AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.068

Ni som har en M5 89-92

Sida 2 av 3
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Bensinförbrukningen är nog beroende på körstil, kring 0,8-,085 är ingen omöjlighet i laglig motorvägsfart, men betydligt mer om man gasar. I blandad Sthlms trafik 1,1-1,3. (Lite off-topic i Sthlms området borde det ju dessutom vara mer relevant att mäta bränsleförbrukningen i liter/timme än l/km.)

Jag har själv bilen mest som "hobbybil" på sommarn, varför dock inte bränsleförbrukningen är så viktig. Betydligt tyngre än soppan väger försäkringsbiten, ring och kolla bland de få bolag vi har - premierna varierar mycket.

Går säkert att använda M5an som bruksbil, det är ju välbyggda vagnar. Jag skulle nog tycka den är för stötig på dåliga Sthlmsvägar som bruksbil, kanske bättre då med 16", vad vet jag.

Appropå vinteranvändning kan jag bara hålla med M5 Nike ovan. Har man sätt hur snösvängen går till ex. i innerstaden är man nog glad att den inte står på gatan. Tror dessutom rost är ofrånkomligt på en så gammal bil efter ett par Sthlms vintrar - säkert kanske "bättre" norröver.

Visa användare
76
m5:mackan
full smetad 530D:05
Inga som hellst problem med att åka m5 på vintern varför skulle man inte kunna åka m5 när man kan åka 525 530 535 540?????????????????????????? ingen skillnad

M5 som aldrig sover...
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Visst KAN man åka M5 året runt, men det är ju synd, jag skulle aldrig åka med min under en svensk vinter. En bil som man vill hålla i bra skick kan man inte åka med på vintern i sverige, så är det bara. Och att det inte skulle vara skillnad på vanliga "standardmodeller" av 5- serien och M5 kan jag inte håla med om. Här är allt specialanpassat för maximal prestanda, inte vägsalt. Men visst, det går, om man inte som jag och många andra känner att det är helt fel att ta ut sin M5 E34 i saltet.
M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
Detta snack om vinterkörning!!!

Det är väll ingen möbel som står i garaget???

Bilar är till för att användas, och rostar gör ju som bekant bilar oavset väder dock mera i saltslask, men man kan ju tvätta bilen lite oftar under jusst denna perid.

Sen så tycker jag att bara för att m5:an är en lite ovanligare än en vanlig e34 så finns det väll ingen anledning att tro att detta är nån slags nästa Ferrari Dino eller liknande dvs. många av dom m5:or som finns i sverige är ju tyskimporterade bilar i "svennsonskick" som knappast betingar något större värde i sammlarkretsar.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
M5-Touring: är du medveten om att din bil är färdigställd för hand i speciell fabrik och en av bara 891 tillverkade fordon?
Jämför det med en annan entusiastbil, Ford Sierra RS Cosworth, de är tillverkade i över 30000 st, så det ger perspektiv på det hela, det finns fler tillverkade Lamborghini Diablo än BMW M5 Touring. Sen får ju var och en göra vad man vill både med en Diablo och M5, men man får ju inte kritisera de som är entusiastiska över endera fordonet.

Jag försöker inte handgripligen stoppa någon från att vinterköra sin M5:a, men jag försöker informera om att bilarna faktiskt är unika på flera sätt och argumentera till varför jag gör som jag gör och varför det finns flera entusiastkretsar. Det vore synd om alla E34 M5:or skulle bli nedslitna bruksbilar tycker jag... håller någon med?

En del är uppenbarligen mindre entusiaster än andra, och det medför både för- och nackdelar, för många är en M5 "bara en bil", oftast pga ekonomiska kriterier, man har inte råd att ge den sån service och skötsel som den egentligen behöver för att förbliva i bra skick.. då förfaller bilarna snabbt, vilket höjer värdet på de fordon som är rätt skötta alt. renoverade.

Ingen kan väl påstå att det går att hålla skicket på en M5 (eller annan likande bil) som körs vinter, saltet får alltid grepp även om man tvättar varje vecka, man får stenskott och blästring osv pga sandning... och när det behöver lackas om så struntar de flesta i det eller gör någon bisarr hemmalagning. Sen sliter vinterkylan mer på materialet vid alla kallstarter (någon med motsatt uppfattning var vänlig argumentera).
Jag tror inte att det är många som verkligen gör den rengöring, reparation och service som erfordras för en lyckad vinterkörning, så bilarna slits mer än vad som hade kunnat vara.

Jag har testat M5 Touringen under ett par vinterdagar (temporärt)och var inte imponerad, visst går det att åka, men man åker väldigt mycket bättre och stabilare i en 540i, 735i eller vad som helst ur 5 och 7 serien egenligen. 540i är vanlig med ASC+T och man får dit lite mindre hjul på en sån bil, den motorn har en perfekt bruksbilkaraktär och går utmärkt att åka med på vintern.
M5:ans högvarvskaraktär, långa varmkörningssträcka och råa gång gör sig inte bra i minusgrader och halkigt väglag, den som har uppfattningen att M5 är en bättre vinterbil än 540i får gärna motargumentera här, jag kan inte tänka mig någon fördel för M5 mot en 540iA med ASC.

//HD91

__
M5 E34 Limousine register
M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
Jag är fullt medveten om att det inte är någon dussinbil. Min är en av 26st tillverkade i grafitgrå mettalic.

Dock verkar ju inte den betinga något större värde. Kolla på annonser vad dom begär för en M5 Touring. Mellan 90 -150kkr skulle jag villja säga är rätt så realistiskt. Vad är det som gör att en bmw M modell inte står sig nått vidare i pris???
Perkka
Importens fel..

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Roligt att höra att någon är insatt! Inte många som känner till sina E34 M5:or så bra. Granitsilver metallic är väl den exakta benämningen på färgen om vi ska vara petiga...

Tror som "Perkka" i kombination med misskötsel, är bilarna i dåligt skick hittar folk prutargument. Har de dessutom körts långt (de flesta har gått över 200.000 km) så är det ytterligare en faktor som tar ned priset.
I jämförelse med Diablo kan man lugnt säga att M5:orna ofta körs lika hårt men servas långt ifrån lika bra.
En del personer ska absolut ha en M5 och köra mycket med den och hårt, men det ska inte servas, lacka om skador eller på annat sätt lägga några kronor i uppfräschning.. då blir det skrot till sist när tio såna typer har haft bilen.. eller så får man kosta på 100.000+ kr på att renovera bilen..
Sen byggs många bilar om, trimmas och stylas vilket inte direkt förstärker några entusiastvärden.

//HD91

__
Min! har varit avställd i en månad nu, har aldrig vinterkört den, och inte tidigare ägaren i sverige heller. Men till våren ska den ut och sedan säljas för nu är jag trött på att ställa av jag vill ha en åretruntbil nu. En e39 540 skulle sitta fint, men det skulle även räcka med 523.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
M5-Touring: Det finns faktiskt en och annan M5:a som inte är i det vad du kallar "Svessonskick".

Övrigt så spelar ju inte värdet i kronor speciellt stor roll, det är ju entusiastvärdet som är viktigt, känslan för bilen. Men visst, jag håller med på att värdeskillnaden borde vara större mellan en risig och en bil i entusiastskick.
M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
Alldeles riktig HD91 färgen heter GRANITSILBER METALLIC (237M).

Förstå mig rätt alla entusiaster: Jag skulle inte ställa av min Touring pga att jag då tycker att den förlorar värdet för mig. Jag köpte den för att S4:an jag hade innan var en sedan och behovet av kombi fanns och jag ville inte ha en Volvo 855 utan en rolig bil som man både kan packa full med handlingen från ikea och även kan rasta på bana eller dylikt. Så att ställa av den vintertid NEJ

MEN äger man en superfräsch 1 ägar bil med typ 5000 dokumeterade mil så har jag full förståellse för att man ställer av den vintertid.

Men som sagt så tycker jag det är förbryllande att m5 touringen inte står högre i pris. En till förklaring till dom låga försälljningspriserna kan ju även vara att det är så hiskiligt dyrt att försäkra en m5:a
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
HD91:
Är din bil svart med orginal turbinfälgar och ljust skinn? Såg en en sån häromdan i karlstad, såg väldigt fin ut.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Nej den skönheten tillhör tyvärr inte mig, antar att den var mörkmörkblå kanske (Macaoblau) och med champagne ljust läder.. OOZ någonting på skylten...
Min är svart med svart delläder och f n BBS 17" fälgar, men jag har turbinfälgarna också, men de måste renoveras innan de kan monteras tillbaka, min är inte lika fräsch som OOZ men det ska bli, håller på att renovera den... är inte i trafik för tillfället..
Den Macaoblå är en svensksåld lågmilare i perfekt originalskick, verkligen en av få, den servas regelbundet vid Autowåx bil AB och verkar inte ha några brister utan i stort sett som ny.

Det råkar inte vara du som har en grå/silver (sebringgrau?) M5 med 3.8 fälgar och vita glas runt om, brukar se den parkerad på helgerna... ser också fin ut!

//HD91

__
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
jag tycker me de e synd att köra me de på vintern men de e upp till var o en mina har varit ur trafik i 7 veckor redan
mvh
//m5micke

m5
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Jäpp det är min. Bilen är i skapligt skick dock inte perfekt. Håller på och fixar upp den lite vart efter. Mitt stora problem är jag saknar nånstans att hålla till nu så saker och ting drar ut på tiden.
En anledning till att M-bilarna har ett så lågt värde kan ju vara just på grund av att många av er som har sådana speciella bilar inte verkar vara ett dugg rädda om dom. Tvekar inte en sekund innan ni rullar ut i saltbadet.. sånt skär verkligen i hjärtat.
Och sen att det gasas friskt av unga herrar som inte verkar bry sig så mycket om att serva bilarna så får dom ju rykte om sig att vara slutkörda och dåligt underhållna(vilket många troligtvis också är). Och sånt höjer väl knappast värdet på bilarna?
M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
henrikforsman:

Besvara då detta, hur många rs2:or ser du under 150 000:- ?? Denna bil kan ju bedömmas på precis samma vis gällande både "buskörning" osv....
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
de e inte rs2 vi pratade om nu utan m5
M5-Touring: Det kan jag inte besvara.. dom verkar ju köras av ungefär samma sorts personer. Så dom borde ju inte hålla värdet bättre. Kanske inte tillverkats lika många?

Det verkar ju som att Audi överlag har ett bättre andrahandsvärde, av någon underlig anledning..
M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
m5 micke:

Är det jobbigt för dej om man ställer en fråga eller???

HenrikForsman:

Jag håller med, tyvär så verkar BMW ha ett lägre andrahandsvärde än både mercedes och audi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.