AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.622

Z4 eller en MB SL 320

Sida 1 av 2
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Vi funderar på att skaffa en sommarbil. Priset på en z4 och en sl320 -99 är ungeför detsamma. Vilka fördelar respektive nackdelar anser ni det finns mellan dessa bilar?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Finns det automat till Z4?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
automat finns till Z4an. Både automat, SMG och manuell.

Fast skynda dig, snart är sommaren slut :o)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Sannolikt har MB:n bättre andrahandsvärde, i övrigt skulle jag gissa på att BMW:n har bättre totalekonomi.

BMW:n är snabbare, modernare och enligt min mening mycket snyggare. Mercedesen är väl större och bekvämare men inte lika rolig att köra. Sen lider den lite av "knarkhandlarstämpel" om man nu ska bry sig om sådant.

Ut och provkör!

My Bimmer is my mistress
chrille70
KÖRGLÄDJEN är en av Z4:ans stora fördelar. SL 320 är ingen särskilt rolig bil att köra, den är alltför tung och förhållandevis klent motoriserad. Z4 är däremot riktigt underhållande och har riktigt bra klös även med "lilla" 2,5-litersmotorn.

Jag skulle helhjärtat rekommendera en Z4 3,0iA med 231 hk, femstegs automatlåda med Steptronic-funktion och så mycket körglädje som du bara kan drömma om!

Mvh Chrille
Skulle lätt tagit Z4:an, SL är i mina ögon en klumpig bil. Betänk också att Z4 är en pinfärsk konstruktion, medans SL i grunden är 13-14 år gammal.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det är denna bil som kanske är aktuell:

Länk
Shady
skulle själv ha satsat på mercan den tycker jag känns "fetare" och snyggare
heh......och denna fråga ställer du här=).

TA Z4zn såklart fetare cab finns inte. Manuell dårå =)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Inget snack om saken: Z4, Z4 och åter igen Z4!

Just den mercan såg iofs fin ut, annars tycker jag att förra generationens SL är en ganska vulgär och inte speciellt snygg skapelse. Instrumenteringen skulle passa bättre i en av MB:s lastbilar.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Mercan!!! Inget slår en SL gällande utseende och kvalitetskänsla... Gärna en "final edition -99".

Jag har kört båda bilarna och Z4:an är underbar, inget snack om saken... men SL är min personliga favorit.

Mvh
John

Om man inte vore så satans lång skulle jag köra SL....
Mercan är en riktigt fin bil, men som någon sa: körglädjen inte på topp. Lite okänslig på vä'gen. Stor och diffus. Skulle jag stå i valet: köp BMW. Purfärsk modell. Snygg och omtalad design. Kommer hålla andrahandsvärdet betydligt bättre än MB:s nedlagda.
Andrahandsvärdet skulle vara helt avgörande. Rådet blir: Köp en jahreswagen i Tyskland! Nybilsskick till begagnatpris.

Ett ganska enklet val....

en z4 3.0 smg,m-chassi,navi,dsp skulle inte tveka en sekund eller hur Asken:))
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
TA MERCAN ,jag vill vara ensam med min Z4 ;-)

( obs hur kass som helst )

Testa Elektronisk paintball
Länk

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag skulle välja mercan! (har redan gjort det men en betydligt tamare version:)). Mycket elegantare, vuxen bil. Ok, Z4 är snygg , modern och betydligt bättre än Z3 men den känns fortfarande som en ungdomsbil (du är förvisso lite yngre än jag men...). MB är en klockren automat-bil med mer lyxkänsla medan Z4 känns något plastig, om än sportigare. Men som sagts ovan: Ut och testa så känner du själv! Dina preferenser är de som gäller. Trevliga problem fö!
Mvh
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
PS: No offence, Krokodil, mfl. Z4 är en helläcker bil också, Bangles mest lyckade hittills. Jag skulle inte lida i en sådan heller;). DS
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ber om ursäkt, men jag förstår inte att man seriöst ens överväger att lägga 400(?) papp på en undermotoriserad stenåldersbil som bara körs av ovan nämnda handlare och män i övre medelåldern! Och detta framför en Z4:a?! Är det första april, eller?
Jag kan på ngt plan förstå om man köper 600:an, -96 o framåt.
Den har ju ändå en V12 på 397 kusar och kan köpas för samma pengar, men en 320?

(Ursäkta om jag blir upprörd, Player...)
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag är varken knarkhandlare eller man i övre medelåldern.
Att jag föredrar en 320 framför en 600 stavas: driftskostnader.
Z4 känns definitivt för liten. Om jag var ute efter en 2-sitsig bil väljer jag nog hellre en Boxster.

Räknar med att priserna blir prutbara i höst.
Sani> No coment.... det du skriver säger en del om dig :p

undermotoriserad stenåldersbil som bara körs av ovan nämnda handlare och män i övre medelåldern!

/John
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Player: Varför välja en konkurrent som dessutom är långsammare än hemma märket? :o)
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Player:

Jag spenderade hela förra hösten & halva våren med att hitta den perfekta öppna leksaken.
Jag valde mellan, Z3, Z4, 230 SLK & Boxster, valet blev Boxstern, av ett par olika anledningar.

Boxstern har:
Mest körglädje/kr.
260 l bagage utrymme (nästan dubbelt mot både z3 & slk).
Dom bästa vägegenskaperna (Boxstern är en sportbil)
Bra ekonomi, en Boxster har mkt bra andra & tredje hands värde.

Om du tänker använda bilen som vinter bil så har dessutom Boxstern mkt bra vägegenskaper även på snö enligt en god vän som kört sin året runt i 3 år.

Sen tycker jag att Boxstern har det bästa utseendet även om Z4:an är en MKT snygg bil och dessutom va den bilen som hamnade på andra plats när jag valde.
Slk:n va trist att kör men hade hög kvalitet, Sl va jag inte intresserad av, men de är helt klart mkt fina bilar dom också fast lite större.

Du kan ju få köpa min Boxster efter vintern då jag planerar att byta ut den mot en Jaguar XKR.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.