AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.175

Testgrunka till Megasquirt?

Sida 1 av 2
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Vem var det som byggde en testgrunka till sitt megasquirt? Jag har beställt sprutet men inte testgrejen. Någon som använt sin klart eller som vill låna ut den??
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Tyvärr har jag ingen.
Har du beställt från elfa eller USA?

Bara nyfiken...:)

E21=Livets mening.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Behövs ingen testgrunka, risken att nåt är fel är så liten.
Har byggt ihop 5 st satser o alla har funkat klockrent från början.

/Per
Johan, har du beställt squirt åt mig å? Vill ha ett till nåt snikbygge. Blir för övrigt klar med grenröret till din polare på lördag. Har varit lite mkt....:-(
Hva e webadressen til Megasquirt? Hvor får eg kjøpt det?

Hva kostar et slik sprut?
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Börja med den här
Länk

Sen tar du denna
Länk

Sen beställer du här
Länk

nordiskt forum
Länk

Jag tippar på att det landar på knappt 2000kr om man har tur med tullen och inte köper den lyxigaste lådan.

/Per
Jevlar: Takk! Hva menar du med "den lyxigaste lådan"?

Hur bra e Megasquirt i forhold til Haltech E6K, Autronic o.l.?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jaså, stimulatorn behövs inte... fint. Då blir det att montera nu då, ville bara testa och se så att det funkar innan man slänger i det. Men då får det bli montering. Var tidigare lite osäker på hur små trissorna skulle sitta men de sitter nog rätt efter en närmare koll.

Bäckis: Jag ringer, ska fråga ett gäng kompisar om de vill vara med bara så beställer jag som sagt...
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Man kan sätta det i stort sett vilken låda som helst och eftersom man ändå brukar gömma undan det i handsfacket eller liknande så kan man välja en enkel o billig låda.

Svårt att jämföra med de stora systemen då de alla är avsedda att hantera både sprut och tändning.
MS klarar bara av tändning om man kör med enkelspole och fördelare.
antalet extrafunktioner är också rätt begräsnat men möjligheterna finns att modifiera i efterhand så man får det man vill ha.
Ser man till priset är det en guldlösning helt klart.

/Per
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Hmmm har kollat runt lite, tycker att där megasqirt verkar "Lurkigt" men va vet ja Mvh // Limmet

Min bil!! Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Lurkigt... jo, det är billigt och ser ju lite roligt ut när man har lött det själv, men vad är lurkigheten i det? Åk upp till Avesta och kolla på Bäckis polares Alfa med Megasquirt så ändrar du nog också uppfattning om det.

Nämn tre bra saker som ett Haltech (enbart bränsle delen) kan så ska jag jämföra det med ett helt standard megasquirt. Har du live lambda reglering med bredbands lambda i Haltech? Hur svårt är ett Megasquirt att ställa in till motorn, det enda du behöver veta är i princip antal spridare, antal cylindrar, motor volym och spridar storlek... sen går motorn, inget krångel med spridartider osv... ganska enkelt och bra för en 1000 lapp. Att en programmerbar tändning sen kostar från 2000 gör ju inte saken sämre... 3000 för en komplett lösning
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp..........

Jevlar, menar du att man kan ställa tändkurvan genom boxen då??
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Programerbar tändning för 2000:- varifrån??

1000:- för MS kan jag köpa ett av dig för ungefär de pengarna?? Johan??

//Jesper
Mega är guld. Skulle vilja kalla det för ett "snikAutronic". Vi kör det som sagt på kompisens Alfa och det fungerar MKT bra. Jevlar har väl ordnat det med tändningen också eller? Jag vil mest åt sprutdelen till ett snikigt turbobygge där jag tänkt nöja mig med låst tändning.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jesper vi beställer ett antal kit nu så du får maila om du vill vara med. det är per (jevlar) som håller i det!
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Kul att höra att ett "tungt" namn också pillat och gillat Megasquirt.

Tändning under förutsättning att man nöjer sig med enkelspole och fördelare. kostnad 0 kr

Kan man hålla sig till senare i vinter ska det komma ett mer avancerat tändsystem. ca 2000 kr

Jag har grejat ihop ett litet gruppinköp nu för att hålla ner priset så maila mig om du är intresserad av att delta

/Per
Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Jag är gärna me också! Om jag får??
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Jevlar: Vart i Östergötland bor du?

Stefan_J
BMW 325ix -87
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Linköping som det står i profilen

/Per
Visst kan man nöja sig med en MSD6:a och en blaster enkelspole om man kan programmera en tändkurva. Beskriv gärna hur det går till? Vad behövs? Jag har jobbat över varje kväll, men till helgen kan du räkna med nummer på kolvarna. Har inte varit en minut i garaget på hela veckan, hjälp!!!!!!!!!!!!!
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Man behöver en fördelare med en givare som ger en fyrkantvåg, d.v.s hall eller optisk givare eller så sätter man en givare och triggerskiva på veven.
Jag har provat bägge varianterna på min 325'a och bägge har funkat.
Tog fördelare från en äldre 323 och bytte innanmätet med fördelare från en annan äldre opelsexa för att få hallgivare istället för den induktiva givare som bmw körde med.

Sen finns det lite kriterier för signalen, den ska gå hög 10-20 grader innan den högsta förtändning man tror sig behöva och gå låg ca 10-15 grader innan ÖDP.

Sen tar man en tändmodul från exemplevis äldre saab eller volvo och driver spolen med den, ingången på modulen som normalt går till hallgivaren kopplar man till MSboxen.

Länk

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.