AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.197

Tonade rutor ombesiktning

Sida 1 av 3
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Hej!

Under helgen åkte jag hem från mantorp i e4 och fick blåljus efter mig. En Saab 95 Sedan CIVILARE!

Jag såg att dem kom bakom mig i ganska hög fart och saktare ner, polisen körde då bakom mig och blinkade blå ljus.

Jag svängde av och polisen kom fram och sa att jag blev stoppad för att jag hade för mörka framrutor.

Jag undrade hur dem såg mig, eftersom jag aldrig såg dem.

Fick 300 spänn i böter och ombesiktning. Jag lossades att det var 70% ljusgenomsläpp m.m. för att komma undan vilket dem inte gick med på. Framsidorutorna är tonade, lättonade.

Så nu måste bilen in till nån besiktning central inom 1 månad.

Så vad göra, jag vill gärna behålla toningen. Känns lite onödig att riva toningen och tona om den sen.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
skit i att besiktiga och få körförbud...

eller riv bort det och besiktiga...

...är nog det enda som finns att välja på tyvärr, och jag rekommenderar förstås det sistnämnda.

Diesel-räsern
sparar till Breyton Inspiration 9x19"
Köp ett par extra framrutor och byt så slipper du riva av toningen varje år.

Värt en titt?!?
Länk
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
ner med rutorna bort med säkringen !

Mvh/ Daniel

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hjälper det?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jesperado:
Gör det inte det? Man måste väl inte ha sidorutor? Kan ni besiktare göra något åt det egentligen? Alltså rent hypotetiskt?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man måste inte ha sidorutor, men bara för att de är nedhissade upphör de inte att existera. De främre sidorutorna ingår i en kontrollbesiktning, således kan man anmärka på om kontrollen inte kan utföras!
Just i detta fallet är det ju endast sidorutorna som ska kontrolleras, då funkar definitivt inte det gamla beprövade knepet med nedhissade rutor. Vid en vanlig kontrollbesiktning kan det kanske funka om det inte väcker någon misstänksamhet...

Jeppe

En fråga, mätte polisen ljusgenomsläppet någon gång? Om dom inte gjorde det är det som om dom skulle uppskatta att du körde 125km/h istället för 110km/h alltså inte giltig bevisning så du borde bli friad utan problem.

Har själv blivit stoppad för detta vid 2 tillfällen, ena gången var det en MC Polis men han försökte desperat att få dit en annan bil som kunde/hade mätutrustning men fick inte tag på någon. Han släppte mig med varningen att fick han se mig igen med rutorna skulle det minsann bli andra bullar av.
Andra gången jag blev stoppad för framrutorna blev det inte samma blida behandling utan efter 20 minuters väntan kom en polisbil till med mätutrustningen och mätte rutorna och det stämde ju såklart inte utan 300SEK fattigare plus en ombesiktining.

Åtgärd: Införskaffade ett par besiktningsrutor.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns inget som helst krav att rutan ska mätas. Det är upp till den aktuella polismannen/trafikinspektören att bedöma ljusgenomsläppet!

Jeppe

En fråga varför ens sätta på tonade rutor när man vet att det är emot lagen?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jesperado:
Tackar för svaret! Hade faktiskt ingen aning om att de skulle kontrolleras.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
starre >>
För att det är snyggt när alla rutorna är tonade.
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
starre

Exakt. Bilen ser mer clean ut, Självklart man får räkna med att man kan åka dit.

Polisen behöver inte mäta på plats, det gör du på besiktningen. Polisen anmärker och besiktningen bevisar.

Eftersom jag har fått anmärkning på rutorna kan jag ej hissa ner dem under besiktning... hehehe....

Är det svårt att byta rutor? Kanske kan hitta på skroten.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
plocka bort dörrsidorna och av med rutorna åk till besiktingen o bes sen är det bara att åka hem o på med rutorna igen..

----
Min FEMMA Länk
----
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
peter_ooi: "Besiktningen" behöver inte heller "bevisa" någonting, även där räcker det bra med en bedömning.

Jeppe

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker egentligen att det är helt fel när saker kan "bedömmas". Det betyder att har besiktningsmannen fått dåligt kaffe på fikarasten innan så kan han underkänna en toning eftersom han "bedömmer" att rutan inte släpper igenom tillräckligt med ljus. Det ska finnas så lite utrymme för "bedömning" som det bara går, och eftersom man kan mäta ljussläppet finns det väl ingen anledning att det ska uppskattas?
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Jesperado

varför inte? Jag kan inte säga att din bil är vit när den är blå. Eller hur, det är ju min bedömning att den är vit och enligt dig är den blå.

Då måste dem ju bevisa att det är mer än 30%. Mätning måste ske tycker jag. Eller vad tycket du som besiktnings man?

Går det att överklaga sånt :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
acey: Anledningen är nog att mätarna är mycket dyra och skulle användas väldigt sällan, det finns inget större behov helt enkelt. Och jag tror att de flesta besiktningstekniker är betydligt mer professionella i sitt yrkesutövande än vad du vill ha det till!

peter_oii: När jag gör en registreringsbesiktning på en bil för jag in i handlingarna vilken färg bilen har. Tycker du då att alla besiktningsstationer ska köpa en prismascanner för någon miljon att bestämma färgen på bilen, eller kan man "bedöma" det från fall till fall?
I de allra flesta fall är det svårare att bestämma om bilen är blå, lila eller svart än vad det är att bestämma om rutornas ljusgenomsläpp är mer eller mindre än 70%!

Naturligtvis kan man köpa massor med dyra apparater och maskiner för miljontals kronor och använda för att få varje besiktning så exakt som möjligt. Detta skulle antagligen medföra att en besiktning skulle ta några dagar och kanske kosta 25000:- eller något, är det eftersträvansvärt?

Jeppe

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror säkert att det på ett ganska enkelt sätt kan mäta om ljusgenomsläppet är just 70% eller mindre, dvs inte mäta det exakta ljusgenomsläppet. Besiktningsmän är väl bara människor jeppe? Likaväl som en fotbollspelare som sparkar på en boll dagarna igenom i hela sitt liv så kan han missa en straff, gör aldrig besiktningsmän fel? Ju mer utrymme det finns för "tolkning" av regelboken desto ojämnare blir bedömningen. Tro mig jag vet, ena året lagligt andra inte.

Visst ska det finnas en gräns men om en ruta släpper igenom 68 eller 71% ljus är väl knappast någon som besktningspersonalen bör bry sig om. Deras jobb är att se till att bilen är trafiksäker och då finns det allvarligare saker att bry sig om än just detta.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Naturligtvis är en besiktningstekniker bara en människa och kan göra fel och bedöma fel. Men ska man då haka upp sig på något är just ljusgenomsläppet på rutorna en sådan skitsak att det nästan känns löjligt att bara diskutera det! Antalet underkända tonade rutor varje år är så oändligt litet i jämförelse med t.ex underkända spindelleder, styrleder, strålkastare, bromsrör mm. som även detta är rena bedömningssaker.
Jämför man att bedöma graden av en rostskada på ett bromsrör eller glappet i en kulled med att bedöma en rutas ljusgenomsläpp är rutan en baggis...

Hur allvarligt det är ur trafiksäkerhetssynpunkt har egentligen ingenting med saken att göra, Vägverket har bestämt att det ska ingå i kontrollplanen och då är det så. Dessutom skulle ditt resonemang med att det är mindre viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt än många andra detaljer medföra att de flesta delarna i en kontrollbesiktning skulle kunna utgå, det finns nästan alltid något som är viktigare! Egentligen räcker det att kontrollera bromsarna, dom är ju ändå viktigast.
Men det är klart, då måste man ta fram en robot som genomför bromsprovet exakt likadant varje gång, annars skiljer det en hel del i resultatet beroende på vilken tekniker som genomför bromsprovet...

Jeppe

Det mest trista med denna lag är att huvudsaken till att den finns är ju att trafikanter ska kunna ha ögonkontakt med varann. Behöver man inte ha ögonkontakt med tex. MC förare för dom får ju ha kolsvarta visir på hjälmarna ju? Men som ett gäng andra lagar antar jag att detta är en fredag-eftermiddag-strax-ska-gå-hem lag så man tänkte inte på detta.

Men men ... lagen finns ju ... finns ju en lag som säger att du bara får framföra din bil i 110km/h (120km/h på vissa ställen) som högsta hastighet i Sverige så ... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.