AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.895

byta huvudenhet -bättre ljud?

Sida 3 av 3
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
folke: Kjenner meg egentlig litt forbigått i mine frågor... (Kan være litt svårt att forstå norsk/svensk i blant). Vil egentlig bare vite hvor jeg skal ta vegen.

"(...) men skulle det inte sitta slutsteg i dessa, dvs kan de isf endast användas i bilar med externa slutsteg?"

Thinking reeeeal hard. Forstår inte helt; frustrerende ;( Hehe. Jeg har ihvertfall inte et eksternt slutsteg. Det vil jeg ha! H/K har eksternt slutsteg, og benytter seg av "balanserad utgång" fra business. Vet inte om det kan defineres som "ekte balanseutgång," men det skiter jeg egentlig i (inte for å være negativ, men det er inte relevant i min fråga. Jeg vil bare vite hvilken signaltype jeg skal bruke - og hvordan dette gjøres).

Tror inte det er noen revolusjonerende skillnad på business cd i E46 og E39.
Ok, nu börjar jag hänga med själv igen iaf! Systemet arbetar mao med en sorts buss, som förutom att transportera signalen från CD-växlaren till huvudenheten, även skickar signalen till slutsteget. Har man inte den utrustningen går alltså stereons inbyggda slutsteg.

Med andra ord, Morten, måste du använda dig utav bilstereons högnivå för att koppla in ett slutsteg, såvida du inte på något vis kan komma åt bussen. (till växlaren och steget)

Men jag undrar om det inte blir enklare att helt enkelt byta ut huvudenheten mot en som svarar mot dina krav redan från början! Dock förstår jag vikten av att behålla bilens orginalutseende...

Vidare håller jag med dig, Folke, om att det inte är vidare troligt att BMW's huvudenheter skulle ha balanserade utgångar. Dessa återfinns väl på sin höjd bara på riktigt dyra maskiner, och såvitt jag vet så kommer inte BMW's enheter upp i den klassen, även om dom nog skulle önska det (pris!!)

Men som sagt, att omvandla högnivå till lågnivå ska inte vara något problem, även om jag skulle föredra ren lågnivå från början..

// Björn Eriksson
Inte riktigt så: Växlaren manövreras helt riktigt som nämns med en buss, men lågnivån går in till huvudenheten i samma kontakt, processas, förstärks och går ut med högtalarnivå. Inte ut till externt slutsteg, man kan ju ha växlare utan att ha extra slutsteg eller hur?
Externt slutsteg kopplas till som vanligt via högnivån osv.
Det är ingen katastrof alls att omvandla högnivå till lågnivå osv och sedan driva ett externt slutsteg. Många menar att detta tillför massor av dist och brus men betänk: Disten är låg, typiskt under 0,1% eller så därför att steget i huvudenheten drivs utan någon belastning och långt under klippnivån. Allt ev. brus och annat dämpas sedan typiskt 8-10ggr vid dämpningen till lågnivå. Inga probs!

FP
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
alien:

1. Jeg beholder CD Business.
2. Kjøper et DLS slutsteg (4 kanals) som taklar högnivåsignal.
3. Kjøper et bettre framsystem.

- Setter högtalerene samt delefilter i dørene.
- Drar nye högtalerkabler fra dørene til bagasjen.
- Kobler de nye högtalerkablene til slutsteget.

Hvor får jeg högnivå signalen ifrån?

- Henter signalen fra venster bak högtaler.
- Drar ny kabel fra slutsteg til båda bakhögtalere:
- Filtrerer bort basen til dom senere når baslådan er klar.
- Remote-kabel trengs inte (slutsteget slår seg på automatisk når den tilføres högnivå signal).

Riktig? Eller måste jeg rote bak huvudenheten (Business) for å ansluta högnivåsignalen til slutsteget der?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
folke: Jeg leser hva du skriver. Men ettersom jeg har lest så kan man få brus når man omvandler högnivå til lågnivå fordi man forsämrer signalen i denne prosessen. Altså må slutsteget arbeide med sämre signal (elementer i ljudet kan forsvinne og erstattes med brus og distortion? Mulig jeg har oppfattet det siste fel, men det første har jeg lest iaf).

Har inntrykk av at flere lykkes med å bruke et slutsteg med högnivåinngång, så hvorfor omvandle til lågnivå?
Det är OK att använda slutsteg med högnivåingång. Det första som sker i steget isf är omvandling till lågnivå som sedan processas och förstärks i slutsteget på vanligt sätt. Alternativet är att omvandla till lågnivå utanför steget, om detta inte har högnivåingång. Mao samma sak, någon "försämring" sker inte direkt vid omvandlingen, det är bara passiva komponenter, som enklast ett par motstånd på varje kanal, detta tillför inte nåt brus eller liknande.

FP
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg var innom TV Boden på Svinesund. Har hørt at DIT går man inte! Men killen som jeg snakket med virket å ha mycke peiling på bilstereo generelt. Han sa det samme som deg, folke. Spiller ingen roll om man omvandler til lågnivå utanfor eller "inni" slutsteget.. Samma sak.

Leste at det er svårt att få av dørsiden, ok. Men det er svårare att montere den ordentlig PÅ igjen. Vet inte om jeg ens tør. Vil inte ha knirk i dørene!

Kanskje enklere å bare montere en bas i første omgang...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.