|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Finns det trafikregler och fordonslagar du inte är nöjd med hjälper det inte att beklaga sig på ett forum ämnat för BMW-entusiaster. Skriv ett brev till Vägverket istället... Personligen tycker jag att det är bra att regeln finns, och jag tror att de flesta håller med mig. Möjligtvis undantaget de som absolut vill tona sina främre sidorutor... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Visst är det kanske en skitsak, men det släpps igenom mycket konstiga grejer på våra besiktningsstationer som är långt mer skrämmande än ljusgenomsläpp på en ruta. Medans någon får ombesktning pga laglig toning på rutan så glider någon annan förbi med 2x normal motoreffekt och turbo/kompressor utan problem. Det känns bara som det fokuseras på fel saker och det kan naturligtvis inte en enskil besktningsman påverka. Det är som i alla andra yrken, vissa är paragrafryttare medans andra har lite känsla i sitt arbete. Förhoppningsvis kommer EU påtvinga Sverige lite mer liberala regler när det gäller registrering av fordon, tills dess får man leva i ovisshet varje gång man besiktigar bilen med något som sticker ut från hur bilen är typad... |
|
|
Är de nån som har en aning vad några begade rutor kostar. Fick också om besiktning =). Tvåan Är Första Förloraren |
|
|
Det där är samma resonemang igen ju! Jag känner till ett fall med en äldre Chevrolet som gått rakt genom en kontrollbesiktning med över 3000Hk. Detta skulle betyda att jag lika bra kan sluta besikta bilarna jag får in, det kan ju inte bli mycket värre än det! Varför ska polisen jaga rånare och biltjuvar när Palmes mördare fortfarande är fri? Du ska ju inte tro att man letar efter en chans att underkänna en tonad ruta, men ser man att rutan är otillåten ska man naturligtvis anmärka på det! De länder som ligger längst fram i Europa när det gäller regelverk och besiktningar är Sverige och Tyskland, detta kommer sannolikt att medföra att vi kommer att vara styrande om det kommer att plockas fram ett gemensamt regelverk. Observera då att vi även har de absolut strängaste regelverken i Europa där Tyskland helt klart har en tätposition framför Sverige! Att det skulle bli mer "liberalt" ser jag därför som en omöjlighet, snarare tvärtom. Risken är nog större att möjligheten till ändringar från ett fordons originalutförande kommer att minskas ytterligare. Regelverket kan i så fall komma att likna det som finns i Tyskland idag där alla delar på fordonet ska vara en originaldel eller en del som tillverkaren fått provad och godkänd, annars är den automatiskt förbjuden! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Nej, jag menar att ju mer saker som kan mätas och därmed får ett exakt svar. Godkänd eller inte, tycker inte du att det bör vara enklare för dig som besiktningsman också?` Jag skulle välkomna ett regelverk likt det i tyskland. Tänk om vi kunde få igenom en Hartge Z4 utan att behöva muta, fuska, byta motor innan besiktningen. Att man bara ska få reparera med originaldelar (enligt EUs nya regelverk kommer alla delar som klarar tillverkarens krav att kallas originaldelar, vilket innebär att mekonomen kommer sälja originaldelar snart) är något som är bra för trafiksäkerheten. Ett gemensamt EU regelverk med Tyskland som förebild vore bra. Du utgår från dig själv för mycket i frågan, jag angriper inte dig, men du tycks ju hålla med om att det finns för mycket tolkningsfrågor och att kvalitén på besktningsmän kan variera ganska kraftigt precis som i alla yrkesroller. |
|
|
Visst är det bra om saker kan mätas, men just i frågan om rutorna ser jag det som fullständigt onödigt. Normalt besiktar en besiktningstekniker ca 6000 fordon om året. Uppskattningsvis underkänner man 1-2 av dessa på otillåtet tonade rutor, och i de fallen är man (ska man vara) helt säker. Så vitt jag vet finns det fortfarande inget fall där en tonad ruta underkänts felaktigt, därför ser jag heller inget behov av att köpa in dyra mätare. Jag anser att de pengarna kan användas till bättre saker där man har större nytta av dem. Nu tar du bara upp de saker i ett framtida scenario som du ser som fördelar, det kan komma att finnas nackdelar också. Vill du t.ex. byta fälgar eller märke på däcken kan bilen komma att behöva registreringsbesiktas. Likadant om du vill ha en annan glödlampa än original i halvljuset (kanske en gul eller blåaktig). Vill du byta till öppet luftfilter? Registreringsbesiktning! Vill du ha ett rostfritt avgassystem? Registreringsbesiktning! Osv. Osv... Det är nog ganska naturligt att jag ser det ur mitt eget perspektiv eftersom det är mitt yrke vi talar om. Därmed inte sagt att jag tar åt mig personligen så länge ingen angriper mig personligen, och det anser jag absolut inte att du gör. Så länge det handlar om en diskussion med riktiga argument som utvecklas efter hand så tycker jag bara det är välkommet! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hureka nu har jag kommit på lösningen:)) Köp en ny bil den behöver ju inte besiktas på några år, det enda som kan väcka trassel är vid en ev flygande besiktning. |
|
|
Lite väl mkt hysteri att ha tonade rutor fram numera tycker jag.. Någon som vill tona vindrutan ?? tror inte att en förnuftig människa skulle prova det.. om du inte bara ska köra runt i öknen under stekande solljus.. Varför gör inga det ?? är inte orsaken att man inte ser ett piss då kvälls/nattetid ? Jag vill gärna kunna se ut genom sidorutorna oxå... Själv "Växte" ifrån toningshysterin efter att ha provat tona mitt visir till MC hjälmen när man körde 125:a, och efter att kört med "Ultramörk" film på bakrutan när jag var 18.. BMW-bilar uppmuntrar till en aktiv körning, och det skulle kännas tryggt om dessa akriva förare även har bra sikt och framförhållning nattetid också. Ps. Testa att smeta på lite film på en framlykta, stick ut och kör i mörkret, och se vilken enorm skillad det faktiskt är i ljusgenomsläpp, och hur mycket trevligt ljus ni går miste om.. |
|
|
Jesperado: Självklart kan det hårddras, men vi är ju egentligen där redan nu. Fetare däck och fälgar kan (om jag inte misstolkat regelverket, vilket är fullt möjligt) redan nu ge ombesktning. Kommer man med en Nissan Micra som har 14" som standard så skulle man mycket väl kunna åka på en ombesktning om man dyker upp med 18"are? Bilar chiptrimmas fast det är olagligt osv. Jag tror att biltillverkarna kommer att se till att det fortfarande är möjligt att byta till ett rostfritt avgassystem utan att behöva regbesiktiga bilen, vore skrämmande annars. Jag ser gärna ett hårdare regelverk när det gäller trafiksäkerhetsdelen, men kanske lite mjukare tyglar att registrera in udda bilar och även prestandamässigt förbättra bilarna sålänge någon (bilprovningen?) godkänner detta. Likt systemet i Tyskland. Angående toning av rutor så var det ett exempel på hur folk kan känna sig orättvist behandlade när det gäller en bedömning. En bil som går igenom UA kan på en annan station kanske få 5 anmärkningar. Om det finns kanske ett tydligare regelverk, eller bättre mätmetoder så kanske det vore enklare att få en klar bedömning. JohnnyB: Tror du missat diskussionen, den handlar inte om hurvida någon vill tona sina rutor utan om hur regelverket kan göras tydligare. Just nu så är det lite som att en polisman kan bedömma om du har kört för fort eller ej, utan att behöva bevisa det. Tycker du det vore ett bra regelsystem? Sen att det kanske är dyrt och svårt (omöjligt?) att genomföra är en annan grej men jag tror att både besiktningsmän och folk som får sina bilar besiktigade skulle må bättre av fler svart på vitt svar. |
|
|
"Fetare" fälgar/däck ger inga anmärkningar förutsatt att spårvidden är godkänd och det inte tar i någonstans. Det är inte heller otillåtet att chipstrimma bilen så länge övriga krav är uppfyllda! Att skilja på en "trafiksäkerhetsdel" och en del med ombyggnader och effektökningar är ett märkligt resonemang, det hör naturligtvis ihop. De allra flesta byggen som idag går att registrera in i Tyskland går även att registrera i Sverige, med få undantag! Jag tror inte det finns så mycket att göra åt det faktum att 90% av en kontrollbesiktning bygger på rena bedömningar. Besiktningsprogrammet är ganska tydligt på de flesta punkter och relativt lätt att jobba efter, men det finns naturligtvis möjligheter för varje individ att använda den felaktigt. Kvalitén på besiktningarna är bättre idag än den någonsin varit, och ökar ständigt. Antalet rättelser i efterhand pga missar och felbedömningar är väldigt få som det ser ut idag. Om teknikerna runtom i landet, ledningen för Bilprovningen eller Vägverket sett ett problem med att bedöma rutors ljusgenomsläpp hade man naturligtvis inskaffat adekvat mätutrustning för ändamålet, men så är inte fallet. Jag har själv aldrig varit med om något tveksamt fall, och inte heller hört om någon annan tekniker som ställts inför problemet. Och så vitt jag vet har som sagt hittills ingen ruta dömts ut felaktigt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
JEsperado: Så det är inte olagligt att chiptrimma bilen och göra en effekthöjning på 20-30%? Kan jag utan problem få in en Hartage Z4 med M5 motorn i Sverige? Kan jag ta in en AC Schnitzer ACS 3.2 i Sverige? Eller varför inte en M3 med en M5 motor? Eller en som i huvudtaget har en förändring inskriven i TÜV? Jag skulle vilja påstå att man inte kan få in några ombyggnationer i Sverige. Jag tycker att det är larvigt när en ny bil kan få en anmärkning på att handbromsen precis inte klarar av bromsprovet medans det ändå rullar ihopsvetsade vrak från 70 talet med slicks som på något sätt lyckats rulla igenom besiktningen. |
|
|
Eftersom fri sikt genom framrutorna är lika viktiga som vindrutan, så tycker jag att samma regler borde gälla. (antar att 70% inte gäller vindrutan ?) Beträffande om en besiktningsman ska bedömma om den är lagligt tonad eller inte, så vore ju problemet ur världen. Du får ju tex inte modifiera en E-märkt lykta.. är den det = nedslag. Men eftersom detta knappast är en högprioriterad fråga inom trafiksäkerhet, så antar jag att inga regler kommer att förändras. |
|
|
Acey> Är det inte bra att regelverket går efter gällande regler för tiden, så att dessa bilar inte måste tas ur bruk bara för att nya regler gäller ? Tycker det är mkt bra att hänsyn tas till 70-talarna så att dom fortfarande får framföras utan massa dispenser och krångligheter.. Men miljö/trafiksäkerhet mm mm måste ju förbättras hela tiden, självklart, så det är väl bra att biltillverkare/besiktning har hårdare regler att gå efter. Om folk med 70-talare har mindre trafik/miljösäkra bilar kan nästan försummas om man räknar till det procentuella antalet vagnar i drift, mil / år. |
|
|
Jag hakar på acey:s fråga lite. Även om vi nu är en bra bit ifrån första frågeställningen i den här tråden... Men eftersom Jesperado är här och tittar så kanske vi alla lär oss något. Men ser ju massor av "tunade" bilar i t.ex. Spoilernytt (Bilsport) som kör olika fort i superstage mm. Och de är alla mer eller mindre modifierade. Det kan ju vara allt från "bara" chip till större turboaggregat och feta intercoolers. Skulle dessa bilar gå igenom SBP? Nu menar jag inte "gå igenom" bara för att besiktningsteknikern inte ser modifieringarna, utan om det är lagligt? //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Jesperado >> Självklart håller jag med om att det är bra att det finns regler osv. och mitt inlägg var inte menat som något klagomål SBP eller Polisen utan var en bara en iaktagelse hur det faktiskt ser ut. JohnnyB >> Ang. att körningen skulle påverkas under mörkerkörning är inget jag köper eftersom dels har inte jag en mörk film alls fram utan den ljusaste som finns och sedan tittar jag inte ut genom sidorutorna värst mycket när jag kör "aktivt" heller för den delen. Sedan fungerar ju solfilmen som så att den släpper igenom olika mycket ljus beroende på vilken sida du är på av rutan så den ljusa filmen blir inte så mycket mörkare att se ut genom. |
|
| Oj! Glömde visst en sak ... jag vet om att det är olagligt med tonade rutor och därför tar jag mina böter när dom kommer också. | |
|
acey: Visst är det olagligt, men alla andra krav är ju inte uppfyllda i det fallet. Effekten får ju inte ökas mer än 20%! Det är de få undantagen du nämner... Tycker du alltså att man ska ta bort kraven på parkeringsbromsens bromskraft? Johnny B: Kravet på vindrutan är 75%! Codriver: Är effekten ökad mer än tillåtet är det ju inte lagligt. Mer än så kan jag inte säga generellt, utan då måste jag har mer information om en specifik bil. Många av de bilar som i Bilsport "Gått igenom utan anmärkning med en miljard hästkrafter", visar sig vara obesiktade och belagda med körförbud om man kollar mot Vägverkets register! |
|
|
Jesperado: De få undantagen - dvs alla bilar som på någt sätt är modifierade från typgodkännandet om dessa står med i TÜV. Det är ganska många bilar. Vilka typförändrade bilar får tas in om vi vänder på frågan istället? Nej det tycker jag inte - däremot är det lite larvigt när en ny bil kan riskera att åka på körförbud för en sak som kanske toning på rutorna om är laglig men som av beskitningsman anses olaglig, medans skrotbilar som knappt sitter ihop pga rost och lever på svetsen rullar helt UA som mer trafiksäkra bilar. |
|
| OJ! Vilken diskussion.. Så här ska det se ut! Vad som slog mig är att bilen måste ha samma färg i papprena som i verkligheten? Stämmer det? Att står det blå bil i pappret så ska bilen vara blå? Men kommer jag igenom men tex en bytt dörr? Om jag tex krockat och köpt en på skroten men inte hunnit lacka om? Isåfall borde det funka med 2 bytta dörrar.. Summarum då=köp 2 rostiga dörrar på skroten och häng på vid besiktning?? Går detta? | |
|
Jesperado: Finns det inga möjligheter att få dessa "tunade" bilar igenom en reg.besiktning heller? Kanske vissa tillverkare godkänner effektökningar? T.ex. VW, Audi, Skoda m.fl. Har ni några regler för vad som gäller för att ni skall fråga efter effektintyg? Måste det vara synliga modifieringar eller räcker det med er misstänksamhet? Vad gäller för dessa effektintyg? Kan en firma med effektmätning utfärda detta intyg? Och det kanske rent av är dessa som monterat effekthöjande komponenter... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.