AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.783

Vågar man köpa M3 E46?

Sida 1 av 2
storken25
Går i tankarna, men man har läst och hört så myckt negativt om den så man börjar dra öronen tillbaka. Har pratat med en kille idag som har en 02 med SMG, han sa att det var Världens Sämsta bil!! Han sa att jag ABSOLUT inte skulle köpa en utan Garanti!! Hårda ord, men har har byt Vevstakar, Bakaxel, Fönsterhissar och nu skulle han byta Växellåda! Allt går ju på Garanti, men det är ju jobbigt ändå. Han skulle uppskatta att den har reparerats för ca: 500,000kr på 1 år!!! Bara Växellådan skulle kosta 275,000kr!!! Han skulle sälja den nu efter han bytt lådan, för Garantin går ut och han vågar inte ha kvar den. Han kör hyffsat lungt med den och ingen buskörning. Har han bara haft otur eller är dom så dåliga?? Man har tycker att den skulle hålla lite bättre och den är ju byggd för att gasa lite med.....?!
dunstan
Om du är orolig kan du ju alltid köpa en Alpina B3S!!! ;-)

Men är det inte 10 års motor garanti på bilen? Och borde inte BMW köra rätt mycket goodwill på BMW M3 E46?

Extremt viktigt att köra denna typ av bil "rätt". Se till att oljan verkligen är varm innan du gasar. Det är därför BMW lagt till det rörliga fältet i varvräknaren.

Vill du förkovra dig i M3 E46 "problem" så är det bara att använda sökfunktionen...

funkar klockrent helt enkelt ;)

mvh
Min har gått 1.300 hårda mil på sedan mitten av maj (var fabriksny). Och den fungerar hur bra som helst! Vissa saker har krånglat, men det har ingenting med drivlina/motor att göra.
storken25
Har använt sök funktionen och har hittat massa negativa saker.
Fung M5 bättre? Den har man inte hört så mycket om förutom Vanos rassel och slirande koppling (som oftast beror på handhavande fel). Helst skulle jag villa ha en M3, men man blir som sagt lite rädd. Det ska ju inte vara så att man ska sitta på hel spänn hela tiden för man tror att den ska rasa.
Det är ju bara dom som klagar som märks!
Jag är verkligen inte rädd att det skall gå sönder när jag kör, är man det så har man helt och hållet ute och cyklar!
storken25
Imola:
Har du SMG på din?
Imola: Vad för andra fel har du haft på din M3a??

MVH Danne

Länk
storken25: Japp, SMGII.

touring330i: Airbagstyrenheten fick bytas efter 2 dagar. Varningslampan lyste hela tiden. Lite knappar som lossnat invändigt. Det skramlar lite här och var.

Sedan är väl hela 3-serien felkonstruerad. Får så förbannat många stenskott att det snart är dags att lacka om huven. Så jäkla tråkigt :(
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Jag har också hört alla historier om motorras -- särskilt frekvent verkar det vara bilar i USA som drabbats, och de flesta rasen verkar också beröra bilar tillverkade fram till början av -02, därefter tycker jag fenomenet verkar ha avtagit markant.

Kan dock bara svara för mig själv och säga att jag inte har haft några som helst problem med *någon* M3:a (har haft E30, E36 och nu E46, samtliga helt bekymmersfria). Jag har kört lite på bana med bilen och har hyfsad tyngd i högerdojan, men däremot är jag extremt noggrann med handhavandet -- jag ser t.ex. alltid till att få upp oljetempen till min. 80° innan jag går över 3.000 varv och ca 100° innan jag nosar på varvtalsstoppet. Ingen "autobahn-körning", inget slarv med växlingarna, och sedan regelbundna oljebyten.

Mina egna erfarenheter leder mig därför till att tro att de flesta rasen beror på antingen slarv (buskörning innan motorn är tillräckligt varm) eller en ovanligt hög grad av "måndagsexemplar" (mer avancerad konstruktion -> mindre marginaler -> ökad problemrisk), särskilt fram till -02.
storken25
Emm:
Då är det ju riktigt äckligt att köpa en beggad, för man har ju inte en aning om hur han har kört den varm eller inte innan han varvar......dvs 2 hands värdet dåligt.
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Storken25:
Hmmm, skönjer jag lite ironi i ditt svar där..? Hade inte för avsikt att skriva någon på näsan, utan ville bara delge mina egna erfarenheter.

Hur som helst har du nog till viss del rätt -- köp av tidiga E46 M3-exemplar med många mil kan vara lite chansartade, även om man är duktig på att veta vad man skall titta efter. Å andra sidan så är BMW pinsamt medvetna om problemen och tar nog det mesta på goodwill-garanti om den vanliga fabriksgarantin gått ut (i USA har BMW NA som ett direkt resultat av detta förlängt garantin till sex år för M3:or tillverkade t.o.m. -03).

Köper man en ny M3 och känner till förutsättningarna innan tror jag man kan räkna med ett tämligen bekymmerfritt ägande, men köper man ett beg-ex så får man helt enkelt försöka kolla upp bilens skick/garantier (samt ägares kunskap/attityd) lite extra noggrannt. Tyvärr (för förstaägarna) är det ju så att skriverierna om dessa problem onekligen har påverkat andrahandsvärdena negativt, så det gäller m.a.o. att köra bilen så mycket man kan innan man säljer den för att få ned milkostnaden... ;-)
dunstan
Imola: Var hittar du stenskotten? Jag har nästan inga alls...
dunstan:

Över hela framkanten upp till c:a halva motorhuven. Har väl minst 10st stenskott ända in till plåten. Samma sak med flugor, det är något med bilen som gör att den drar till sig insekter som en magnet när man är ute. Ingen annan bil jag kört har haft sådana problem med detta...
Imola: Lite knappar här och där??
Vad är det som skramlar?? inredningen??
Är inne på att köpa en M3a, och missljud är det värsta som finns.
Har nu på min 330, Coilovers, samt 19" finns ingenting som har börjat skramla, eller gnissla!
Synd om det gör det på en sådan dyr bil.

MVH Danne

Länk
Jag har den uppfattningen att det har sjkutits många motorer (alldeles för många). MEN om du har en bil som gått två år och 4000 mil och inte har haft problemet tror jag ju att det inte kommer att hända OM man inte sköter bilen.

Kan bara hålla med Emm, har haft E36 och E46 M3 och ser man bara till att hålla sig under *4000* innan 80 grader och håller seviceintervallen kan man vara lugn som köpare. Man måste ju också granska säljarens trovärdighet när han/hon berättar om bilen så ta reda på historiken.

Sedan har du väl maskinskadeförsäkring upp till 9000 mil eller X år vilket nu som kommer först, det är ju därför som man betalar högre försäkring för importbilar utan vagnsskadeförsäkring från BMW.

Min upfattning är att om man tittar efter en M3:a ska man inte ha bråttom utan kolla in de som finns ute på marknaden och verkligen olla på vagnarna och bedöma dem noggrannt.
Sista meningen skall vara:

Min uppfattning är att om man tittar efter en M3:a ska man inte ha bråttom utan titta de som finns ute på marknaden och verkligen kolla på vagnarna och bedöma dem noggrannt.

inget allan otillbörligt skall göras med bilarna, OK :D
CBm3C: hehe, jasså du ;) där tog du hem priset för bästa felstavningen!

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
touring330i:

Bl.a knappen som man ställer in bakspeglarna med, lossnade efter 2h eller något. Sedan har det bytt bytt ett dimljus som inte fungerade vid leverans, och självklart det obligatoriska imma i blinkers.

Att det skramlar är det värsta som finns. Vet inte var det är än, men någonstans bakom förarplatsen låter det hela tiden. Sedan är det lite små skrammel lite här och var som kommer och går. Hur irriterande som helst. Och mina bromsar gnisslar också... Men det beror förhoppningsvis på en sten eller dyl. som sitter fast eller likn.

Schysst bil förresten!
dunstan
Imola: Insekterna kanske beror på att du kör lite fortare med denna bil? Man mördar ju mer insekter när man åker fortare... ;-) Lite samma sak med stenskott... Håller du avstånd eller ligger du i häcken på alla slöa Volvosar!! ;-)

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Är det bara jag som inte har nått att klaga på? Sköter man bara bilen går den som en klocka! Stenskott, det får väll alla? Va det gäller insekter så med rätt teknik är dom borta fort (känner en kille som jobbat på rekond firma). Jag har inte ett enda missljud! Det enda jag har att klaga på skulle isf vara imma i blinkersen och BMW group Göteborg

Är du redan användare? Logga in i menyn.