|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Med tanke på att man får 3 M3:or fö samma pengar som en GT2 så vet jag inte om det är så imponerande. ;) Eller jo det är det. :) |
|
| hehe sant där, men tänkte inte på det sättet, menade bara att en M3 E46 är grymt snabb på bana, och att då åka 30s snabbare tycker jag är imponerande :) | |
| tänkte på det, du johann, som har lite koll på bana, vad ligger rekordet på när det gäller "standard" bilar? hur ligger en ny ferrari mot GT2an och M3an? | |
|
Rekorder för "gatbilar", dvs produktions bilar eller bilar från Tuners är på 7.32 och sattes med en Porsche Gemballa GTR. Snabbaste produktionsbil är Pagani Zonda S på 7.44. En Ferrari 360 Modena kördes på 8.09 och en F575 Maranello på 8.07. |
|
| kanske missade det men vad fick du för tid? grymma filmer iaf :P | |
Zafiro |
Johann// hade det inte varit billigare att köpa en CSL än att kellnerutrusta din bil samt att sätta i bur? |
|
Zafiro: Kelleners-trimmet är faktiskt inte så fasligt dyrt, och minns jag rätt köpte inte Johan bilen sprillans ny(?), så en CSL hade nog blivit dyrare utan att bli direkt snabbare. Är själv sugen på Johans K-paket, men är tyvärr inte lika inbiten/duktig banförare, så det blir nog en light-version för rödljusracen i stan i stället... Eftersom Johans bästa tid (såvitt jag kunnat utröna) är 7.56 BtG och detta förmodligen motsvarar en något snabbare tid för *hela* sträckan än vad självaste Horst von Saurma kört med en originalbil (8.22), så är Johan helt klart en vass chaffis! Vem vet, om ett år kanske han är testförare för M-avdelningen, eller delar ringtaxin med Sabine... :-) Lite OT: Hur fungerar det egentligen med R-däck -- är de fullt gatgodkända, och kan man rent praktiskt köra med dem vår-höst, eller blir de livsfarliga om det har regnat lite? Hur skiljer sig mönstringen och gummiblandningen mot vanliga justa sportdäck? Hur många sekunder kapar de på NR mot om M3:an skulle ha rullat med originaldäcken i stället -- rör det sig om ett par sekunder eller ännu mer? |
|
|
Emm: Har provat R-däck på min kompis M3 på Anderstorp och på den drygt 4km långa banan kan du tjäna minst 4 sek. Själv kör jag inte med R-däck, men har kört mot en del bilar på bana som bytt från "vanliga" race däck till R-däck och de är definitivt svårare att köra om när de har R-däck =) Om jag får välja mellan att "hotta" motorn liet eller byta till R-däck, så blir det nya sulor utan att blinka. Som Pirelli säger " POWER IS NOTHING WITHOUT CONTROL" Helt rätt =) ///Egget |
|
|
Zafiro, Det fanns inga CSL:er 2001 då jag köpte min (ny). Dessutom har jag bur i min och sexpunktsbälten, försök med det i CSL:en. Om inte det räcker så tror jag faktiskt att min är snabbare. :) Emm, Min bästa tid motsvara ca 8.16 på ett helt varv. Sport Auto kör inte riktigt ett helt varv så man skall eg. lägga till ca 5 s på deras tider. Så nog kör jag fortare än en von Saurma i en standard M3. Men då är min bil också betydligt snabbare å andra sidan kör jag inte 100% fullt heller och det är väldigt sällan man har ett tomt varv. Vad gäller R-däck så finns det en del som har E-märkningen och en del som saknar det. När det regnat och däcken är kalla så är de hala men det går att köra med dem. Så länge det inte blir massa pölar för de vattenplanar lätt. Gummiblandningen är gjord för hårdkörning och däcken greppar mkt bättre när de blir varma. Mönstret är betydligt mer sparsamt än gatdäck vilket är anledningen till att de vatttenplanar lätt. På Ringen ger R-däck mellan 5-10 s Egget, Skulle idag bytt till R-däck och bytt belägg som första uppgradering. Därefter chassi, bur, stolar och 6-punktsbälten. |
|
|
"Vad gäller R-däck så finns det en del som har E-märkningen och en del som saknar det. När det regnat och däcken är kalla så är de hala men det går att köra med dem. Så länge det inte blir massa pölar för de vattenplanar lätt. Gummiblandningen är gjord för hårdkörning och däcken greppar mkt bättre när de blir varma. Mönstret är betydligt mer sparsamt än gatdäck vilket är anledningen till att de vatttenplanar lätt. På Ringen ger R-däck mellan 5-10 s" Johan: Det låter trots allt som om R-däck inte är något för svensk vår/sommar/höst, utan något man i så fall sätter på inför bankörning enbart. Även om också min M3 ju är en hobbybil/andrabil så vill jag ha den disponibel för gatbruk året runt (har vinterhjul vintertid), och då blir det kanske lite för jobbigt med permanenta R-däck (som väl också slits betydligt snabbare än vanliga sportdäck). Lite omständligt också med tre olika hjuluppsättningar, så tills den dagen kommer då "bandjävulen" fått även mig i sitt grepp härdar jag nog ut med de vanliga gatdäcken. Ang. trim: Ralf tyckte inte jag skulle byta bromsbelägg om jag inte kör på bana eftersom de väsnas lite för mycket för vardags-/gatbruk (håller du med?), så jag är nu inne på enbart avgassystem, elektronik och bromsslangar (jag vet, jag är lite seg med att komma till skott...). I chassieväg har jag ju redan ACS Sport, och i övrigt får det duga med originalutförandet (fast kanske med vassare camber som du föreslog tidigare för att locka fram lite mer styrkänsla, och ev. det där lättade svänghjulet; hur tycker du det har fungerat?) -- kammar, kattar, bakaxel och insug får nog hänga kvar ett tag till... |
|
|
"Vad gäller R-däck så finns det en del som har E-märkningen och en del som saknar det. När det regnat och däcken är kalla så är de hala men det går att köra med dem. Så länge det inte blir massa pölar för de vattenplanar lätt. Gummiblandningen är gjord för hårdkörning och däcken greppar mkt bättre när de blir varma. Mönstret är betydligt mer sparsamt än gatdäck vilket är anledningen till att de vatttenplanar lätt. På Ringen ger R-däck mellan 5-10 s" Johan: Det låter trots allt som om R-däck inte är något för svensk vår/sommar/höst, utan något man i så fall sätter på inför bankörning enbart. Även om också min M3 ju är en hobbybil/andrabil så vill jag ha den disponibel för gatbruk året runt (har vinterhjul vintertid), och då blir det kanske lite för jobbigt med permanenta R-däck (som väl också slits betydligt snabbare än vanliga sportdäck). Lite omständligt också med tre olika hjuluppsättningar, så tills den dagen kommer då "bandjävulen" fått även mig i sitt grepp härdar jag nog ut med de vanliga gatdäcken. Ang. trim: Ralf tyckte inte jag skulle byta bromsbelägg om jag inte kör på bana eftersom de väsnas lite för mycket för vardags-/gatbruk (håller du med?), så jag är nu inne på enbart avgassystem, elektronik och bromsslangar (jag vet, jag är lite seg med att komma till skott...). I chassieväg har jag ju redan ACS Sport, och i övrigt får det duga med originalutförandet (fast kanske med vassare camber som du föreslog tidigare för att locka fram lite mer styrkänsla, och ev. det där lättade svänghjulet; hur tycker du det har fungerat?) -- kammar, kattar, bakaxel och insug får nog hänga kvar ett tag till... |
|
|
Emm, Om du inte kör mkt på bana så duger det gott med gatdäck och originalbelägg men har man en gång provat R-däck finns det ingen återvändo. :) Ring mig under torsdagen om du vill veta mer om svänghjulet. |
|
|
Då ett R-däck motsvarar mer än 1 sekund på ett 1 minutersvarv (jämförelse med gatdäck) borde det vara mer än 5-10 sekunder på Nordslingan. Troligtvis runt 15 sekunder. Jämförelsen: även om jämförelsen haltar så tycker jag det är kul att BMW lyckets denna gång, det var liksom länge sedan sist... (bara en känsla jag har) |
|
ant |
Angående tider på ringen så såg jag att Porsche Carrera GT har fått en tid på 7.30. Detta är således rekord för serietillverkade bilar?? ====== Min bil:Länk |
|
johann: intressant prioritering, på PCS möten blir vi indoktrinerade med mantrat "byt stol, byt stol..." ;) Ger M3ans stolar tillräckligt stöd i std, blir det inte mycket "hålla-i-ratten-o-spreta-med-knäna" för att sitta någorlunda still? 993ans standardstol var ingen höjdare för banåka, även om jag nog inte kör direkt snabbare nu känns det bra mkt bättre inifrån en Sparco :) mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
| Hur mycket kostar en GTR??? | |
| *Om* du får köpa en GTR har jag en indikation på $400.000. | |
|
Firren, Standarstolarna ger inte alls tillräckligt med stöd, vilket var en av anledningarna till att jag bytte ut dem. |
|
|
CSL:n i testet är väl OCL/Brorssons.....den är inte speciellt original..... Den SKA dra ifrån en hel del.... Har bla. bur, 8-kolvs ok+grymma skivor, schnitzer godis (avgas+vägh. m.m) m.m m.m Går mycket grymt..... MVH |
|
| Undrar hur fort csl hade kört ringen med vanliga däck eller hur fort en standard m3 kört med r däck | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.