AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.896

byta huvudenhet -bättre ljud?

Sida 1 av 3
anted
Ljudet från original högtalarna var verkligen kasst (när man höjde volymen börja det "skorra" direkt)

Så utan att lägga ut jätte mycket pengar men ändå få ett ganska bra ljud (trodde jag) köpte jag:

fram: MDS fanatic 5,25 plus diskanter
hatthyllan: DLS 960 med distansringar

Det blev bättre ljud men jag kunde fortfarande inte ha speciellt hög volym innan basen började skorra.

Jag blev smått irriterad och köpte mig ett slutsteg av kompis och en baslåda med två st 10" MDS fanatic power basar. (Jag trodde baslådan skulle ta över basen så att jag skulle kunna spela högt
med högtalarna -utan bas och få basen från lådan) men ack!

Högtalarna skorrar om jag vill ha mycket ljud i bilen.

...till frågan: (om någon orkar läsa så har långt)
Kommer jag få bättre ljud om jag bytar huvudenhet? väsentlig skillnad? Tänkte sköpa pioneer DEH-P8400MP. Nu har jag en bmw business bandare+växlare.

Om inte. Vad kan jag göra förutom att byta till bättre högtalare?

Mvh Andreas

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Saken er at svar til din fråga allerede ligger i massevis her på forumet. Om du bruker søkfunktionen med stikkord e36 under emnet bilstereo, kommer du til å få mange gode svar med det samme. Velkommen.

Men nei, tror ikke du behøver å bytte hovedenhet for å bli av med det "problemet" du skriver om. Montering og innstilling er viktig. Om det er basen i høyttalerene som begynner å skurre, må du kanskje filtrere bort basen før den når høyttaleren.

Om jeg var deg, ville jeg konsentrere meg om frontsystemet. Kjøp noen skikkelige høgtalere (DLS UP5 til ca 3000 kr?), og evt. driv dem med et slutsteg.

Har tyverr inte tid til å gi deg et fullgodt svar nå, men som sagt ligger alle mulige svar på forumet.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Antagligen har du max med bas inställt på huvudenheten. Skruva ner basen till +-0dB och skruva istället upp nivån på steget till basen något.
En liten högtalare ha en tendens att "ploppa" vid bas. Det bästa är att montera ett högpassfilter till högtalarna.
/Anders
anted
Har bytat huvudenhet nu: Pioneer DEH-P5530MP

Ljudet är fullständigt underbart!

Trodde inte mitt framsystem kunde spela sååå bra.

Ett nytt problem uppstod dock: regskylten skramlar... tänkte lösa det mad att sätta två gummiklossar mellan skylten och karossen... någon som har löst det på ett annat "enkelt" sätt?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
anted: Det var jo bra at problemet ditt ble løst. Jeg trodde ikke at den orginale hovedenheten var så markant dårligere på ljudkvaliteten. Det er kanskje forsterkeren som er det svake punktet i den, brukte du et eksternt slutsteg til framsystemet?

Har du skiltplåt imellom? Hvis du skal legge noe bakom skiltet, se til at du ikke bruker noe som samler opp vann slik at det blir rust.
anted
Morten: Jag kör framsystemet direkt på stereon utan ngt steg.

Om jag däremot hade försökt lösa problemet (utan att byta huvudenhet) med det skorrande ljudet genom att sätta ett steg på framsystem och 6,9:orna hade skorret bara förstärkts!?!

-Jag såg någon här på forumet som rekommendera det.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
anted: Det -tror- jeg ikke, ettersom det antakeligvis var forsterkeren i hovedenheten som ikke var bra nok til å drive høyttalerene. Det var vel ikke selve signalet fra cd-spilleren som forårsaket skurret?
BMW org. stereo suger. Ljusmässigt åtminstone, sedan får den ha hur många funktioner som helst!
Anledningen är enkel, det är för dåligt med effet i den, eftersom den är anpassad för att köras mot ett fyr-kanalssteg som skall driva högtalarna.
Följande händer då du vrider upp volymen:
Strömmen räcker inte till. Förstärkaren tappar kontrollen över högtalarna, varpå distorsion uppstår, det som du upplever som skorrande med andra ord.
Hade du kopplat huvudenheten till en extern förstärkare och kört högtalarna på den hade du inte fått detta problem. Dock tycker jag att det var en utmärkt idé att byta huvudenhet, eftersom din Pioneer alla gånger låter bättre än BMW orginal. Åtminstone den från -96!

Som en fotnot kan jag nämna att det är direkt farligt för en högtalare att spelas med för lite effekt från steget.

Det som händer är att effekten inte räcker till för att följa högtalarens hela rörelse (inåt, utåt). I och med detta kyls inte talspolen som den ska (den behöver den lilla rörelsen för att kylas!), utan den brinner helt enkelt av. Förmodligen vanligaste felet på en trasig högtalare. Det är alltså inte för mycket effekt som är skadligt, som många tror.
Kör du för mycket effekt på högtalaren kommer det låta "plopp plopp" i den istället, helt enkelt för att upphängningen inte klarar av effekten, och eventuellt kommer talspolen "bottna" (slå i) magnetens botten. Dock brukar det i regel vara så att man gärna sänker volymen innan en högtalare går sönder pga för hög effekt...

Lycka till med billjudet :)

// Björn
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
alien: Bra å få dette avklart fra en som virker ha litt greie på hva han snakker om.

Men.. En ny eller "vanlig" hovedenhet til å drive framsystem er vel ikke bedre enn orginal hovedenhet + slutsteg til framsytem eller?

Du uttaler deg om cd-spilleren fra -96. Betyr det at dem fra 96- har bedre ljudkvalitet om man f.eks kobler dem til et slutsteg via högnivå?

For meg er bra ljud i bil viktig, men jeg kommer uansett ikke til å bytte ut cd business på min e46 (som jeg får i morgen!). Det er for uestetisk. På en e36 er det liksom ok, mener jeg.
anted
Ett steg hade väl bara förstärkt allting, INKL. det skorrande ljudet (disten)???

Ljudet är nu som sagt heeelt underbart och just nu använder jag bara två kanaler också. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska koppla 6,9:orna eller brygga lådan! Synpunkter?

I den gamla huvudenheten hade jag inte hälften av de funktioner jag har nu. Helt perfekt att man kan stänga av baslådan (tjejen tycker inte om dunket lika mycket som jag:) med en enkel knapptryckning, samt höja/sänka bl.a. basen i varje "system".
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
antet; Hvis du bruker et slutsteg, forsterker man vel kun signalet fra cd-spilleren (låg/høgnivå) - ikke signalet fra forsterkeren i cd-spilleren. Sett i sammenheng med det alien skrev, så hvorfor skulle et steg forsterke skurr og ulydheter?
anted
Morten: sorry... var aningen trött!

Jag prövade mina gamla högtalare med den nya enheten idag för att se om de klarade mycket effekt: Det blev faktiskt bra ljud. Hade jag vetat det med förstärkaren från första början hade jag aldrig bytt högtalare.

Men skitsammma! Man lär av sina misstag.
Anted: Om du inte hade bytt högtalare.. Menar du då bytt från orginal, eller har du bytt två gånger? Kan nämna att orginalhögtalarna inte är någonting för 5 öre att komma med. Dom klarar inte effekten. Dåliga pappkoner och porös upphängning. Kolla magneterna och korgen till exempel? Fast nu har ju du som sagt en -96'a, vet ej om det är bytt till den modellen.

Morten M: Jag skall erkänna att jag inte har någon erfarenhet av just -96 års modell av huvudenhet, utan jag pratar mer "överlag". Givetvis blir det, oavsett huvudenhet, en mycket stor skillnad på ljudet (läs: renare, klarare, kraftigare, mindre distorsion osv...) då man kopplar vidare till externt slutsteg. Detta helt enkelt för att Cd-spelaren får stabilare strömmatning då huvudenhetens slutsteg ej drar ström, vilket bland annat indirekt medför att korrigeringskretsarna slipper ligga på högvarv och jobba = exaktare ljud, bättre "klang". Vidare räcker inte en 0.75 mm2 grov kabel till att driva 4 högnivåkanaler fullt ut.
Alltså har du helt rätt, att låta orginalstereon jobba mot slutsteg är en mycket bra idé!

Dock, detta är egen erfarenhet, anser jag att de allra flesta bilbyggande företag inte satsat fullt ut på bra billjud förrän runt år 2000. Undantaget Saab 9000, vilken hade mycket mysigt ljud orginal.
Det en biltillverkare satte in i sina större orginalanläggningar var fler högtalare, några extra funktioner på radion och kanske CD-växlare. Givetvis också med en kraftigare huvudenhet som orkade driva alla högtalare. Sedan att högtalarna var av samma dåliga kvalitet som de som sitter i billigare (mindre) billjudsanläggningar var det ingen som tycks ha tänkt på riktigt. Vadå, fler = bättre? Nej.

Sist men inte minst, tekniken utvecklas väldigt fort, och särskillt effektdelarna i huvudenheter kan göras mer effektiva nu än för några år sedan. Vidare är det även en mycket stor skillnad på CD-spelare, och radio skall vi inte gå in på!
Alltså är det en god idé att byta uppsig från i detta fall -96 års modell till en nyare 2003'a.
Detta gäller även orginalslutsteg från -96 :)

Vill även säga ett ord om störningar.
Att dra kablar först från huvudenheten till slutsteget, och sedan fram igen till högtalarna är i princip att tigga om störningar om man inte använder bra, skärmade kablar. Nog för att högnivå inte tar upp speciellt mycket störningar över huvud taget, men däremot bidrar dessa starkt till effektförlust för slutsteget. Alltså, så korta kablar som möjligt, så långt det går är en bra grundtanke på kabeldragningen.
Tänk även på att inte sätta delningsfilter i direkt närhet av strömkablar, reläer och kopplingslister.

Vad jag har sagt här då i sammanfattning:
1. Orginalstereo + slutsteg = mycket stor skillnad mot orginalstereo utan slutsteg.
2. Stereoanläggning från -96 kan ej jämföras kvalitetsmässigt med -> motsvarande <- anläggning från -03
3. Orginalhögtalare är sällan av vidare bra kvalitet. Även om dom låter bättre med en bra huvudenhet, så kan dom ej jämföras med ett bra kit från en känd tillverkare.
4. Tänk på monterningen!

// Björn
Anted: Maila gärna om det är något du vill veta. Kan lite grann om ljud iaf. Även om jag mest håller på med hembio och inte så mycket med bilstereo, har jag dock läst på lite om det, och kan väl en del principer om vad som fungerar bra och mindre bra.

// Björn
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
alien: Interessant foredrag du holder.

Vil bare legge til én ting; om man skal ha så korte kabler som mulig bør man iaf ha noen cm til overs slik at man kan "skrelle" enden på kablene på nytt. Og det kan jo hende man vil om man skal bytte tilbake til orginalhögtalere el.l.

alien: Jeg har skrevet en tråd Länk hvor jeg skriver at högtalerene bak i min bil er ganske ok, men jeg vet ikke om de er orginale. De låter bettre enn framsystemet.
anted
Jag menade mest att om jag skulle köpt nya högtalare idag, med fasit i hand, så hade jag lagt ut mer pengar på framsystemet, då jag inte tycker det är såå stor skillnad på det framsystemet jag köpte och original. Samt att jag hade skippat 6,9:orna och köpt några bra 4" (el. vad som nu sitter i hatthyllan) isället. Plus baslådan -det är sååå skönt när det dunkar i bröstkorgen :)

Så om man skall dra så korta sladdar som möjligt borde den optimala lösningen (om man har en stereo med högnivå) att ta ström från högtalarna i hatthyllan sedan genom en högnivå/lågnivå omvandlare till steget?

Morten: Glöm inte att lägga upp bilder på nya bilen!
Omvandla högnivå till lågnivå, och sen in i steget? Nja, jag tror du får med mycket brus på köpet i den omvandlingen, och dessutom förlorar du ju den smarta fade-funktionen.

Ta mig inte för bokstavligt talat angående så korta kablar som möjligt. Men jag menar att man inte bör dra kablarna onödigt långt! Skulle det gå att klämma in ett slutsteg någonstans i instrumentpanelen vore ju det det allra bästa, men det kan bli svårt. Så länge du använder bra kablar, av ganska grov dimension så klarar du dig fint med slutsteg i skuffen. Köp gärna någon vettig trippelskärmad RCA-kabel för lågnivå. Då slipper du nog alla störningar!
Om inte annat har faktiskt, tro det eller ej, Biltema bra kvalitet på sina kablar. Dock är dom ganska bökiga att hantera eftersom dom är rätt hårda. Särskillt deras högnivå. MDS silverkabel tycker jag duger helt ok! Många små kardeller ger fin upplösning i ljudet! Till basen för du hellre ha en kabel med få grova.

I min 320 -93 satt det iaf 5,25" 'are i hatthyllan. Dock satt dessa fast i någon plastadapter som jag senare har sett finns på MDS att köpa. Misstänker att dessa är monterade i efterhand. Var av märket Magnat iaf, lät sisådär.. Köpte ett billigt Fanatic-kit på MDS och satte där. Stor skillnad!

Orginal ska det väl sitta 4" 'are där, iaf enligt dom som har "stora ljudpaketet" i sina bilar. Skaffa denna adapter är i så fall min rekomendation och sätt ett dugligt 5,25" kit istället för 6x9".

Vill du hellre få in basen i kupén bättre kan du alltid lämna dessa hål tomma = bättre luftflöde!

// Björn
Morten:
Givetvis måste man se till att lämna nog med kabel kvar för att kunna återställa till det normala!
Som jag skrev ovan, det där med att ha korta kablar handlar inte om centimetrar, utan snarare om att man inte skall dra kablar i onödan!

Exempel på dum kabeldragning.
Huvudenhet (instrumentpanel) -> högnivå till skuffen -> delningsfilter -> dubbla högnivå till frontsystem -> en kabel till diskant och en till bas.

Nu är det väl ingen som gör en sådan dragning, men det är iaf ett exempel på hur man inte bör göra!

Optimal dragning.
Huvudenhet (instrumentpanel) -> lågnivå till slutsteg front -> elektronisk delning i steget -> högnivå till delningsfilter/fronthögtalare + lågnivå till skuffen -> slutsteg till baslåda.

Dock är det ju väldigt svårt att knöka in ett slutstef i instrumentpanelen och få det att se snyggt ut! Visst går det, men så var det ju det där med kylning. Antingen överhettas det, eller så får man köra med fläktar och leva med att det surrar lite. Tänk på att det blir ganska varmt vid luftgångarna på vintern då man kör max värme!

I dom allra flesta fall brukar dock huvudenheten räcka ganska långt till en början, och som nästa steg tror jag inte det är några större problem att dra kablar från ett steg i skuffen till frontsystemet, så länge man har tillräckligt grova kablar, och inte sätter filtret så värs långt från högtalarna.

// Björn
Intressant och vettig diskussion. Funderar lite på detta bara:
Varför skulle trippelskärmad kabel behövas, vilka störningar skulle den isf skydda emot? Det här med silverkabel, många eller få kardeler osv, finns det någon bevisad relevans i detta?
Det finns hela diskussionsforum liknande bmwpower om bara detta, allt från vattenskärmade kablar till kablar med flätade kardeler med fyra-fem olika metaller som måste kopplas in i viss strömriktning osv.
Förutom tillverkarnas entusiasm och marknadsföring, är det någon som i helt oberoende blinda A/B-tester har kunnat påvisa fördelarna?
Förvisso skall man inte förakta placeboeffekten när man betalat dyrt för någon produkt men ändå..))
Det här med huvudenheternas bättre effektivitet får man nog ta med en stor nypa. Hur mycket effekt kan man ta ut vid bryggade steg och 14V/4ohm? I årets kataloger är man väl uppe runt 4x50W eller nåt sånt, det ökar lite för varje år verkar det. Seriöst och riktigt??

FP
ang skillnader på olika kablar.
Denna fråga var uppe på sasca´s forum oxå, där en kille utlovade 10kkr till den som hörde skillnad på de kablar han skulle ta med sig, vid en ev "utmaning".
Vet att d var 2 st som nappa på hans erbj, en kille vid namn Hedde o en kille som kallar sig joj.
Här är länken till diskusionen:

Länk

Kom även på ett reportage i tidningen "Bilstereotidningen" (numera nedlagd), där en kille satt och "refererade" kablar, när hans tjej kom in i rummet.
Hon undrade lite försynt vad han hade tog bort framför högtalaren, som tididgare hade "stått i vägen" för ljudet.
Vad han hade gjort, bytt kablar!!!!
Kommer dock inte ihåg om det var högt kabel el lågnivå kabel han hade bytt...
MIN personliga teori är att man KAN höra skillnader på ex högt kabel, problemet är bara at man måste vara oerhört duktig på det här med bilstereo/hemstereo, dvs, det är en "kunskap" man lär sig när man har hållit på tillräckligt länge med hem/bilstere.
Med et är MIN åsikt d :-)

mvh
Rutger

PS! Och nej, jag kan INTE höra skillnader på olika kablar...än...*ler*
Klart man kan höra skillnad på olika kablar, bara elektroniken och högtalarna runt omkring kablarna är av tillräckligt hög kvalitet!

Ni som tvivlar, gå in på er närmaste HiFi-klubb (eller motsvarande affär) och be att få lyssna på en rejäl anläggning ett tag. Be därefter att få byta högtalarkablarna till någon mindre exotisk variant än den som satt där, så lär ni märka skillnad. Förutsatt att man har någon känsla alls i öronen :)

Detta med bilstereo. Visst, effekten ökar från år till år, och det stämmer säkert. Men maxeffekten ur en bilstereo är väldigt sällan rent och klart ljus som man föredrar att lyssna på, utan snarare ren effekt inklusive distorsion till den gräns att det blir närmast oigenkännbart. (knäppt ord, men visst..)
Varför blir det då så?
Strömmen räcker inte! Du kan inte få ut 4x50watt från en strömkabel på 0.75 mm2 (som jag tidigare skrivit)! Det går inte! Ett "riktigt" slutsteg på säg 4x50watt vill i regel ha minst 16mm2 för att kunna leverera nog med ström till alla transienter i musiken som uppstår. Inte nog med detta, för att fungera optiomalt vill ett sådant steg ha minst 0.5 fahrad i en kondensatorbank mellan batteri och steg innan det är helt nöjt!

Nej, det som skiljer i en modern huvudenhet är nog mera elektroniken i sig. Snabbare och exaktare komponenter som bidrar till ett renare och klarare ljud. Bättre radiomottagning osv. Att skriva att effekten är ökad är näst intill bara ett sätt för konsumenter att öppna plånboken för att skaffa årets modell!
Överlag tycker jag att det är mer "jävlar anamma" i en ny stereo jämfört med en gammal av samma prisklass i nyskick. Höjer man volymen närmare maxnivån går det väl att spela något högre på en ny stereo, men ganska snart märker man att det låter skit även på den, och det beror som sagt på strömstyrkan som inte räcker.
Visst, det är en jäkla skillnad på en -95'as CD-spelare och en -03'as, men tänk då på att elektronik blir billigare hela tiden, och när den väl är uppfunnen en gång är det inte speciellt dyrt att montera den. Alltså, även en billig CD-spelare kan låta mycket, men det är inte säkert att den låter bra för det!

Återigen, gå in på HiFibutiken och jämför! Plocka fram en gammal och en ny CD-spelare av ungefär samma prisklass och jämför! Du kan säkert till och med plocka fram en ganska dyr gammal CD-spelare, och jämföra denna med en relativt billig ny. I regel kommer den nya billiga låta bättre på nästan alla sätt och vis! Varför? Bättre snabbare komponenter som inte fanns tillgängliga på den äldre spelarens tid = renare, tightare ljudåtergivning!

För en huvudenhet är strömmen allt för effekten, men det är så mycket annat än bara slutstegen som gör ljudet.

Det där jag skrev om silverkabeln var inte så noga. Jag rekommenderade den mest för att den var mjuk och lätt att använda (lätt att skala, dela tvinna osv...) Att den sedan, som jag också skrev, består av många kardeller är ingen nackdel! Det finns som sagt många diskussioner om detta, och då man kikar lite närmare på tekniken bakom en kabel kontra frekvenser kommer man kortfattat fram till följande:
Höga frekvenser, med kort våglängt, behöver inte speciellt grova kablar för att förmedlas. Snarare skall dessa ha en tunn kabel för att inte förvrängas och utsättas för störningar. Här passar alltså en tunn kabel bra. Dock måste kabeln ändå ha en viss diamter för att klara av den ökade effekten som uppstår då man vrider upp volymen. Alltså skaffar man en ganska grov kabel med många ledare i! Till en lägre frekvens, som har längre våglängd, vill man istället ge den mer utrymme i tråden. Alltså väljer man här en ungefär lika grov (eller grövre såklart) kabel med några få grova ledare.

Detta är en ganska usel förklaring, men jag har inte riktigt förstått detta med våglängder till 100%, och därför kan jag bara ge en introduktion till anledningen av olika kablar till olika frekvenser.

Dock skulle jag inte vilja rekommendera att använda en sorts kabel till basen i framsystemet och en annan till diskanten, eftersom en kabel (som vi nämt tidigare) KAN färga ljudet en aning. Alltså får man en felaktig klang än vad systemet är avsett för från början.
Däremot är det vettigt att använda en grövre kabel till en bashögtalare (subwoofer) av den anledning som jag nämt ovan. Varför fungerar det till den då? Jo, den spelar så pass låga frekvenser (ca 80Hz och nedåt) att örat inte på samma sätt kan uppfatta skilnader i klangen, varför vi knappast kommer att märka av en så pass liten skillnad som en kabel kan göra. Däremot är det inte direkt svårt att märka den skillnad en bra kabel kan ge i effektökning! (även här är det såklart mycket små skillnader vi snackar om, men varför ha något som är sämre i onödan?)

Folke:
Anledningen till att en trippelskärmad kabel kan vara bra, är att man på så vis i princip är helgarderad! Om man någon gång får en störning från t.ex. generatorn vet man iaf att det inte är kabeln som tar upp den, och man kan istället ge sig in på filter, högtalare osv. Egentligen räcker det i dom flesta fall med en vanlig skärmad kabel.
De störningar den kan ta in kommer t.ex. från den grova +ledaren som går från batteriet fram till startmotorn och övriga förbrukare i motorrummet och kupén. Då generatorn laddar ger den ifrån sig en frekvens som ändras i takt med motorvarvete. Om man har dragit en lågnivåkabel, eller satt ett filter (spole), i närheten av denna kommer du garanterat få störningar (högfrekventa pipljud) från denna då du har motorn igång. Givetvis finns det även andra störningskällor i en bil. Givarna till både hastighetsmätare och varvräknare kan störa ut en stereosignal. Ger ett knäppande ljud i så fall. Blinkersrelä kan störa. Torkarmotorn är äcklig på detta! Finns mycket. Att skärma kablarna är ett bra sätt att gardera sig! Och inte minst om man skulle råka nöta hål på höljet till kabeln nån stans (kanske den går över en plåtkant), så slipper man få in jorden från karossen på fel ställe, vilket annars kan medföra stora skador på högtalare/huvudenhet/slutsteg.

Vidare som sagt, det där med seriös effekt på en huvudenhet. Som jag skrev ovan:
Visst kan du pressa ur effekten, men så länge strömmen inte räcker till blir det endast missljud, istället för ljud. Jämför med Effekt och vridmoment i en motor. Antal HK talar ungefär om hur hög hastighet du kan köra, medan vridmoment talar om i hur stort motlut du kan hålla farten!
Watten talar om ungefär hur högt du kan spela, medan Strömstyrkan talar om hur stora högtalare du kan driva! Tyvärr räcker strömmen knappt till att driva en 4"'are av bra kvalitet fullt ut, även fast effekten gärna skulle driva det dubbla! Resultat: distorsion.

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.