|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Håller med för Zafiro, för 200.000 får man ganska många varv på ringen för :) Eller andra roliga uppgraderingar. Jag vart lite besviken på första specsen på CSLen, för lite lättning och för lite effekt men det är bara att lyfta på hatten, en otrolig bil! | |
|
Tycker det rätt ointressant om en bil kostar 800' eller 975' vid inköp utan det är totalkostnade på ägandet som är intressat eller hur ? Och där har det visat sig att Porsche har betydligt bättre andrahandsvärde än ex. Bmw's M-modeller. Så jag tror inte att det blir nått nämvärt dyrare att äga Porschen vs CSL:en. I mitta fall mellan M5:an och Porschen så har Porschen tills dagen datum varit billigar att äga i kronor och ören räknat än M5:an. / Nike |
|
|
NikeC, Om det är totalkostnaden som är intressant så borde bäl alla köra ngn billig lite dieselbil? ;) Om du sedan skall jämföra M5:an och Porschen så skall du väl ha köpt båda nya eller beg. samt ägt dem lika länga innan du kan räkna på det någorlunda sakligt, eller hur? Men det kanske du har gjort? |
|
|
johann, ja det är sant en diesel blir nog billigast :) Men om man nu väger mellan dessa två eller liknade så känns inte en diesel så aktuell :) Ja tycker noh jag har gjort en rättviss jämföresle mellan Bmw och Porschen. Bägge bilarna är köpa nya och Porsche gick på ca 1.1 mille och Bmw runt 700.000 ny. dock så köptest Bmw drykt ett år efter Porschen. Har då kollat lite på bytbil.com eftersom man är i bytar tankar nu så kan man se att en 996 TT -01 ligger på ungefär 900.000 :- Det gör ett totalvärdefall på ca: 200.000 över en 3 år period. Vilket gör ca: 67.000 :- / år. En Bmw M5 -02 ligger på ca 500.000 men ska man då jämför med en lika "gammal" M5 som Porschen dvs. en -01 så ligger dessa på runt 400.000. I alla fall så gör detta att M5:an fallit 200.000 över en 2 år (knappt) period. Vilket gör 100.000 / år. Och tar man då en som är lika gammal vilket blir korektare så blir det ändå ca 100.000 / år för M5:an. Bmw äre visserligen lite billigar i försäkring, men det väger på långa vägar inte upp det värde fall den har mot Porschen. Enl. mina kalkyler i alla fall. |
|
|
johann: Själv håller jag osjälviskt på med ägandekostnadstest på mellan E46 M3 och Porsche 996 Turbo ;) Det mest logiska vore väl at avbryta det testet och nöja sig med ett åk. NikeC däremot tror jag har haft sitt "test" pågående lite längre om jag kommer ihåg riktigt. Nu är det ju så att det är lite svårt att lägga lika många mil i varje bil. Nyhetens behag heter det visst ... |
|
|
NikeC, Sen glömmer du räntekostnaden för prisskillnaden, service, däck, etc. Men visst är inte kostnaden så mkt högre som nypriset ger sken av. Undrar dock om inte M3 CSL kommer ha ett högre andrahandsvärde än normala M-bilar? |
|
Zafiro |
CSL ska ju endast byggas i 2000 ex, det borde ju innebära att priset inte kommer sjunka för mycket. Sen kommer ju CSL bli en legend bland bilvärlden. |
|
CoolBlueM3Coupe, Du har alltså köpt en 996 Turbo? Ser du ngn anledning till att ha kvar M3:an då? |
|
|
johann, Näe alla kostnader var inte med räknade. Men den blir faktiskt billigar i alla fall. Men du förstog min poäng med det hela, och det var just att man inte alltid ska stirra sig blind på om ny priset skiljer sig "lite". Kan med denna typ av bilar fort ätas upp av andrahandsvärdet. Även jag tror som ni att CSL kommer att ha ett bättre andrahandsvärde än övriga M-serien. Tror inte dess totalkostnad blir så mycket högre än en vanlig M3:a. |
|
|
CoolBlueM3Coupe, Om du har köpt dig en 996 tt så får jag gratulera till ett mycket bra val. Du kommer att få många sköna och problemfria mil. Denna bil är helt underbar att kör / äga. Som du säkert märk så "ger" sig aldrig motor i den, drar helt vildsint så länge man håller ner...även i farter över 200... :) / Nike |
|
|
NikeC, Jag tycker man inte skall stirra mer på ekonomin vad gäller dessa bilar att man konstaterar om man har råd eller inte. :) |
|
|
Hade jag köpt den Porsche 964 RS -92 (för drygt 300 tusen) som jag kikade på för tre år sen istället för M3 -96'an för 250 tusen så hade jag sparat MASSA pengar. Både på försäkring (det går inte att entusiastförsäkra M3 limon) och i allra högsta grad på värdeminskning!!! Det räknade jag på redan då.... Men Porschen var för liten för att få in de två sönerna i baksätet :-( /Magnus Thomé REJSA.nu - Länk |
|
|
johann: Nej egentligen ingen anledning att ha den kvar förutom att det går att åka fler än två i den och att det finns plats för bagage, men som sagt det är ju inte högprioritet. Det går ju också att se till vänster att jag vill sälja. Dock säljer jag inte till vilket pris som helst, finns ingen anledning. NikeC: Jodu, det känns som ett stabilt val. Håller med at det är bra fart på den fast det är ju en lätt turboeffekt om man drar fån för låga varv. Jag som är ovan med turbo tycker att M3:ans gasrespons i hela registret (med sportkanppen inne då) är svår att slå, sedan är ju 996 TT:n som en kanonkula med lite varv ;) Roade mig med att byta igår mellan att köra M3 och 996 TT och det som kändes var ju att du inte har den direkta känslan i växlingarna som man har i M3:an. Du har ju någon form av länkage i 996:an som gör att du kommer att steg bort från växellådan. |
|
Zafiro |
Coolblue, har du en drektlänk på din annons, hittar den inte? |
| Zafiro: Visst ... Länk | |
Zafiro |
Jag var lite snabb, hittade visst den, mycket snygg färg, såg att de hade stulit spoilern av dig. Löjligt att man stjäler ngt sådant, inte kan man väl tjäna pengar på sådant. Iallafall, snygg färg på bilen. |
|
Zafiro. Jo att sno den där spoilern var ju lika hjärndött som att nyckla bilen eller liknande. Inga större pengar utan bara skadorna på bakluckan kostade typ dubbelt så mycket att reparera + att jag måste fixa en ny spoiler då.... Topazblått är snyggt och med DiTEC så är det extra schysst med blänket .. kanske intresserad ;) |
|
Zafiro |
Jag är intresserad men inte på det sättet du tänkt dig, kör dock bmw redan 325i(e46). Alla är inte lika lyckligt lottade så att de har råd med en M3 men tur är det, hur skoj vore det om alla körde M3. Så tyvärr ska jag inte byta bil än, men man har ju ett bilintresse så det är skoj att se vad andra kör. |
Agge |
Såg en csl idag ute på gatan. Oh vad jag dräglade :) Vilken maffig bil. MVH //Agge Min bil: Länk |
| Om man går tillbaka till tiderna, vad jag läste så är GT2an drygt 30sec snabbare runt ringen än vad M3 E46 är.. grymt imponerande :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.