk vid 3 bar |
|
|
Jo, med facit i hand så skulle 909:an säkert räckt till, men nu är den ju redan bytt... Frågan är om det räcker med grövre matarledning till pumpen eller om vi måste sätta förpump. Det lär visa sej imorron. Är ju Dragrace i Piteå 23-24 och då vore det kul om vi kunde köra fullt och få en officiell tid. Kiip Spiiding! |
|
|
Jo....men det blir som spiidfriik säger....byta sugledning till 12mm invändigt eftersom att det vart så stor skillnad av at bara ta bort filtret i tanken. Det visar sej på några timmar. Blä bara för regnet och att det måste spinna på 4:an=) Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
Ändrade planer! Det blir original sugledning och så blir det förpump och catchtank! bmw-andreas: Du menar förståss 40Lit/TIMMEN inte minuten. Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
Japp 40lit/timme menar jag så klart:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.