AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.910

Krånglande taklucka

Sida 1 av 3
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har eltaklucka på min 325 E36. Den funkar lite som den vill.
Ibland (sällan) funkar den direkt när man kommer ut i bilen. Men för det mesta måste man köra en stund innan den går att öppna. Som tur är har den aldrig krånglat när det är dags för stängning men man är lite rädd ibland ty jag bor inte i ett kvarter där man vill sova med takluckan öppen under natten ;-)

Vad kan vara fel? Sitter det nån typ av kondensator som är trött och behöver ström en stund för att funka eller är det rent utav bara glapp?
jag har sålt min bil iförrgår men han innan dess konstatera felet på min, dels var den dåligt smörjd så smör den med 5-56 sen kan du öppna upp och kolla om det lilla drevet är slitet som sitter och gör så vajrarna snurrar, själva "drivhjulet"...

mitt var väldigt slitet iaf, det slets halva fast vända hjulet går inte eftersom kuggarna är snea.
så jag la ett par brickor mellan så drevet kom ner en bit och drev på den delen av kugghjulet som inte var nött.

mitt tips till dig är att om hjulet är nött, far på en bilskrot och titta i första närmsta skrotade bmw som har eltaklucka om det drevet är helt, isåfall köp det och testa!

mvh niklas som numera är volvo ägare...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Men den är ju totalt stendöd... det hörs inte att nåt snurrar... ingenting. Men sen bara kommer det...
kan ju vara motorn som driver den som dött....mitt tips öppna upp och titta, och framförallt smörj!!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det märkliga är ju att den funkar perfekt stundvis... ;-)
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag har exakt samma fel på min 325 -93... Men den gick inte att stänga en dag när jag skulle tvätta :-( Men nu lite senare funkar den inte alls. Verkar som om det e glapp i ett relä eller något?

Om någon vet så svara gärna...

LADDA!!!
ru
27
ruffe
320ia-93
Hade samma problem med min.
Det är så att elhissar och taklucka använder samma relä och i mitt fall var det en kallödning i relä't som hade släppt så det var bara att ta isär det och löda ihop den ordentligt.
Har funkat utan problem sen dess.
Relät satt upp till vänster under instrumentpanelen men det kanske skiljer mellan olika årsmodeller. Har en 320-93
Hoppas detta kan hjälpa. Peter
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Hur ser reläet ut och exakt var sitter det? Till höger eller vänster om ratten? Vilka kåpor måste lossas?
Upskattar hjälp..!

MVH
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
Men mina rutor fungerar perfekt... men inte luckan?

www.reptil.nu
Ma
17
Mattis
BMW 320i coupe -93
intressant...har exakt samma problem.
Hej!

Någon som vet hur detta relä ser ut.
har problem med att alla fönsterhissar lägger av, och sen när man knackar på vänster sida under ratten så funkar dom igen!

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min taklucka gör precis likadant!

Automat är bekvämt
ja min taklucka håller också på o kladda den stannar inte när man skall stänga den, den går bara förbi de läget och vidare till tillt..?

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
Lu
46
Lugi318
BMW 318i-91
BMW 325i-92
hehe!

har samma problem!
takluckan öppnas ibland o ibland får den ryck o öppnar inte alls.
inget hörs heller! så nån koppling nånstans e sliten eller glapp!
hmm den som har svar skriv gärna!
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
nån som har lyckats lösa detta irriterande problem ännu?

MVH
Bmw ludde
Testa er fram lite, börja med att skruva loss själva motorn och kontrollera att den verkligten fungerar som det ska, sitter även ett relä vid motorn, om ni trycker på knappen, knäpper det från relät ? mät om ni har ström till motorn, kolla ev. oxid som gör att de inte leder lika bra mmmmmmmmm
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Hehe ännu en som har exakt samma problem vad gällande tackluckan...

en lösning vore kanon!

Mvh

Länk
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Reläet låter ju ganska angeläget att ta sig en koll på.

I alla fall är det så här för mig:

Man startar bilen. I YTTERST ovanliga fall fungerar takluckan med en gång.
Vanligast är knappen helt död. Inget ljus, inget klick från taklucksmotorn om man trycker på den.
Efter ca 3-5 minuters färd tänds knappen. Trycker man på den då släcks den igen. Fortfarande inget klick från motorn.
Detta upprepas 2-3 gånger.
När knappen tänds igen den fjärde eller femte gången, trycker man på den och allt fungerar precis som det ska. Öppning stängning, oavsett temperatur ute.
Det räcker att man stänger av bilen och låter den stå i tio minuter för att man ska behöva göra om hela skiten igen.

Eftersom det inte klickar uppifrån har jag svårt att tro att felet skulle ha med varken luckmotorn eller det övre reläet att göra. Tror snarare på detta under ratten. Nån som har kikat på det??

MVH
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
Jag köpte en Haynes bok för att kolla... Men där står det att den e för avancerad att laga själv, så det finns inget avsnitt om takluckan... SURT ELLER?!

www.reptil.nu
Bmw ludde
Crisse: Enda sättet att få reda på det är att mäta, men det är väl inte lyse i den knappen ? Om det inte klickar så kan det ju vara de relät som är sönder !
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
ludde: Jodå den lyser klart och tydligt hos mig iaf. Har dock hört att denna lampan ofta går sönder.

Är inte så händig på elteknik så jag har ingen multimeter (heter det så?) Men om jag skaffar en hur mäter man? koppla sig på plus och minus och sen bara kolla om det går ström? För jag kan ju ge mig fan på att när knappen e släckt så går det ingen ström i kretsen.

Däremot det undre reläet styr ju även hissarna och de funkar ju alltid.

Idag ska jag kolla det reläet.

over and out
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.