|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Har tankt att kopa en ny 5-serie och haller pa att valja vilken utrustning som ar vard att skaffa. Tycker att BMW's orginallarm verkar ratt sa dyrt (4600:-) om man jamfor med tex Car Guard T70C (rek 4000:-) som ser ut att vara ett kompetent och utbyggnadsbart larm. Car Guard bor kunna ge sjalvriskeliminering vid inbrott da det ar godkannt enligt TFFN801 (vet inte om BMW's nyare larm ar detta? Jag har for mig att de aldre inte var det). Vad tror ni, finns det nagra nackdelar med att valja att efterinstallera ett T70C istallet for att kopa BMW's eget larm? | |
|
Vad jag vet är originallarmen godkända, då de har både glaskross och startspärr. Jag hade aldrig ens funderat på att montera ett annat larm när det finns originalmonterat som dessutom har fler funktioner. På E46 utan originallarm fick man tex klara sig utan fjärrstyrt C-lås, fjärr-öppning/stängning av el-hissar och -lucka, samt den utmärkta funktionen att fjärrnyckelns batteri induktionsladdas när den sitter i tändningslåset. Du måste även ha en fackman till att montera eftermarknadslarmet för att det ska godkännas av f-bolagen, och då spar du inga pengar, för det lär bli dyrare än de 600.- det skiljer i pris. Plus ev tillsatsmoduler för C-låsstyrning osv. Dessutom borde andrahandsvärdet påverkas negativt. Mitt tips är att satsa på originalmonterat, det lär fungera bäst. |
|
|
grizzly: 1. Pa E60 ar fjarrstyrt c-las mm std utrustning och man far detta utan att kopa larmet (nagra tillsatsmoduler for C-lasstyrning skall darfor inte behovas) 2. Har sett priser for T70C monterat och klart under 4000:- 3. Med T70C kan man kopa till GSM modul for att kunna fjarrstyra larmet via telefon, fa larm till mobil, spara en stulen bil via internet. Det gar aven att kopa till moduler for att kunna startsparra bilen pa distans. Jag ser detta som en stor fordel jamfort med originallarmet som inte kan fa denna funktionalitet. 4. Varfor skulle du betala mindre for en bil med ett eftermonterat larm om det skyddar din bil battre? |
|
|
Sitter det startspärr i bilen orginal om man beställer den utan org.larm? För T70C har bara en inbyggd startspärr eftersom det är meningen att det ska kombineras med ett org.larm. Det är därför man kan köpa larmet UTAN fjärrar. Om det inte sitter startspärr (vilket jag tror att det gör från -96) så blir larmet INTE godkännt. Jag skulle nog sattsa på ett org.larm och sen kanske kompettera med ett T70C utan fjärrar för att kunna ha alla tuffa tillbehör. Sen kan du nog styra secundärlarmet (T70C) med CAN-BUSen som det är utrustat med. Jag hoppas att du vet att en GSM modul inte är billig precis, 4000:- tror jag, men kan ha fel. Mikael Melander Länk |
|
|
Mikael: Immobilizer ar standard sa godkannandet skall inte vara ngt problem. Om jag forstatt det hela ratt sa skall T70C kunna styras med bilens originalfjarr. Varfor skulle du vilja kopa forst original larmet for 4600, sedan T70C med GSM modul for ytterligare 8' nar T70C borde ha samma larmfunktionalitet som BMW's original larm? Har jag missat nagot har? Tycker att det later konstigt om man maste ha ett originallarm for att kunna eftermontera ett T70C? |
|
|
Har läst på lite om larmet nu och det verkar vara duktigt. Mina tveksamheter grundas till största delen på att jag sett alldeles för många "fackmannamässiga" installationer som liknat skit. Sedan är ju E60 för ny för att någon skall ha fått någon verklig erfarenhet av inkopplingen. Med originalmonterat kan man vara "säker". Eftermonterad utrustning har i mina ögon alltid ett sämre utgångsläge när det gäller värdering, i synnerhet när det gäller ett så komplext system som detta larm. Hellre ett integrerat system än eftermonterat. Men det är ju jag det... |
|
|
grizzly: Mener du virkelig at E46 (evt. coupé -00) ikke har fjärrstyrt C-lås om den ikke har orginallarm? Tråkig greier. ;( |
|
|
Morten: Jag har i ärlighetens namn aldrig sett en E46 utan originalmonterat larm, så jag kan inte svära på att fjärrstyrningen saknas då. C-låset är iaf standard. För övrigt är det rent bedrövligt att en ny bil av idag saknar larm som standardutrustning. Borde vara lika självklart som ratt. |
|
|
grizzly: La oss snakke import-bil. Hvis jeg ikke har misset noe, så er samtlige av de e46 ci jeg har tittet på uten larm og startsperre. Det er ihvertfall sjeldent nevnt, om man ser på anonsene på mobile.de. Det kan være standard på svensksålde biler? |
|
|
I Sverige har det väl varit så att larm ingår i komfortpaketet till E46. Det är ju minst sagt vanligt att bilarna utrustats med det paketet, så det är väl i praktiken nästan standard i Sverige. I Tyskland tror jag immobilzer varit standard sedan mitten på 1990-talet. Den enda tyska bil jag köpt sominte haft det var en 325i -93. Jag tror att det mer eller mindre varit ett krav från de tyska försäkringsbolagen att bilarna skall vara utrustade med immobilizer. Likaledes har nog fjärrstyrt c-lås varit standard länge i Tyskland såväl som Sverige. I den utrustningslista som finns att ladda ner från bmw.de anges att nyckel med fjärrstyrning och uppladdning är standard för alla E46-modeller. Larm är inte standard i Tyskland. |
|
| Finns det fler asikter kring detta? | |
|
Det virker som om immobilizer (startsperre) er standard fra '95 (mars-?) på samtlige modeller. Leste det et par andre steder på forumet. Nockenwille: Når det gjelder hva som angis som standard på bmw.de, så kan man jo ikke vite om dette har blitt standard først på de seneste årsmodellene.. |
|
| Nej, när det började bli standard i Tyskland är ju svårare att veta. Själv har jag importerat en 328i-95, en 328i-96 och en 330i-01. Alla dessa har haft fjärrstyrt c-lås, men om det bara varit tur eller inte vet jag ej. Den första bilen jag importerade var en 325i-93, den hade inte fjärrstyrt c-lås. | |
|
Immobilizer behöver vi inte bekymra oss över sedan -97 eller möjligen -96, det är lag på detta inom EU sen dess. T70C med tillbehör är ett suveränt larm, förmodligen det mest kompetenta just nu på marknaden. Det har ingen startspärr (immobilizer) dock, är tänkt att monteras i bilar som har detta redan. Givetvis styrs det av bilens egen c-lås (fjärr), och styr även c-låset på andra hållet via GSM eller automatisk återaktivering om man råkar låsa upp av misstag utan att sedan inom viss tid öppna någon dörr. Det jobbar även med CAN-buss, dock inte just på BMW. Men ang. nya E60 så skulle jag nog kolla upp vad originallarmet klarar först, kanske inte blanda in T70C med en gång iaf. FP |
|
|
folke, Jag har forsokt prata med min AF, men han verkar inte riktigt ha nagon koll pa vad E60's original larm klarar. Har du nagot forslag pa var man kan fa tag i mer information??? Jag vill ju helst inte kopa bilen med originallarm, for att sedan upptacka att jag hade fatt battre fuktionalitet genom att lagga pengarna pa att kopa T70C...... Tror du att T70C kan tankas jobba med CAN-bussen pa E60, eller kan man utga ifran att det inte kommer att gora det eftersom det inte gor det pa E65? |
|
|
Om inte BMW-handlaren kan svara för funktionerna så vet jag inte, brist på utbildning, för ny modell eller? Jag skulle kanske kolla på BMW:websidor i Tyskland och USA. CAN-buss finns i t.ex E39, men inte just för t.ex dörr och låssystem, fönsterhissar osv. BMW kör med egen buss resp diskreta kablar för detta samt även high-speed CAN-buss. T70C jobbar med standard CAN-buss och tyvärr faller t.ex E39 bort då, men man kan alltid koppla in på konventionellt sätt. Hur det blir i E60 ang. detta kan jag tyvärr inte svara på. FP |
|
|
Foljande information har jag lyckats hitta om BMW's larm: + standard-feature electronic immobiliser + Remote control + alarm issues an attention-grabbing signal whenever anybody attempts to break into your automobile or tow it away. + The hazard warning lights also flash + The car's microwave interior surveillance comes complete with a tilt angle alarm and an emergency power siren: they are activated and deactivated by the same remote control used for opening the doors and the luggage compartment. + The emergency power siren comes with its own self-charging battery and is independent of the car's battery or electrical system Verkar alltsa som T70C har battre funktionalitet an orginallarmet. I GB dar jag ar nu marknadsfor de "Tracker" som en metod for att kunna fa tillbaka en stulen bil. Finns tydligen i 3 versioner Retrieve (dar du ringer in och ber att fa sparning av stulen bil), Monitor (dar du far larm om nagon forsoker flytta din bil utan nyckel) och Horizon (GPS baserad for battre mojlighet att spara bilen). En kombination av original larm och Tracker skulle kunna motsvara T70C alltsa. Tyvarr sa har jag inga priser for Tracker, men jag antar att det ar en abonemangsavgift utover inkopspriset. Nackdelen med Original + Tracker som jag ser det jamfort med T70C ar att man inte kan anvanda larmets funktionalitet till att tex starta sin Webasto-varmare eller aktivera/avaktivera larmet genom att ringa till bilen... |
|
|
Sokte priser pa Tracker (i UK): Retrieve ung 4000SEK + 1300/ar i avgift Monitor ung 6000SEK + 1300/ar i avgift Horizon ung 9000SEK + 1300/ar i avgift inte helt billigt mao |
|
| Tydligen sa finns det en inbygd dieselvarmare i BMW's modeller med storre dieselmotor. Det skall ga att mjukvarumassigt koppla in denna efterat till farddatorn eller styra den med tex en klocka fran Webasto. Vad tror elektronikexperterna, skulle det vara mojligt att styra den med T70C ocksa?? | |
|
Ja det finns styrutgång på T70C som via relä kan styra önskad utrustning i bilen. FP |
|
|
folke: Hur svart tror du att det skulle vara att koppla ihop detta? Jag antar att varmaren redan har elektronik inbygd for att kunna starta pa signal fran farddatorn och det ar val detta man skall kunna utnyttja for att styra via larmet. I princip sa borde det da fungera, men fragan ar hur mycket av en elektronikexpert man maste fa tag i for att kunna fa det att fungera... Har du nagon uppfattning om detta?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.