|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag fick nedslag på parkeringsbromsen på besiktningen. den tog inget alls på höger sida och för lite på vänster. min bil har automatlåda, så jag använder handbromsen (för) sällan. när man drar i handbromsspaken går det väldigt lätt.. går bara lite tungt sista biten på slutet. kan det räcka med att justera spaken, eller vad ska göras? | |
|
Börja med att justera vajern och motionera bromsarna lite. Räcker inte det gäller rengöring, smörjning och i värsta fall byte. /Hjalmar Barnvagnsexpressen |
|
|
Ta reda på varför den inte funkar, alltså plocka bort skivorna och kolla om backarna rör sig överhuvudtaget. För att handbromsen ska funka måste backarna ligga nära, grundjusteringen ute vid hjulen måste vara rätt. FAF |
|
| Ett annat vanligt fel är att wiren åker ur sitt spår under handbromsspaken, lätt o kolla lyft på damasken o lys med ficklampa | |
| ska prova alla tips. en fråga till bara: finns det något bra sätt att kontrollera att parkeringsbromsen tar bra nog??? surt å åka till bilprovningen för att visa upp min "hela" parkeringsbroms, åsså är den inte nog bra.. | |
| Jag har "hört" att om bilen självdör när du startar med 3ans växel och släpper upp kopplíngen långsamt så tar den ok. Att detta stämmer kan jag dock inte lova. | |
|
Att kontrollera bromskraften är ganska svårt utan en rullbromsprovare. Prova att köra iväg med parkeringsbromsen dragen så får du en indikation i alla fall. Kontrollera att du har bromskraft på båda hjulen kan man t.ex. göra genom att dra i parkeringsbromsen på grusunderlag och titta på spåren! Glöm inte justera så du har tillräcklig rörelsereserv bara, annars kan du åka på en ny efterkontroll! Bromskraften ska motsvara minst 16% av bilens totalvikt, och när denna bromskraft är uppnådd ska minst 1/4 av slaget återstå som rörelsereserv... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Varför behöver man fungerande handbroms på en automat? Fick för mig att jag fick en 1:a för mycket länge sedan på en Merca jag hade då den var en auto. då det sas att det inte var så farligt med tanke på att jag hade ett P. Vem använder handbromsen på en automat på parkeringen??!! Sparar till en.... Länk |
|
|
Skulle man inte behöva parkeringsbromsen på en automatväxlad bil med argumentet att man har ett parkeringsläge kan man lika gärna använda samma argument på en bil med manuell växellåda och helt enkelt lägga den i växel. Parkeringsbromsen används både som parkeringsbroms och som reservbroms/nödbroms. Dessutom finns inget krav på att en bil med automatlåda ska ha ett fungerande eller effektivt spärrläge i parkeringsfunktionen. Kraven på parkeringsbromsens bromskraft är samma för alla bilar, oavsett typ av växellåda. Det finns endast tvåor som bedömningar på parkeringsbromsen i besiktningsprogrammet! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lite tunt argument Jesperado! Provat o dra runt en bil med läget P, tror säkert också att en bil med automatlåda är godkänd av tillverkaren att stå i nedförsbacke med P i och att den troligen också är avsedd för det.. Tror knappast det är samma sak med 1:an i på en manuell... Nödbroms??? för vem då.. passageraren... ok ok ok jag vet att den skall vara där. Men ändå, vilken nytta har den på automaten, använder du den Jesperado när du parkerar? Sparar till en.... Länk |
|
|
Själv brukar jag köra långsamt på grusväg och dra handbromsen,låser den på bägge hjulen så är det OK. Ett sätt som funkat +5 bes. för mig. Henrik |
|
|
LNBT: En bil måste ha två av varandra oberoende bromssystem av säkerhetssjäl. Då har man dels den vanliga hydrauliska färdbromsen, sen ett vanligtvis mekaniskt system som oftast även används som parkeringsbroms. Om P-läget på automatlådan skulle få ersätta det andra bromssystemet skulle det vara tvunget att ha en kontrollerad ansättning, samt kontrolleras vid en kontrollbesiktning. Så är inte fallet... Är du inte nöjd med reglernas utformning är det varken mig eller någon annan anställd på Bilprovningen du ska vända dig till, börja istället med Vägverket! Jag använder vanligtvis inte parkeringsbromsen när jag parkerar min bil, men jag ser till att den fungerar som den ska. Det är ju lag på det! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| En annan fördel att använda handbromsen på en bil med automat är att man slipper "Hugget" när man startar... Det är ju inte bra i längden att låta bilarna stå och vila på växeln... Det är bättre att den vilar på P-bromsen. | |
| En annan fråga som inte rör ämnet till Jesperado. Mina Silentblock var totalt hel slut, det glappade och klonkade som attans där bak. När jag besiktade bilen för några månader sedan bad jag besiktningsmannen att titta extra noga på Silentblocken, men han tyckte dem var bra. Bilen blir ju trafikfarlig med dåliga silentblock, anmärker ni någon gång på dåliga silentblock? | |
|
Hur menar du? Det spelar väl ingen roll om man håller bilen stillastående med bromspedalen eller parkeringsbromsen? Silentblocken ska anmärkas på om de är riktigt dåliga. Som du beskriver det borde det nog vara en tvåa på dina silentblock! Sen stavas det naturligtvis "säkerhetsskäl", inget annat! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jo jag menar när man parkerar sin bil. Säg att man parkerar bilen i en backe och lägger då i P och sen parkeringsbromsen. Sen stänger man av bilen. Då ligger bilen och vilar på P-växeln istället för på handbromsen. När man sedan ska åka iväg igen så startar man bilen, lägger ur parkeringsbromsen och får dra lite extra för att få i R eller D. Det blir ett "ryck" för att få ur P-växeln då om ni förstår vad jag menar... Kan väl inte vara så bra i längden? | |
|
Det spelar knappast någon roll, parkeringsspärren är ju konstruerad för att användas på det viset. Så länge bilen står still när man lägger i och ur parkeringsläget tror jag inte att någonting kan ta skada... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
hmm..per_j82: vilar på växeln i en automat den var lurig. Självklart har du rätt Jesperado, det är bara det att ett annat oberoende mekaninskt system likt det vi har i våra BMW skulle knappast fungera som en ersättare vi ett ev. fel på de vanliga bromsarna. Som synes sitter det enbart där för att reglerna är skrivna så och måste finnas där. Vem skulle vilja få gashäng på en V8 i 100 och försöka stomma den på handbromsen :-(. Nu när du ändå är här Jesperado. Skit insexen på 5 blev rund på skivan bak, om jag borrar ur den och inte får in en ny. Funkar det bra ändå säkerhetsmässigt? Det enda är väl att jag får se upp när jag skiftar däck.. Jäkla dålig konstruktion där BMW. Du har väl ingen annan patenslösn. åt mig Jesperado.."hoppfull" Sparar till en.... Länk |
|
|
Det finns flera exempel när folk lyckats rädda sig med parkeringsbromsen när den vanliga färdbromsen slutat fungera. Den är naturligtvis ingen fullgod ersättare, men en bra parkeringsbroms har ganska bra bromsverkan och funkar utmärkt som nödbroms... Skruven som håller skivan fyller ingen egentlig funktion när hjulet väl är på plats, så teoretiskt kan man ta bort den helt. Men det finns ändå en tanke med den, annars hade den inte suttit där, så borrar du ut den kan du ju ersätta den med en ny skruv! Det brukar gå! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack! Jag har sett några av dessa fall bl.a volvo hade väl några unika fall på sin 850. Tyvärr så kan vi ju inte veta om alla de andra som troligen är fler.. Sparar till en.... Länk |
|
| Skruven på bromsskivan är tillför att hålla bromsskivan på plats när man t.ex. demonterar däck och ok. Den har ingen funktion då däcken är på plats. -->LNBT När du sedan monterar tillbaka bromsskivan, tänk på att putsa rent på hjulnavet där skivan ligger an med en smärjelduk för att få bort ev rost och skit. Det kan bli obalans annars. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.