AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.323

parkeringsbroms E34

Sida 2 av 2
LN
497
LNBT
S6Plus
Japp. redan gjort på ena sidan. + kopparpasta.
Det är nu på andra sidan som jag får borra ur skitskruven. Jag borrar bara genom skallen o försöker med polygrip sedan men går inte det låter jag den sitta. Den gör ju nytta då menar jag så skivan inte snurrar. ett jäkla jobb o borra ur den bara, har bara en billig jäkla maskin som just nu står på laddn. tar väl en halvtimme med min tur..
Funkar föresten fint med byte av klossar utan o lossa oken från varandra. Byter man skiva behövs det ju ej om de går fint i spåren.

Sparar till en....
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
En undran bara, är det någon på besiktningen som kollar slitage på skivor.
Mina skulle vara 20 mm bak, max slitage enl. tillv. skall vara ner till 18,4 tror jag. Det är bara 0,8 per sida!
Hur många har det....
Mina var slita 1.5mm på varje sida ändå tyckte grannen att de såg ok ut och tror säkert att flera hade tyckt det, dock inte jag. Vill ha ok skivor om man bromsar i 200 med familjen..

Sparar till en....
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är skivorna för slitna ska det anmärkas på. Men det finns ingen tabell över olika modellers bromsskivor och toleranser, så det måste vara ordentligt tunnt innan man anmärker på det!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

LN
497
LNBT
S6Plus
Är inte det MINST lika viktigt som typ handbroms, jag menar de tillhör ju huvudbromsen och handbromsen är reservbromsen...
Vi får skriva till vägverket :-) cirkeln slöts..

Sparar till en....
Länk
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Bytte bromsar bak på min bil idag... mina handbromsbackar var totalt slut +moms =)... själva slitytan hade spruckit och lossnat, helt på en av backarna... illa illa... tror inte dom blivit bytt nån gång på min bil... klotsar och skivor var även dom i illa skick. Gick rätt lätt och bra att byta hela skiten... köpte klotsar, skivor, backar och monteringsatser som krävdes för 1340kr... inte så dyrt tycker jag =) enda problemet var skruven som håller skivan på plats... dom var rätt rostig och runddragen. Ingen affär hade dom och enda stället med BMW orginalprylar har semesterstängt så jag fick till att fixa egna =)
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har just bytt rubbet på min. Köpte "pirat" (tyska delar), förutom frambeläggen från BMW. Nu har fanskapet börjat gnissla bak vid bromsning, som en Volvo....

Jag skulle nog inte ha köpt piratbelägg bak, men det kanske går över när de är inkörda.

Jag fick borra bort låsskruvarna bak, men jag struntar i att byta ut dem. Det funkar ju ändå.

Mina skivor fram (ventilerade) var 17,5 mm mot 22 på nya. Det var dags för byte!

Jag undrar om jag ska måla de delar av skivorna som inte är slityta, det ser för jäkligt ut när de fina metallytorna börjar rosta.

Jag är förvånad över att den inre täckplåten innanför bakbromsarna är så pass rostig på en så relativt ny bil. Är det kvalitet? Det var tom svårt att få pinnarna till bromsbanden att fästa i bajonettfattningen eftersom det var så rostigt. Plåten måste bytas snart.

En fästpinne hade dessutom ramlat ut och hade legat och slitit mot ena skivan. Jag fick där förklaringen till ett missljud jag hade i somras.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.