|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
AIex |
En polare vevade bara ner framrutorna så gick den igenom. Det är sommar nu så det är inte ovanligt precis att folk har nere sidorutorna. Är det värt att försöka och betala 300 spänn är upp till dig men köpa ett par otonade sidorutor är nog bättre i längden! Mvh/Alex |
|
Får man inte ens ha lite tonade rutor , dvs. så lite att det knappast syns ? Har inte vissa bilar tonade rutor från fabrik ? Tycker det är rätt att man inte får ha "nattsvarta" rutor men lite borde vara godkänt. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
acey: Det är skillnad på att få lov att modifiera en bil, och att få importera en modifierad bil. Du får inte göra på andra hållet heller, dvs importera en modifierad bil till Tyskland från t.ex. Sverige! Antingen är en sak laglig eller inte, det är ingenting en tekniker på Bilprovningen kan "anse" någonting om. Dömer man ut en ruta för otillåten ändring ska man vara säker, annars får man låta bli. Och jag säger det igen, Så vitt jag vet (och jag tror mig ha bra koll) har ingen ruta dömts ut felaktigt hittills... Vägverket har satt upp regler och riktlinjer för hur mycket rost det får vara på en bil, personligen tycker jag reglerna är rätt vettiga. Men de medför att en bil faktiskt kan se för j****g ut, men ändå vara i ett trafikdugligt skick... MetallicaMats: Du får ändra färgen på din bil hur du vill. Den enda inverkan det har vid en kontrollbesiktning är att om teknikern uppmärksammar färgbytet ändras färgen i registeringsbeviset... Så visst, det funkar med dörrarna från skroten! Codriver: Fordonet ska vara i det skicket den fått sitt godkännande i, möjligheten finns för en tillverkare att utfärda ett intyg där det står att fordonet trots förändringarna omfattas av godkännandet! Effektintyg frågar man normalt bara efter när bilen ska registreras med förhöjd motoreffekt. Annars räcker det även där med att teknikern bedömer effekten som för hög... En firma som har möjlighet att på ett bra sätt mäta motoreffekten har rätt att utfärda ett sådant intyg ja, även om de själv modifierat motorn! wadel: Visst får man tona rutorna "lite"... Kravet ligger på ljusgenomsläppligheten efter toningen. Den ska vara minst 70% för de främre sidorutorna och minst 75% för vindrutan! I stort sett alla nyare bilar har någon form at toning från fabrik. Normalt ligger ljusgenomsläppet på en främre sidoruta på runt 75-80%, detta medför att det inte finns mycket mån till extra toning med färg eller film. Det kan räcka med en helt transparent film för att kraven på ljusgenomsläppet inte längre är uppfyllda! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har sagt det förut och säger det igen... du är en klippa Jeppe! --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
| Hva er det man (uheldigvis) ikke ser gjennom litt tonede sideruter i mørket når andre kjøreteøy har kjørelyset på da? | |
|
Det är ögonkontakten med andra trafikanter som kan gå förlorad! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag viker mig för den store jesperado och sjunger med i lovkören om att svenska bilprovningen är det bästa statligt skötta företaget i Sverige och kommer från och med nu alltid besiktiga bilen med ett smile på läpparna :o) | |
|
Bilprovningen är inte statligt skött, det är ett aktiebolag. Dessutom har Bilprovningen inte mycket att säga till om när det gäller regelverket, det är andra instanser som har hand om det! Ironi biter inte på mig, jag är för dum för att förstå det! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Det er trafikkfarlig å flørte med jentene uti trafikken! Hva med solglasögon -> ögonkontakt? |
|
|
Det är också otillåtet att "flörte med jenterna" om det innebär en trafikfara... Solglasögon kan ge en viss förlust av ögonkontakten, det kan jag hålla med om. Men man ser oftast åtminstone åt vilket håll personen tittar, det är bättre än att inte ens se in i bilen. Alternativet är ju att förbjuda användandet av solglasögon när man kör bil, och det tycker jag är lite onödigt! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Det var inte ironi och jag får ta och läsa på angående de statliga företagen ;) | |
| Jesperado... Respekt.. Igen.. Du är bäst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.