AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.916

Är en BMW 540iA E34 en bra bil

Sida 1 av 2
320-325
Jag har lite funderingar på att köpa en BMW 540iA E34 men undra vad som är dom vanligaste felen samt vad pallar Automaten för trimm
hur mycket gör Chip trimmning samt sport avgas m.m
hur går dom 0-100 samt 0-201. 0-402m? orginam samt m trim
vad tycker ägarna själva om bilen ?
om man jämnför M5 med 540 vad är skillnadern förutom prestanda ?
är det mycket problem med V8an är den driftsäker, finns det nån hemsida länkar som man kan läsa lite mer i detalj om motorn/ hela bilen ?

hur mycket drar den blandad, landsväg, stadskörning,

försäkring ? skatt om man är över 24 samt under 24 om man skriver på morsan? ungerfär vad kostar dom

skriv lite själva vad ni tycker......
DE vanligaste felen är vad jag vet att oljepumpen lossnar och
kan orsaka en helrasad motor. Dessa var tydligen spända med
fel vridmoment vid montering i fabrik. Vid köp av 540 IA kolla att
detta är åtgärdat eller åtgärda det själv snarast möjligt.
Jag kolla min i samband med oljeservice. En bult i sumpen och resten lösa. Kostade ca: 600:- inkl. ny sumppackning.
Inspection 2 kostade mig 5000:-, En oljeservice kostar ca:1000:-
Det finns även ett membran som brukar gå sönder vilket det inte
gjort på min eller så var det bytt innan jag köpte bilen.
Annars är V8:an mycket pålitlig och hållbar. Varvtalet är inte mer
än knappt 1800 vid 120 km/h så motorn jobbar inte precis ihjäl sig. Men kraften vid en kickdown med lådan i sportläge är otrolig.
0-100 på ca 6.7 sek.
Skillnaden mellan 540 och M5 är inte jättestor när det gäller prestanda, men skillnaden i ägandekostnader är ganska stora till 540:ins fördel.
Bensinförbrukningen är 095 Lansv, 1.1 Blandad.
Stadskörning vet jag inte exakt men det blir väl 1.5 ca.
Så den dricker lite men det är det värt.
Jag betalar 5000:- om året i försäkring (bor i liten by)
Jag tycker nog att det är den roligaste och bekvämaste bil jag haft. Man kör ju ifrån det mesta på vägarna om man vill.
DEn är också mycket bekväm att köra långt med. Jag har sportstolar som man sitter som gjuten i. Originalstolarna är bra men snäppet sämre än sportstolarna enligt min mening.

Där fick du lite info leta lite i forumet med sökfunktionen så får du mer info.

Mvh Spider

Bmw är rätt okey!!
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Spider:
Du glömde att nämna att automatlådan brukar behöva få plastkulorna utbytta runt 20000mil. Finns ett mektips om det.

Mvh
320-325
tack så mycket för svaren... hur är det med automaten övrigt förutom plastkulorna är den driftsäker tål den allt vrid som en V8 krämar ursej och om den gör det finns det nån marginal ?
320-325
dom där plastkulorna i automatlådan finns väl bara på dom 5 växlade eller är alla 540iA 5växlade.på min förra bil som var en 525iA var det 4växlad automat men när man räknade växlarna så var det 5 men det har jag hör att det ärnån slags överväxel vet ej vad skillanden är men det blir nog bra? är det dyrt att fixa dom där plastkulorna = kan man göra det själv ? med lite mekar vana
För att råda bot på vissa ursäkter till att inte köpa BMW v8!
Länk
Länk

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
320-325
oki men det verkar ju inte vara några andra problem då?

men hur är det med hållbarheten i automaten då förutom platkulor ... tål den att trimmas ex nåt ?????????????
Så vitt jag vet pallar lådorna det mesta OM den i från början är i BRA skick.

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
320-325
det låter ju bra ........ inget annat som kan krångla eller som man skall se upp med?
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Automaten håller för rätt mycket trim, en 540iA har 400Nm i vridmoment som standard, men lådan tål 560Nm så det är ganska ordentlig marginal där, och sedan är ju 560Nm beräknat med marginal också... så en kompressor och lite annat trim är inga problem alls...
320-325
560nm...... då är det inte nåt problem då är inte automatlådan en svag länk iallafall ... hur är det med kamaxlar när skall dom bytas och när skall kamkjedjan bytas ... kan man meka själv med V8 eller är den grymt svår att ha o göra med ...
Såvitt jag vet har inte v8an (m60?) några problem med slitna kamaxlar och de skall således inte behöva bytas någonsin. Kamkedjan skall inte heller behöva bytas.
320-325
hmm det är ju för bra för att vara sant BMW 540 verkar ju vara en utomordenligt bra bil finns det inte nån med några negativa erfarenheter förutom det som nämns tidigare ?
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Motorn är rätt lättmekad, förutom att det är otroligt trångt i motorrummet... och den har inga svaga punkter förutom bultarna till oljepumpen som nämnts tidigare (lätt att kolla och byta själv)... membranet som också nämnts är också lätt och billigt att byta själv, när det nu behövs... kostar c:a 300 och jag bytte mitt på en timme eller så... i övrigt är motorerna näst intill outslitliga om man bara sköter om dem...
LN
497
LNBT
S6Plus
Jag tycker att motorn är det minats problemet att hålla i trim, det är allt det övriga som spöka ibland men det har du ju på övriga modellallternaiv också. 540 brukar vara rätt så fullutrustad så det finns en hel del annat som kan strula ACC backv. hissar. Ett annan dyr reserv.del är avgassystemet.
Men det är det värt!!

Sparar till en....
Länk
320-325
hmm avgassystemet vad kostar det då man byter väl till nåt som gör att man hör V8 mullret lite mer än orginal är det dubbelt 2,5´´ som är vanligast ? eller kanske 2*3´´ om man byter till sport avgassystem vad gör det i effekt ?
LN
497
LNBT
S6Plus
7-15000 kr beroende på vad du vill ha. Man vill inte ha för mycket buller när man åker, det är ju för komfort och prestande man åker 540 så det är lite kinkigt vad du köper för system men original är ju inget hårresande ljud precis.Det finns nog en hel del trådar på bra system.

Sparar till en....
Länk
Det sämsta med bilen är att bensinräkningarna är mycket svåra att hålla ner blir lätt flera extra turer i veckan kort sagt en helt underbar bil.

BMWs avgassystem brukar inte behöva byttas i någon hög utsträckning min förra bil 735i-87 såld vid 31500mil orginalsystem och inga problem alls klarar säkert över 40000mil, 540in har AC Schnitzers sportsystem bytt innan jag köpte den på grund av få ett lite trevligare ljud vilket den också har men så kostar system 19000kr skulle jag betalat hade det blivit ferrita a´7500kr liten effektökning men inte mycket det är ljudet som motiverar inköp, inte heller chipning ger speciellt mycket kompressor är mitt val när bilen börjar kännas slö kostar en slant men mer effekt än M5 E39 är aldrig fel.

På dom 3000mil bilen rullat efter köpet så har förrutom normal service stötdämpare fram, bussningar bak, värmepump till kylsystemet och självklart kontroll av oljepumpsbultarna behövts åtgärdas.

Min favorit 540i E34 sida: Länk

Mvh Stephan
320-325
verkar vara en optimal bil i mina ögon mkt posetivt... tack så mkt för svaren
320-325
När det gäller kompressor konvertering räcker det att hänga av remmen ? i besiktningen

går bilen överhuvetaget utan kompresson remmen ?
börja nu med att kolla upp en original 540i och vad man ska se upp med osv.

innan du spekulerar uti kompressor och besiktning innan du ens har bilen, för hur stor är chansen egentligen att du lägger drygt 1/3 av vad bilen kostade i inköp på en kompressor egentligen?.

kan bara säga , att min har gått ganska långt, bra bit över 20.000 och går som en klocka fortfarande.

det är stadiga grejjer om dom skötts rätt, allt kan gå sönder, men en 540i håller nog över snittet av 250hk+ bilar skulle jag tro..

glidare/prestanda/utseende i samma bil, lite som ett kinderägg, man får lite av varje, istället för mkt av det ena för en relativt vettig peng.

mitt råd är skaffa en välskött och dokumenterad och häng inte upp dig på miltalen så mkt på dessa bilar.

utan gå mer på skick och motorgång.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.