|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Bra bil? Bränsleförbrukning? Vad ska man se upp med? Vart får man tag på chip är det lönt? Annan info oxå välkommen | |
|
Bra bil = absolut, men ingen bruksbil eller vinterbil. Nackdelen med köpet är att de flesta bilar är slitna och inte så välskötta, samt modifierade från original. Mycket reparationer får man räkna med om man ska ställa allt till rätta igen. Se upp med: bilar som saknar dokumentation helt, bilar som har haft 10+ ägare (inte alltid dåligt men ofta), oljud från växellådan, försök också se när ventilerna justerats senast, en del låter som skördetröskor, det räcker inte att bara byta olja utan det är ventiljustering, kilremsbyten osv enligt serviceplanen. Översyn av vattenpump, kylarslangar och generator är inte fel heller. Ju äldre bilen är desto viktigare är dessa punkter!!! Trimchip är inte lönt (undantaget kan vara mappning på rullande landsväg), dessutom höjer det ofta varvstoppet vilket inte är hälsosamt, original är satt tillräckligt högt, bilen är optimal från fabrik anser jag... //HD91 ___ SWE E34 M5 Limousine register |
|
|
Vadå ingen bruksbil? Vinterbil? Varför skulle man inte kunna köra med den på vintern? |
|
|
Bensinforbruk... Og M5 ligger vel ikke som en Quattro på veien om vinteren heller.... |
|
|
Ska du ha en året-runt bil, köp en 540i, mycket bättre vardagsduglighet och vinteregenskaper än M5, liknande prestanda och dessutom billigare på alla sätt och vis. Åka bruks med M5 går säkert men då kostar det och den är för speciell för att utsättas för sånt, anser jag. Jag har sett hur bilarna ser ut efter ett par vintersäsonger, inte roligt. M5:ans karaktär passar inte den svenska vintern heller, det går fint i Tyskland däremot på välplogade motorvägar och dubbfria 17" på, men halka runt i saltslasket här hemma skulle inte jag göra i alla fall. Jag körde våran M5 Touring ett par vinterdagar i samband med att den importerades, den kändes helt värdelös, motorn gick tungt och ryckigt vid -15C och det fanns inget grepp oavsett väglag. De flesta M5 ställs av på vintern och det av förståeliga skäl. Det står naturligtvis var och en fritt att göra vadhelst man önskar, se bara till att en lackerare/rekond gått igenom den så att inte rosten får grepp och ha rejäla 17" vintersulor (dubbade?). Vänliga hälsningar //HD91 ___ SWE E34 M5 Limousine register |
|
|
HD91 Jag har kört min M5a hela vintern på 16" dubbade vinterdäck och förstår inte riktigt ditt resonemang!! Visst rostar bilen men vilken bil gör inte det? Angående vägegenskaperna så håller jag inte med dig, tycker därimot den är mycket trevlig som vinterbil. Min startar jämt. Och inte går den dåligt bara för att det är kalt ute. Mvh Andreas |
|
| Har sett en 911 Turbo (nyaste, 996:an då antar jag) mitt i vintern med dubbade 17" sulor... så det går att åka extrem bil på vintern om man vill =) såg lite halvknasigt ut mitt i vintern bara. Jag själv tycker inte man ska ha en M5a som vinter bil å bruksbil... vore fel mot bilen att utsätta den för det =) | |
|
zeg: Om jag inte har fel så är 996Turbo fyrhjulsdriven vilket borde göra den idealisk på vintern |
|
|
Jag har oxå kört min m5a på vintern. *suck* Hade tyvärr inte råd med en bil till. 16` dubbade funkade jätte fint. Bilen startade alltid neråt -30C. Ni minns väl förra vintern. Men, men det tog emot i hjärtat. Stackars framspoiler... Fick fungera som plog... Ska försöka skaffa annan åk för att köra på vinter. Problemet är att jag börjar kika efter en m3 för helgutflykter :-) En 3e bil?! Försök förklara det för er bättre halva...*suck* Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Jodå det går att köra M5 på vintern :) Startade min i minus 36 grader i vintras.. Det gäller att ha ett löskokt ägg under gasfoten.. var nära många gånger att hamna i diket.. inte kul med 17"/235:er dubbfritt och diffad bakaxel... Bild : Länk Bild 2 : Länk /Jimmy Länk |
|
| Jag har sett folk köra både ferrari och lamborghini på vintern. Har även sett när dom var och sladdade runt med en Z8 på isbana. Så allting går men nu är det ju så att alla var testbilar så det är väll en annan sak men ni som har funderat på att köpa en Z8 som vinterbil ska veta att det funkar de också =). | |
| starre: Turbon är bakhjulsdriven... vad jag vet så är bara Carrera 4:an som är 4-hjulsdriven | |
|
zeg: Länk eller i mpg4: 911 Turbo är en teknikbärare. Den är ett bevis för hur kraftfull 911-idén är. Den är den perfekta sportbilen. Och den lever upp till sina prestanda. Vad skall man ha en sådan sportbil till? En sportbil med 309 kW (420 hk). En bil som, med manuell växellåda, accelererar till 100 km/h på 4,2 sekunder. En Porsche som har nästan allt som nu är tekniskt möjligt: Porsche Stability Management, fyrhjulsdrift, VarioCam Plus och Tiptronic S automatväxellåda som tillval |
|
| starre: jahopp... men på föregånde turbos brukar det vara bakhjulsdrift... och den enda 996 turbo jag sett körandes var bakhjulsdriven... om det nu inte går att koppla ur drivningen på framhjulen. | |
|
996 GT2 den extremaste turbon oräknat 959 och 911 GT1 är bakhjulsdriven däremot är den vanliga 996an och även föregångaren 993 turbo fyrhjulsdrivna. Mvh Stephan |
|
|
Tycker det går alldeles utmärkt att köra M5 på vintern. Kör 16 tums dubbdäck på min, å det går som på räls. Vill istället hävda motsatsen, E-34an är en av den mest välbalanserade vagnar som finns, och med M5ans diff på det så tycker jag den e bra som året runt bil. jimpa |
|
|
Kan bara hålla med AlpinaJimpa. Som på räls. |
|
|
Håller med er min går utmärkt på vintern .16tum dubbade .... fattar inte varför det inte går att åka på vimtern OK den plogar med spolern.... |
|
| Det går säkert att köra på vintern men har man en som aldrig gått på vintern under sina 12800 mil så avstår man om det går. Dessutom vill man helst ha 4wd på vinterbilen med tanke på hur plogningen i Sthlm ser ut........................... | |
| Ha ha! M5:an är den roligaste vinterbil jag haft. Låååånga fina uppställ är bara SÅ skööönt! Den slår ju Ascona B med hästlängder. Rolig bil på sommaren, men roligast på vintern :-D | |
|
Jag har till och med kört på IS-bana flera gånger med min F.D M5:a.. kull å trampa fullt på femman å får hjulspinn :) Sen är "plogen"/fronten väldigt robust på M5:an.. körde av några gånger rakt ut i snövallen utanproblem.. /Jimmy Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.