|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Oreo: BMW orginallarm kostar i runda slängar 11k monterat och klart till min e-39 touring. priset på 4600:- är ex moms och ex montering om jag inte missminner mig. Min 528i Touring Länk |
|
|
För en larminstallatör är detta inga problem alls. Troligen kan man även progga in tider osv för utgången om man vill att värmaren endast skall gå en viss maxtid eller så. Men den nya E60:n har troligen ett rätt kompetent larm och startspärr vad jag förstår, det blir kanske lite overkill att installera ett T70C plus GSM-modul bara för fjärrstart av värmaren eller? BMW har väl kvar sin radiostyrda fjärrkontroll för värmarstart tror jag? Tror den räcker nån km eller så, personligen skulle jag inte vilja fjärrstarta dieselvärmare o.dyl på nåt längre avstånd (t.ex via GSM) utan jag vill helst ha koll på bilen i sådana lägen. Kanske beroende på en händelse för länge sen då jag tittade ut genom fönstret och såg att min klockstyrda bensinvärmare hade gått igång och producerade stora mängder svart rök som välde ut genom utsläppen på C-stolparna. Det berodde på att nån snödriva eller nåt under bilen gjorde att värmaren sög i sig sina egna avgaser till förbränningsluften och resultatet blev ännu svartare avgaser osv som den sedan sög in och tryckte in i kupén. FP |
|
|
Nu läste jag inte hela inlägget som vanligt :) Priset jag angav gällde för eftermontering, inte vid köp av en ny bil, sorry :) Min 528i Touring Länk |
|
|
folke: Mitt resonemang var sa har: + T70C kostar lika mycket som att valja till BMW's originallarm som extrautrustning + Alla 530d ar fran fabrik utrustade med en dieselvarmare (oberoende om man valt det som extrautrustning eller inte) som man efter kopet skall kunna koppla in till en klocka eller annan styrning for att kunna utnyttja den. + T70C har minst samma funktioner som original larmet + T70C skall kunna anvandas for att styra varmaren vilket skulle kunna spara in kostnaden for att kopa annan styrningsanordning till varmaren => T70C ar ett mer prisvart alternativ an originallarmet da det innehaller anvandbara funktioner. Ar detta ett helt ologiskt resonemang?? |
|
|
Aha, jag trodde du redan valt originallarmet. Då är det ju OK, tillsammans med original startspärren så blir det ju ett mycket kompetent system. Möjligen kan det bli lite svårt på en splitter ny modell med inkopplingen men förhoppningsvis kan man få lite info från BMW om kabelfärger osv. CarGard har ju anvisning till E39, möjligt att mycket av detta stämmer även på nya 5-serien. FP |
|
|
Har skrivit till CarGard for att se vad de har for planer att skriva ihop en installationsanvisning till E60. Tyvarr far man val utga fran att det inte blir nagon CAN-buss baserad installation till E60 heller... Om man tittar pa CarGards hemsida sa ser det ut som att det finns timer- och radio-relaer som skall ga att styra via fjarrkontrollen. Det star att det finns mojlighet att programmera dessa enligt onskemal. Vad tror elektronikexperterna, kan det da finnas mojlighet att styra dessa som en vanlig klocktimer dar man kan valja att de slar igang vid ett visst klockslag tex? |
|
|
Jag har startat en ny trad kring detta har: Länk Det verkar som T70C eventuellt bor ga att montera pa CAN bussen i BMW i alla fall.. |
|
|
Intressant, så deadlock och ev. volymdetektor i kupén hjälper inte då? Du menar att de "simulerar" öppning med nyckel förmodar jag. FP |
|
|
Tycker att du ska montera Car Gard T70c i din bil. Går att få monterat & klart för under 4000kr. Du måste ju inte ha orginal fjärrar för att styra T70c , man kan ju styra larmet via Car Gards fjärrar. Car Gard T70c är ett j*vligt bra larm!!! |
|
|
En av grundidéerna med T70C är just att kunna använda originalfjärren i nycklarna. Fjärren från CarGard behöver man bara köpa till om man inte ha fjärrstyrda lås redan, eller om man vill utöka med ytterliggare funktioner såsom reläutgångar i bilen för t.ex värmare eller annat eller t.ex fjärrstyd garageöppning. FP |
|
|
Har just pratat med Cargard och det ar bara glomma att det gar att anvanda T70C i E60. Tydligen sa gar alla signaler i bilen optiskt och det klarar de inte av att losa. De menar att det varken gar att montera larmet analogt eller pa bussen. Surt! Finns det nagon som har en ide om nagot alternativt system for att fa larm till mobilen och sparning fran BMW's original larm?? //Örjan C |
|
|
Jag skulle börja med att skaffa en modul med GSM och GPS. Det börjar bli vanligt med sådant nu på marknaden, kolla t.ex på www.followit.se eller www.hellmertz.se. Även enbart GSM.modul kan användas för spårning, med lite sämre noggrannhet. Sen gäller det att trigga dessa med någon signal från bilen. Om inte annat så finns ju den gamla metoden att övervaka batterispänningen, och detektera det lilla spänningsfall som blir när t.ex larmet går igång eller när bilen går ut ur sleepläget vid dörröppning osv. Kan proggas så att man måste sätta i nyckeln t.ex inom 30 sek efter öppning för att den inte skall skicka larm. Man kan även ringa till sin modul och kolla läget i bilen, temperatur, batterispänning osv. Finns även varianter där man kan lyssna genom en tillkopplad mic vad som försigår i bilen. FP |
|
|
Jodå, spårning via GSM-modulen på T70C funkar utmärkt, beror inte på larmet utan lämpligt program i PC:n tillsammans med operatörens tjänster. Men i fallet E60 funkar det inte med T70C eftersom bilen har fiberoptisk överföring osv. Så småningom kommer säkert interface för detta också till eftermarknadslarm osv. FP |
|
|
T.ex med Telias Friendfinder på webben. Alla GSM-telefoner som är påslagna går att positionera. FP |
|
|
k1mzo: Du kan gora detta tex fran denna sida: Länk //Örjan C |
|
|
folke: followit conceptet verkar intressant och det verkar som ett komplett paket ligger pa runt 6000:- inkl bade gsm och gps. Om man laser instruktionerna sa verkar det som att man borde kunna anvanda GPS enheten tillsammans med ett navigationsprogram pa handdator och eftersom jag planerar att skaffa en sadan, sa blir ju extrakostnaden inte allt for stor. Vi har tva bilar, sa jag tankte prova kopa TomTom's nya kit till Palm till frugans och det har skulle ju vara ett alternativ for min bil da! Nackdelen ar som vanligt att man inte ar allt for tekniskt bevandrad nar det galler installationen, men att larm skickas om nyckel inte satts i 30 sek efter det att bilen oppnats later val ratt sa vettigt. Har du nagra tips om var man bor vanda sig for att fa hjalp med installation? //Örjan C |
|
|
Har nu krupit till korset och kompletterat min bestallning med BMW's originallarm.... //Örjan C |
|
|
Det där med 30-sek fördröjningen är bara ett sätt att slå på och av spänningsdetektorn om man har en sån som trigger till t.ett larm. Billarm med spänningsdetektor är egentligen ingen optimal metod men kan vara ett relativt enkelt sätt att detektera aktivitet (t.ex imbrott) i bilen, iaf om ingen annan metod finns att starta t.ex GPS-trackern. Jag har inte sett dessa larm på rätt länge, skall kolla om kag hittar nåt. Kolla gärna ytterliggare en gång om inte BMW kan ordna en utgång från originallarmet som kan användas för att trigga igång GPS-trackern, man borde ju kunna få ut spänningen som driver sirénen, fast det brukar vara en kapslad enhet iofs. FP |
|
|
folke: Jag har tidigare frågat BMW Sverige via websidan och jag antar att de inte har den bästa tekniska kunskapen på företaget. Skall försöka se om jag kan kontakta någon teknisk avdelning direkt via tyska hemsidan. //Örjan C |
|
|
Followit kan bestallas via www.marintorget.se. 7395:- + installation 1995:-. Ratt OK sa langt, men sedan kommer ett stort ABER: De vill att man tecknar GSM abonnemang (105:-/man+312.50 i upplaggningsavgift) och karttjanst for sparningen (125:-/man och 350:- i upplaggningsavgift) genom dem. Sa detta spar ar nog inget for mig. Kanns som man maste ha starka indikationer for att bilen skall bli stulen eller ordentlig rabatt pa forsakringen innan man ar beredd att betala dessa summor... //Örjan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.