AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.203

3" hela vägen?

Sida 1 av 2
eF
900
eFx
520d Touring -09
Tjena,

någon som har en aning om vad effektökningen skulle bli med ett 3" avgassystem hela vägen? D.v.s. byta ut dom delar som är 2" idag?

/eFx
Såg att du skulle sälja din bil? Trist, varför sälja?
eF
900
eFx
520d Touring -09
Jadu, det har jag också börjat undra.. :)

Jag bor i Uppsala men jobbar i Sthlm, d.v.s. ~16-18 mil om dagen. Det gör även att man skulle vilja ha något med lite mer komfort. Dessutom har jag inte hjärta att köra den här bilen på vintern, den är i alldeles för bra skick för det. Jag har inte heller lust att införskaffa något gammalt åbräke att hosta runt i under vinterhalvåret.

Men vi får se hur det blir, de e inte helt utan att det känns kan jag säga!

/eFx
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Handlar nog mest om ökade ljudeffekter ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
eF
900
eFx
520d Touring -09
Haha.. :)

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Glömde säga att då känns det föga nödvändigt...

/eFx
Viss skulle du minska backpreassure ordentligt med 3" hela vägen. Dem flesta byter från katen bakåt och då blöir det marginella ökningar men he friflöde helavägen från motor så lär du få up 5-6% av effekten tror jag. Men du ska veta att 3" låter som i H*****e...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Lite mer ljud på M coupen hade ju inte skadat. OK i bilen låter det bra och fint men utanför låter det mest som en symaskin (kanske trimmad sådan men ändå).

Personligen tror jag man inte vinner en så fruktansvärt många häst på öppnare andning, men många bäckar små, 3" hela vägen, nya grenrör, öppet luftfilter, portad topp, mappad osv....och 50-60.000kr senare har man kanske 30-40hk mer.
Visst jag har funderingar på lustgas, men behöver man mer effekt i denna lilla tvålkopp med 321 frustande (dock rätt ljudlösa) hästar och 250Nm???? Men visst skulle det se coolt ut!

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag tycker du skall behålla bilen och köpa en gammal bil, jag har två Audi 80 från -92 och -93 som jag och min sambo bränner omkring på vintern.
Inga snygga bilar direkt men vintern är bara en period som man skall överleva.....

Sedan ställer du pärlan i ett garage och börjar meka lite, större avgassystem, byta spoiler, alltså helt enkelt ha den som en ljuspunkt i det gråa vintermörkret.
Det spelar ju ingen roll vilken bil man köper, under vintern kommer den att se ut som f-n ändå.

Köper du en Audi 80 från -92 eller framåt så är dom helgalvade så du behöver aldrig vara orolig för rost.

eF
900
eFx
520d Touring -09
pgr69; Inte ett helt omöjligt alternativ!

z3mpower; Måste bara rätta din felskrivning.. 350Nm skare väl ändå vara?

/eFx
Håller fulständigt med pgr69! Själv tänker jag ta beslag på tjejens Peugeot 206GTI under vintern.

Angående vinst i HP : läs lite här Länk : interessant resonemang om resonatorn och öppen flow genom avgassystemet framförs av Dr H.
Richard, apropos det du skrev om 50-60 K kr. Läste en skön kommentar om detta: "Speed is monay: how fast can you afford to go?"

____
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
eFx: Du har givetvis rätt, har väl lite för dålig tangentbordsvana.

Z3c 4 ever: Bra uttryck!

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
eF
900
eFx
520d Touring -09
Nämen va elakt förresten, jag har tydligen ingen bil i galleriet längre tycker min presentation =/ Så kan det gå!

/eFx
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
eFx:
Det kanske är någon som ser sig som ny ägare till den!!! som har tagit bort den menar jag.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
har ni kommit fram vad effekt ökningen blir? har hört något om upp till 5% , kan det stämma?
eF
900
eFx
520d Touring -09
Låter rimligt tycker iaf jag..

/eFx
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
I morgon skall jag i alla fall lämna in mitt oljefilterlock på äkta kromning.
Första "Riktiga" piffen på min Zäta. :-)))

/Peter

Peter!!!!! var? hur mycket? Kan dem kromma allt? Jag har förgäves sökt efter nån som kan göra sånt i månader!!!!

____
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag skall som sagt åka till dom i morgon.
Firman heter:
Excellent Ytbehandling AB, Vretv. 3, 142 34 SKOGÅS 08-643 18 77 Även 08-643 15 93

Jag vet inte om dom gör ett bra jobb eller något, men han verkade kunna sina saker när jag pratade med honom.

Priset får jag veta i morgon när jag träffar honom eftersom han sade att Gjutgodsdetaljer kan vara lite tricky att fixa beroende på material(Alu/järn etc).
Men det lät lite på honom att man lär nog bli av med en 1000 lapp på Oljelocket.

/Peter
eF
900
eFx
520d Touring -09
Tomas, om du fick välja skulle hela bilen vara i krom va? =)

/eFx
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Förbannat!
Det blev en stor flopp.
Jag var och besökte dom i morse och "kromningsexperten" hos dom sade att det inte kommer att bli något bra eftersom oljelocket ser ut som en "solros" med en massa förhöjningar(förstärkningskanterna) vilket innebär att man kommer att få gulningseffekter i alla kanter med deras metod.
Jag såg vad han menade på dom jobben dom gjort på andra industridelar och det var inte snyggt.
soooo, back to square one!
Jag letar vidare i alla fall.

Anledningen till att jag började på detta lilla projekt var att jag i helgen satt och polerade locket och det blev ju mycket finare men man får ändå inte fram den där spegelytan som man vill ha. Även efter flera timmars arbete med dremeln så var jag inte nöjd.

/Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.