|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hur tror ni att Z4 fungerar som vinterbil - med vinterdäck förstås? Går och lurar lite på att byta till en Z4 men har inte råd att ha två bilar. Vilka nackdelar kan man egentligen räkna med att Z4 har i kyla, snö och slask? | |
|
Har du hardtop - inga nackdelar mer än det rent allmänt inte är den ultimata vinterbilen. Utan hardtop är det lite svårt att svara på just nu, softtopen på z3orna var inte allt för bra och speciellt när man fick is/frost på plastbakrutan. Nu är rutan utav glas på Z4an så det ska nog funka. Men ska man använda bilen som bruksbil under vintern så skulle jag nog föreslå att skaffa en hardtop. |
|
|
Stora skillnaden och därmed fördelen med Z4 är ju att cabben dels har riktig bakruta av glas samt att den är fodrad med någon form av Fleece. Bör alltså funka bättre än Z3 cabben under vintern. |
|
|
Generellt så tycker jag att påstådda problemet med cabriolet på vintern är gravt överdrivna. Det blir inte kallt allts. Tyg genererar inte kyla på samma sätt som plåt dessutom. Så skillnaden är minimal. Och är det så som på Z4 att bakrutan är i glas och sittbrunnen liten så är det absolut inget problem att ha den på vintern. Saab har en reklamfilm för sin nya 9-3 cabb där slutklämman lyder : Built for a Swedish winter . Och det är nämligen så att det skiljer inte mycket mellan tekniken man använder i Saab och vilken annan cabb som helst. Så kampanjen syftar mest att få bort den olyckliga missuppfattning dem flesta människor har om cabrioleter. Jag hade cabbar på vintern och tycker inte att det gjorde något. (förutom att man möjligen längtar ännu mer till sommaren) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
chrille70 |
En Z4 med hardtop borde fungera som vinterbil, absolut. Än om det helt klart finns kompetentare vinterbilar... ;) Ytterligare ett argument till att smälla på en hardtop är att tyg-cabben inte blir så "rolig" då den utsätts för salt-stänk... Dessutom borde bilen bli avsevärt tystare att åka i. Ett litet orosmoln är dock hur Z4 3,0 går i vinterföre. Köregenskaperna kan nog bli lite luriga i halkan och snömodden med breda, "lövtunna" vinterdäck i dimensionerna 225/45-17...? Z4 2,5 behöver bara 16-tumsfälgar och borde fungera bättre med vinterdäck. Mvh Chrille |
| Man kan nog gå ner en dimension i däcken utan problem skulle jag tro. Men det finns bilar som kräver fetare däck och med DSC så ska det nog inte vara några större problem faktiskt. | |
| Varför kan köregenskaperna nog bli lite luriga i halkan? Det finns ju både DSC (antisladd) och DTC antispinn). | |
|
chrille70: I vintras körde jag min bil(M3E46)med 225/45-17 Pirelli dubbfria däck det fungerade utan större problem, fast det kom väldigt mycket snö i stan. Med alla elekronik som finns i bilen så som antispinn,abs,dsc etc visst ska man köra med vett och ett ägg under gasen men att säga att vinteregenskaperna skulle vara luriga är enligt mig alla fall helt felaktigt. Klart mycket hänger på förare...... |
|
modano |
kör inte denna bil på vintern!!! vårat köra vägsalt är inte bra för våra bilar.. Z3/Z4 kör man på sommaren... påstå inte att snö o is är är bra att ha på en tygsufflet... ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
|
modano: Det finns ju hardtop. |
|
modano |
visst finns det hardtop.. och det har jag till min roadster men skulle aldrig få för mig att plocka ut en högprestanda bil (och därtill byggd i USA) på våra härliga nersaltade svenska vintervägar. förkorta livslängden kan man ju göra på bruksbilen... den ska oftast ändå säljas inom ett par år... ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
|
hardtopp ?????? tar man bort suffletten vid montering av hardtopp ? läste nämnligen någonstans att "snabbaste" sättet att förstöra en fin tygsufflett är att montera hardtopp, då ligger soft-toppen veckad kanske i flera månader. dess NATURLIGA läge är ju uppfälld och spänd (den är ju sydd så) fisherman |
|
|
Man kör med suffletten nere när hardtopen är på. Är den bara torr och ren så bör den klara sig. Jag tror nog att Z4an tål att köras på vintern, utan problem. |
|
|
Kl 20 ikväll kommer de testa Z4:an i riktigt vinterväder på TV4. /Anders |
|
|
AHA det skall jag se ( står i valet och kvalet ) tack för info :-) Testa Elektronisk paintball Länk |
|
chrille70 |
Ett riktigt lysande reportage i Mera Motor/TV4... NOT!!! Mvh Chrille |
| Helt otroligt, test av Z4? Hm ja det var ju jävligt givande. | |
|
Modano: Det gör ingenting att man få is och snö på suffletten! Den är impregnerad och förberedd på is, snö och vatten. Såg testerna som Saab genomförde med sin cabb och dem hävdade efter testerna att egentligen är 9-3 cabriolet mer lämpad för vinter i Skandinaviska förhållanden än vanlig 9-3. Testerna gällde internvärme och hur den genereras i bilen, hur länge den interna värmen alstras av bilens interiör. Hur mycket värmeförlust man får genom karossen och rutorna samt hur karossen påverkas av yttre väderförhållanden. I samtliga tester visade cabriolet samma eller bättre värden som coupen. Eftersom BMW gör bättre produkter än SAAB så tror jag att samma slutsats gäller även BMW Men när jag säger detta så vill jag mena att salt bitter lika hårt på alla bilar på vintern och en avspolning varanannandag är högst rekommenderad! För att inte tala om olyckrisken. Därför ta väl hand om era fina bilar på vintrarna ! Själv ska jag ställa av min från 15 NOV till 15 MAR. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3 fungerar iallafall alldeles utmärkt. Använde snikvarianten (2,8an) under större delen av vintern och det fungerade utmärkt, denna har dessutom antispinn mm så det var inga problem med halkan. M'en sparar jag dock till sommrarna då det är lite synd att slita den med saltet. Z4 har ju ganska sopig styrning, så jag anta att den kan kännas skum på isgata..... Kyla?? 20 minus inga problem!!!! i en Z3 med plastruta... |
|
|
Caspar > Vad menar du med att Z4 har en ganska sopig styrning? Allt går om man vill - det svåra är bara att vilja. |
|
|
Aye > Har Du provkört Z4?? Gör det innan Du springer iväg och köper en. Mabi i Solna har 2 st till uthyrning. Styrningen är ungefär som en sämre ratt till TV spelet, känns helt artificiell och den exakthet man förväntar sig av en sportbil saknas helt. De har tydligen någon ny sorts servo och den känns inte rätt, inte ens i sportläge (ja det påverkar styrningen). Z4 är en komfortbil, som tyvärr saknar sportkänslan som fanns i Z3. tråkigt... /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.