|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som är insatt som kan rangordna? Det är framförallt märkena jag är intresserade av. Mvh/Soki | |
|
Den beste basen finnes ikke. Det leste jeg i sta. :) De ulike typer basar er hele tiden en fråga om kompromisser: Länk Nardik-Magazinet: Länk Backes Ljudbygg: Länk Når det gjelder ulike merker, så kan de låte forskjellig, uten at det går an å rangere dem, ettersom det beror på din personlige smak. Altså hva slags type ljud du foretrekker. (Generelt). Ps. Har du business cd som hovedenhet, må du velge et slutsteg som takler högnivå. DLS er en av merkene som tilbyr denne signaltypen. |
|
|
Bästa basen? vad är du ute efter, dem som spelar högst eller den som spelar renast och om det är det sisynämna så kan jag säga att smaken är som baken. Din fråg kommer förmodligen få olika svar beroende på vem du frågar. Men om du ska köpa nya saker så kan det vara bra arr hålla sig till de större märkena om du vill ha kvalitet. Kika gärna in på sascas forum och ställ frågor. www.sasca.se MADCarsound Länk |
|
|
Vill egentligen inte säga att vissa märken är bättre än andra, men gör ett litet undantag den här gången... Kom dock ihåg att detta är MINA val + att d alltid är en fråga om pris vs prestanda, dvs billiga saker KAN vara bra... Iaf, ska Du köpa en bas som är RIKTIGT bra så ska Du kika på Digital Designs basar. De är så pass bra att jag törs säga att d är lite bättre än många andra märken...MEN d kostar skjortan oxå... Har fått lyssna på en 10" ur deras sortiment, o den lät så nära MITT audiofil nirvana man kan komma :-) Den kostade dessutom inte en arm o en njure... Bör tillägga att jag har en bas som kostade 788kr just nu i min bil, o den låter bättre än vad dess prislapp säger...har lyckats få många att tappa hakan när d hör vad den kostar vs hur bra den låter :-) Kom även ihåg att när d gäller bas, så är det "bara" en fråga om att flytta så mycket luft som möjligt, med så stor kontroll som möjligt... Men innan d här inlägget blir en doktorsavhandling från min sida så måste jag åter poängtera att d är priset vs prestandan som är d man ska gå efter. Dvs, jag ansåg att jag inte hade råd att köpa den 10" som lät så bra, utan jag kom tillräckligt nära audiofil nirvanat med den för 788kr...åtminstone till vidare :-) mvh Rutger |
|
|
Morten M: Tack för länkarna det bli läsa hela natten.=)) Jag har inte business cd utan har cd växlare bak samt slutsteg och baslåda men jag funder på ett bil byte och om det lönar sig att kanske sälja sakerna separat el ev. till och med behålla grejerna för nya bilen. Är dock ute efter ännu bättre ljud än vad jag har just nu och vad det bör kosta. Jensclaudius: Ren, djupbas vill jag ha. Mvh/Soki |
|
|
rutger.jönåker: vad kostar Digital Designs basar då? Vad finns för mått? 13´15´? Hur mycket watt i slutsteget behövs för att driva dem? Altså jag är inte så duktig när det gäller ljud så ställer lite knäppa frågor. *skäms* Mvh/Soki |
|
|
finns inga dumma frågor, bara dumma svar ;-) Digital Designs (DD) basar kostar från 2500k-28000kr tror jag. D finns i 10" - 17". Kolla in återförsäljarens hemsida: www.bilstereodepan.com Har man råd att köpa en av d dyrare DD basarna så har man nog oxå råd att köpa ett större(o i detta sammanhang dyrare) slutsteg. D största (6000watt) o dyraste steg som jag känner till är JBL´s nya steg som kostar 92000kr. O d är ett steg som är avsett för basdrift enbart... mvh Rutger |
|
|
Hade tänkt mig runt 15´ bas och ett slutsteg på ca 2000w, har nu en Cervinvega bas 15´, PheonixGold 1000w 4 kanaler och 8 högtalare. Nästa bil blir nog 12 högtalare helst så då måste man väl ha bättre slutsteg o fler kanaler? Mvh/Soki |
|
|
lite tillägg till mina tidigare inlägg: Jag tävlar i en prisbegränsad klass (max 15000kr) inom sasca, d är en av anledningarna till att jag inte köpt en dyrare bas + att den jag har (faktiskt) låter bra, trots sitt pris. Soki: man kan "aldrig" ha för stort/starkt steg till sina basar, bara tvärt om. Ett för "stort" steg håller bätter "koll" på konen, dvs steget kan dra in konen när den ska, o ut den när den ska ut!! Allt med bibehållen kontroll. Ett slutsteg som spelar på gränsen av vad d klarar av, har svårt med "konkontrollen", förstår Du vad jag menar? JAG gillar när man kopplar sin anläggning så stegen ser en så hög ohm last som möjligt, förslagsvis 8 ohm... Allt för att ha "konkontroll"... Den bilen som hade en 10" DD bas, o som tog mig upp i audiofil nirvanat, han hade ett Rockford Power 1000.2 att driva basen med, men han var missnöjd med just "konkontrollen" eftersom basen han hade var en 2 spolig 2 ohms bas. Han hade hellre haft en 2 spolig 4 ohms bas ist... Hmm, vart lite mycket tech prat nu, hoppas Du hängde med... mvh Rutger |
|
|
Det om konkontrollen förstår jag liiitegrann. Killen som hade Rockford Power menar du att det inte blev lika "snärtigt" ljud el? Går lite trögt såhär på kvällen när man e trött. hehe. En sak till är att jag tror att mitt slutsteg som jag har nu är felinställt. Någon sa detta till mig att jag kunde ställa in det så att det blev finare ljud i basen, kan detta stämma? Mvh/Soki |
|
|
Soki: På sasca´s hemsida www.sasca.se hittar Du alla sasca anslutna leverantörers hemsidor. Amega´s hemsida står dock inte med, den är www.amega.net mvh Rutger |
|
|
nja..nästan rätt. Eftersom steget blev "nerlastat" till 2 ohm så tappade det den beryktade "konkontrollen". Dvs, han tyckte att basen inte var så "snabb" framåt o bakåt som den skulle kunna vara... Svårt att förklara detta "fenomen", men OFTAST får man en bättre kontroll på baskonen om man har kopplat till högre ohm. Kan Din kompis ha menat att Du inte har gainat rätt? Är tyvärr ingen höjdare själv på att "gaina" slutsteg, utan jag kör efter devisen,- "gaina så lite som möjligt.." Vad har Du för PG steg? mvh Rutger |
|
|
Ahh okej nu e ja borta igen =)) ang. PG steg, vad e det? Även om du förklarar så kanske jag inte fattar ändå, o det e inte förklaringarna det e fel på. Nä nu får ja ta och läsa på det här med basar och ljud så återkommer jag. Sen är det väl kasnke svårt att sitta o förklara med ord, lättare när man har skilnad på ljus etc. el har jag fel? Mvh/Soki |
|
|
satt o fundera lite på d här me "konkontroll". D har inge o göra me att d låter snärtigt, tungt, djupt el så, utan d har o göra med HUR d låter. Dvs, när en trummis stampar på med baskaggen så låter det som det, inte som om han hade två kaggar pga av att basen inte "hinner med" o därför ger ifrån sig över resp undertoner. Håller på att ge mig in på ett område som jag inte är så haj på (över o undertoner) så jag ska inte pladdra mer om d... Kom ihåg oxå att på den nivån som jag referar till, så är d små skillnader. JAG personligen har inte blivit tilräckligt duktig för att höra alla d små skillnader som "audiofil nirvanat" killen hör, men jag jobbar på det :-) mvh Rutger |
|
|
PG=Phoneix Gold o som sagt, d är svårt att förklara saker med skrift :-) Kanske mitt inlägg här ovan är lite hjälp på traven iaf... Ett tips, om du bor i närheten av Uppsala så ska Du åka till en kille som kallas för Hedde, han jobbar på Dialect Kungshörnet. Han är en riktig "ljudnisse" som gillar att prata stereo :-) mvh Rutger |
|
|
Jasåå, men då fattar jag. =) Som när du vrider på full bas o högvolym utan att ha varken baslåda el bra högtalare. Ah kanske e fel ute igen.. Du kör altså med bas o grejer i din bil el har du en "tävligsbil"? Vad sitter det i för bil och blir det missljud utifrån pga vibrerande regskylt el? När jag drar på riktigt högt som jag gillar att ha så låter det lite halvtaskigt utifrån så jag kör bara högt på tex motorväg o liknande.=) Nä du, måste sova tack för svaren föressten. kasnke vaknar upp imorgon och vet allt om billjud hehe. Ska ha några kort på min bas o på slutsteget jag mailar över dom ifall jag hittar ok. Mvh/Soki |
|
|
så där ja, nu vart d rätt ;-) O när man vrider på så som Du beskrev så dyker även fenomenet "distortion" upp oxå...men d skiter vi o utforska vidare nu, d här med "konkontroll" har Du ju fixat nu :-) Jag har ingen "tävlingsbil", använder den varje dag i jobbet (o den blir skiiiiiitig). Lite av anledningen till att jag tävlar i en klass där sakerna inte får kosta mer än 15k kr + att d inte är några jättehöga krav på finishen. Visst, d är jättesnyggt med lackade baslådor osv, men praktiskt...nja, tror inte d va... Sakerna sitter f ö i en kombikupé stuket bil (inte en BMW) o jag har inga problem med rasslande skyltar. Men jag har "passerat" 130db stadiet oxå ;-) Jag är numera ute efter "korrekt uppspelad bas" inte "jättehögtsåöronenblöder bas" :-) Pröva o sätta små gummiklossar på baksidan av skylten, kan hjälpa... mvh Rutger |
|
|
Hej o godmorgon Rutger! Mitt steg heter millenium edition 1000w/4kanaler, så mycket mer vet jag inte tyvärr. Själv skulle ja villja klä lådan så att d ser lite snyggare ut men orkar inte lägga ned tid på det, får bli på nästa. Du, vissa har ju istället för en stor bas två lite mindre basar. Hur blir ljudet ingen skilnad el blir det sämre? Delas olika ljud upp el hur ligger d till? Mvh/Soki |
|
|
Har tyvärr inte lyssnat på något Millenium steg, men vet av erfarenhet att PG gör bra steg. D är inte så svårt att klä lådan som man kan tro, åtminstone inte om man nöjer sig med ett ok-resultat. Köp en matta som d är lite "stretch" i, är lättare att "dra" d runt hörnen. Ljud är egentligen bara "tryckförändringar", tex bas är luft som pressas fram o tillbaka, enkelt förklarat. Anledningarna till att man har flera "mindre" basar (typ 8" el 10"), ist för en "stor" bas (typ 15" el större) kan vara flera. Lådstorlek kan vara en anledning, en annan att man "gillar" basen från små basar bättre. D man ska komma ihåg är att d är flera faktorer som spelar in när d gäller bas. En stor bas (15") flyttar mer luft än en liten bas(8") MEN sen finns d andra faktorer som spelar in oxå, exempelvis så spelar slaglängden på basen en stor roll. En liten bas kan spela "mer" bas än en stor bas med liten slaglängd, d är som sagt flera faktorer som spelar in. PERSONLIGEN gillar jag 12". Men d är som sagt generellt sett, den basen som kom närmast "nirvanat" var ju en 10" :-) Skillnaderna mellan olika storlekar ska inte vara så stor, då är d lådorna som spelar in mera i sammanhanget. Ex, en 10" är inte "rappare" än en 15", då är d andra faktorer som spelar in om man upplever d så, ex inte tillräckligt med effekt på/i steget. D här gör att vi kommer tebax till "konkontroll" igen, en 15" i rätt låda o med "rätt" steg är lika "snabb" som en 10" i rätt låda o med "rätt" steg. Sen ang storlek, självklart så kan en "bas" inte spela d höga "ljud" som en diskant spelar, lika lite som en diskant kan spela bas... Flytta luft =ljud, o en "liten" högt (1") kan flytta konen mycket snabbare ärn en stor kon (10") kan, o vid ex 5000hz så rör sig konon oerhört snabbt, enkelt förklarat. Vart lite snabba svar, sitter o skriver på rasten... mvh Rutger |
|
|
Dette med "kontroll", og slutstegets evne til å flytte konen "snabt" er vel viktig for at basen skal bli presis: altså at basen kommer når den skal. En upresis bas er forsinket og lever sitt eget liv da den ikke følger rytmen i musikken. Right? En kamerat syntes han hadde fått en skitbra bas (billig skrap som kunne dure høyt). Hvem som helst kunne jo høre at basen dunket akkurat når den ikke skulle, og var stille når den var ment til å dunke. Tenk på en mellodi der hvor basen dunker i en viss rytme, og etterhvert stiger hastigheten på basen til et høydepunkt i musikken ("dunk-dunk snabt, og ...drrrrrr"). Skal elementet flytte luft (musikk), må konen dras helt inn før den går ut igjen. Dette må altså skje snabt og enkelt. Riktig montering av riktig komponenter, og riktig innstilling av slutsteg/delefilter kan også ha betydning for dette. Bra saker = komponenter som jobber bra sammen, og ikke trenger å anstrenge seg = bra ljud. Kanskje ikke så godt forklart, men tror det er noe slik iallefall. (Mye mas på jobben nå, så jeg avslutter min doktorgradavhandling). |
|
|
Soki: den tidningen som JAG anser har riktigt bra koll på d här med hur bas o andra högtalare ska bete sig, är den här: www.m-emag.com Kolla in d olika testerna som d har gjort, så förstår Du vad jag menar :-) D skriver med glimten i ögat, samtidigt som de förklarar HUR högtalarna låter...vilket är svårare än man tror... Passa på att kolla in Alpine´s "nya" demobil oxå, En H***a Civic som är liiiiiiiite omgjord ;-) Hoppas d kan vara lite hjälp till att nå Ditt "audiofil nirvana" :-) mvh Rutger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.