|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Biffen: Bästa vägegenskaperna är nog ganska subkejtivt. En Z4 3.0 piskar en boxster lätt runt både hockenheim och ringen, och är lika snabbt som Boxster S runt ringen och snabbare runt hockenheim. Dock har den en sak som är överlägsen och det är andrahandsvärdet. | |
|
Acey: Inte dom Z4:or som jag har kört, tyckte dom kändes lite mjuka i chassiet i 160 & uppåt, medans Boxstern alltid känns stabil, mkt pga mittmotorn & den perfekta viktfördelningen. Sen har ju också Porsche bromsar som mkt få biltillverkare kan matcha, min boxster stannar på 33,4 m när jag bromsar från 100 km/h, det känns mkt tryggt. Men som sagt det kanske är lite subjektivt !? Man kan ju uppleva saker olika. En bättre förare än mig kan säker få bättre tier på ringen med en z4, men jag tror inte vi "vanliga" bilister skulle få det. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
Biffen: Du får provköra en bil med M-Chassi istället :) Bromsuppgifter enligt AMS. Porsche Boxster (från 100-0) Kalla bromsar: 37,5 Varma bromsar: 37,5 Porsche Boxster S (från 100-0) Kalla bromsar: 36,4 m Varma bromsar: 36,1 m BMW Z4 3.0 (från 100-0) Kalla bromsar: 35,4 Varma bromsar: 35,1 Z4an en vinnare även där. Jag tror att Porsche vinner mycket på att det just är en Porsche, tradition och en speciell känsla att ratta Porsche bilar (särskillt äldre sådana). Men faktum är att en vanlig Boxster har ganska ordinär prestanda och det skulle vara mycket intressant att se hur chassit skulle bete sig med en motorn från 911 turbo. Samtidigt skulle det vara intressant att se hur Z4an skulle må med motorn från M3 :) Men som sagt köper man Boxster eller Z4 så är det nog pga egna preferenser och subjektivt tyckande, inte för att den ena bilen är bättre än den andra. |
|
|
Acey: Måste nog ta & prova en med M-chassie. I tyskland har jag sett 2 st Boxsters med 996 turbo motor, hur dom gick vill man nästan inte ta reda på, det är fööör mkt hk för den bilen... Men jag skulle iofs inte tacka nej till en sån motor i min bil. Du har helt rätt i det du skriver, jag köpte inte in bil för att den va "bättre" än mina andra alternativ, jag köpte den bilen som tilltalade mig mest. Den bilen som sa "hej, vi kommer bli lyckliga tillsammans" när jag provkörde henne... Det va mkt små saker med boxstern som passade mig bättre än z4:an & så har ju porschar mkt bra andra & tredje hands värde. Har du beställt en Z4 !? |
|
|
Biffen: Helt rätt! Det som passar dig bäst är bästa bilen för dig. Jag har faktiskt varit väldigt öppen i mitt bilval. Jag provkörde en Honda S2000 för inte så längesen. Jag gillade inte bristen på vrid vid låga varv och så var inte kvalitetkänslan på topp riktigt. Dessutom såg den ganska "trist" ut i designen faktiskt när man fick känna på den. Har även kollat in Audi A4 cab men för mycket glidare även om audi verkligen har bra detaljfinish på sina grejer. Jag provkörde en Z4 manuell och tyckte att den var helt rätt. Älskar utsendet (även om jag redan har hört mig för med lite förbättringar som ska monteras på vid köp :o) och så gillade jag att man sitter över bakaxeln och den långa huven. Helt underbart! Jag väntar nu på att få provköra en SMG version (tar väldigt lång tid att få fram en sådan tydligen :() och då bestämma mig om det blir en manuell eller SMG. Hur kommer det sig att du byter till en Jagga? |
|
|
Acey: Hoppas du blir nöjd med bilen, SMG är nog helt ok, jag har själv Tiptronic, som kan vara både skoj & bekvämt. Jagga blir det pga nyfikenhet.. Älskar designen på den bilen tycker det är bland dom vackrast bilarna på marknaden. Har provat några XK8:or men dom kändes lite för mkt "komfort" framförallt så kändes chassiet & bromsarna klent i förhållande till dom 290hk, men XKR:en har ett annat chassie & bättre bromsar & förstås 100 hk till... Omväxling förnöjer, men jag får väl se hur jag gör, Boxstern är den härligaste bilen jag ägt så jag kommer nog tveka ändå i vår när de blir dax, å så får man ju dessutom en "fiat racer" 348 ts för samma peng så vem vet hur de blir... Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
johnjohn; måhända skenade jag iväg lite, mitt i natten o allt - tanken var inte att förolämpa din "personliga favorit". Tycker personligen bara att man skall dels få den senaste tekniken för dylika pengar, samt vara nöjd med både status, prestanda, utseende mm Ex var jag inte så pigg på en E36a själv pga det åldrande utseendet, men det var enda sättet att för mig komma över en fyrsitsig cabbe med den prestandan - för de pengarna. Sist; ang vad mina inlägg säger om mig: Tack för komplimangen! Jag försöker att förmedla mina åsikter så väl som möjligt, trots att jag bara har text att göra det med... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.