|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjejen tvingar mig att byta ut hennes japs-jeep mot en BMW E39 touring :-) Nu undrar jag vilken modell som är bäst om man skall dra tunga hästsläp? Funderar på 540 eller 530 automat med oljekylare. Erfarenheter? Någon som kan svara på hur mycket ovanstående får dra med BE? /Fredrik | |
| Köp en 530D! Den får du dra 2 ton med! Dessutom går de som ett skott och går mycket billigt! | |
|
530D måste vara det bästa hur man än vrir och vänder på det om man kör en del... Mvh Rasmus |
|
|
Blir inte skatten på en oljebrännare väldigt hög? Vi kör med släp ca 4-8 ggr i månaden, oftast kortare sträckor (5-20km), så det är väl tveksamt om det skulle löna sig. /Fredrik |
|
|
Har ni inget företag så blir det dyrt 7-8000 om året. Länk |
|
|
*Ryyys* Hur är bensinarna att dra med? går det inte alls eller går det bara tungt? /Fredrik |
|
|
Har svårt att tänka mig att en 540 skulle fungera dåligt som dragbil. /Simon |
|
|
Dmi, Skatten ar hog pa dieseln, men om man vill ha motsvarande vrid fran en bensinare sa ar det 540 som galler. En grov uppskattning ger att 540 (1.2l/mil x 9.50) ar ungefar 4.30:-/mil dyrare i bransle an 530d (0.8l/mil x 9). Om skatten ar 5750 dyrare (7500-1750) sa ligger brytpunkten dar bransle+skatt for 530d borjar bli billigare vid ungefar 1350 mil/ar. For varje mil darutover sparar du 4.30 genom att valja 530d. Fordelen om man drar en del ar att en dieselbil som 530d i stort sett bibehaller sin forbrukning vid hogre belastning, medans en bensinbil som 540 drar mkt mer. Om du drar slap flera ganger per vecka sa kommer du att se att brytpunkten for att valja en diesel av rent ekonomiska skal ligger lagre an sa. |
|
|
Dmi; Här ser du vad en hästägare säger om 530d ,drar själv en Boggiehusvagn med min tds det är en enorm dragbil Länk Oreo; Du tog i för mycket på Dieselpriset det är 7.68 per liter förnärvarande |
|
|
gto80: Man vill ju inte verka fargad av dieselns overlagsenhet ;-) Priset pa diesel varierar ju enormt fran gratis "spilldiesel" for entreprenorer till fullpris pa mackar. Min tanke var bara att visa pa att den lagre forbrukningen gor att man aven med ett hogt dieselpris far ekonomin att ga ihop med dieseln. Med din siffra sa ligger ju brytpunkten nere runt 1100 mil... |
|
|
Oreo; Dieseln ligger nog på 7,68 i hela Sverige nu på Shell den brukar inte gå över 8 kr..gratissoppa däremot börjar bli svårt många entreprenörer förbjuder det nu mer..men helt klart som du säger det blir billigare än en bensinare det räknades allmänt tidigare att körde du mer än 1500 mil per år så blev det billigare med diesel..men ska man dra släp då går det inte att ens jämföra med en bensinare,och om man dessutom har man en 530d så står många bensinbilsägare kvar vid rödljuset och undrar vad som hände när de ser att BMWn försvann,det är ett kopiöst drag i en sån |
|
|
gto80: Haller med. Anledningen att det inte saljs fler dieslar i Sverige an vad det gor ar val att de flesta inte ser var man far for pengarna. Man skramms ivag av en hog dieselskatt, men ser inte att man i de flesta korsituationer far 540 prestanda for 525/530 pengar. Om man laser testerna av nya E60 (och aven i viss man gamla E39) i den engelska pressen, sa ser man tydligt att de rekommenderar 530d som den mer sportiga forarens bil pga det massiva vridmomentet som finns tillgangligt nar man behover det! |
|
|
Oreo: Även ute i Europa är väl skatten betydligt högre på Dieslar men där köper väldigt många dom ändå..man blir förvånad att se otroligt många om man är i andra länder.. Själv åkte jag Volvo 740 gle innan och det var betydligt dyrare per månad än att åka tds |
|
|
oreo, tack för siffrorna, kanske blir en diesel iaf. vi rullar ju en ca 1500-2000 om året så det skulle löna sig. Lite surt att behöva hosta upp 7-8000 på en gång dock.... och vrid kan man ju aldrig få för mycket av :-) |
|
|
Den dyra skatten brukar delas upp på 4 gånger per år. /Jonas |
|
| Dmi: Det är som Jonas säger skatten delas per kvartal | |
|
Här i England är priset för bensin och diesel det samma på macken(ung 11 kr/liter). Det är heller ingen skillnad på fordonsskatten mellan diesel och bensin. Besparingen blir helt enkelt den lägre förbrukningen. MVH/Dan 523-00 |
|
| Danl. Det varierar tydligen..mina föräldrar bor i Spanien de påstår att skatten är högre..sen var det ett inlägg här för länge sen en kille i kommer inte ihåg Holland eller Belgien som undrade vad vi betalade ..han betalade ju mer | |
|
>>DMI Körde släp med min för första gången i helgen, kändes utmärkt och bränsleförbrukningen var endast lite högre än vanligt. Jag drog trots allt dryga tonet och bilen kändes pigg och alert i alla lägen!! // Martin |
|
|
Betioveatta: Skulle ocksa garna kora slap med en B10 V8, men en D10'a med 245hk och 500NM gar nog ocksa mumma och ar litet billigare i drift 0.75l/mil <-> 1.27l/mil ;-)) |
|
|
Annars finns ju alltid 740d (E65) det torde vara det optimla att dra med... 600 Nm ( KCR box under utveckling ( vem som nu skulle behöva det...)) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.