AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.471

Det finns snälla poliser...

Sida 1 av 2
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Eller så var denna man inte i Tjänst..

var ute och åkte På E4 Södergående Emot Sundsvall.. Innan Stan här så kommer det en LÅng raka... Då ser jag en SAAB 9-3 som ligger och snokar mig i skjärten i ca 160 så jag bestämmer mig för att platta och dra han... Jo det gjorde jag... i ca 230 medmin 525iT så är han en bra bit bak... men men.. jag får bromsa och svänger av.. Då dyker karln upp på andra sidan körfältet och pekar styggt med fingrt i Polis Uniform!!! (H**vete) tänkte jag och såg hur mitt körkort bara försvann.
Jag stannar och en man i Polis uniform 50-60års åldern stegar ut upprörd dom få... och ber om att få se mitt körkort.. jag svarar att du vill nog Ta det va? Näe, svarar han och forsätter med att säga att jag inte ens ska få nån bot.. Sen tilläger han att jag ska vårda mitt körkort TROTS att du har en Jävla FIN bil att åka med! *då vart jag lite glad faktiskt*
Sen så går han och sätter sig och far.. jag och min polare sitter sen lite tysta och åker sen ner till han och samlar intrycken...

Nu undrar jag. Hade han kunnat tagit mig.. Säg nu att han inte var nån Civil snutt utan var på väg till jobbet eller liknande?! Vad tror ni? Jag är lite nyfiken...

Sen vet nån om nån Banträff där man kan få slippa sådana hära upplevelser i fortsättningen?? Jag vill ju köra bil... men gärna ha kvar lappen...

______
I väntan på ekonomi för nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hehe va fan han körde ju själv för fort redan från början... 160.. då är hans kort också borta :-)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jo det är ju sant.. men undra om han inte gjorde det bara för att jag låg och åkte i 160... men som du säger.. han verkade köra minnst 130 innan han haka på mig.. så då antog jag ju att ha inte var en snut!

______
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Han visste väl att om ni båda hade blånekat så hade inte hans ord räckt för att få dig fälld.. För han hade väl inte filmat eller "skjutit" dig? Rutin och uppgivenhet kanske?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Näe nån film fanns det knappast.. och om han lyckades skjuta mig där så hade han nog haft ett par armar till...

______
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Kanske samma polis som jag råkade ut för ca 10 år sedan några mil norr om Sundsvall...jag låg i ca 150-160 och såg en bil som närmade sig bakifrån, för att sedan sakta ner och lägga sig en bit bakom mig. Skulle precis sakta ner när han plötsligt slår på blåljusen och jag kör in till vägkanten.

Tänkte att det är ju ändå kört så varför inte skoja lite med honom, så innan han hinner säga något så sticker jag ut huvudet genom sidorutan och säger "- hörrudu..jag har legat framför dig och kollat in dig i backspegeln ett tag och det gick nog lite för fort där, men om du lovar att inte göra om det så får du åka hem utan böter". "-låter bra det säger han skrattande" och vänder och går tbx till sin bil. Troligen för att hämta något han glömt, tänker jag. Sen sätter han sig i bilen och åker därifrån och jag sitter snopen kvar där i flera minuter innan jag kommer mig för att åka därifrån...
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja du... Det verkar då allt troligt.... men jag stötte på han i sin civila bil eller tjänste bil jag i sånna fall =)

Jag är rätt förvånad än att jag inte fick nån form av böter iaf...

______
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
han som stoppade mig hade civil bil med blåljus...
De beror på att han var ensam i bilen. De är inte tillåtet att utfärda böter om de inte sitter 2 polismän i bilen. De hade varit ditt ord mot hans, och de blir för jobbigt i rätten då. Troligtvis så var han inte ens en trafikpolis, han ville bara poängtera att man inte kör som man stulit bilen på svenska vägar.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är det inte så att en polismansord alltid väger tyngre? Dvs ord mot ord så vinner polisen?
Acey: inte som jag har förstått det enligt en jurist jag pratat med.
Har polisen inte något som stödjer de han säger dvs en videoinspelning osv så är de just ord mot ord, och att driva det vidare till rätten blir svårt bevismässigt. Sen är de tydligen så att de ska ganska mycket till innan en icke trafikpolis orkar bry sig om att skriva böter osv.

BMWCS Syd #05392
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nog för att 230km/h när man ra<star han torde ju vara nog mycket för att få vilken snut som helst att skriva bot anser jag... Jag tror fortfarande att jag hade mera tur denna gång...

Sen, vart kan man köra bana här i sverige men sin standard bil?

______
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
theprophet:

Länk
Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Wendtan nu är du ute och "cyklar" vist kan polis skriva ut ordningsbot eller primärrapport trots de är ensam i bilen.
Du tror väl inte att de rapporterar folk utan att ha ngn form av bevis, bilens hastighetsmätare(tjänstebilen) konstant hastighet drar den kontrollerade ifrån, konstant fart på konstant avstånd från rapporterande bil i x antal meter.
Nä grabbar glöm det att polis inte kan skriva ut böter trots de är ensamma i bilen.

Sedan som acey säger det är en trovärdighets fråga.

Polisen tjänar ju inget på att rapportera folk, det är väl tur det.
Däremot behöver de en rejäl lönehöjning.

Vänligen Tommy

NoFear
Tommysbmw: Om de du säger stämmer har jag blivit felinformerad av en Jurist jag var i kontakt med bara för en månad sedan. De förfarandet du nämner nämligen klockning fordar kalibrerad utrustning för just sådant. De har som troligast inte en ensam polis påväg till jobb i sin privata bil.

Du skriver" du tror väl inte att de rappoerterar folk utan att ha ngn form av bevis" Var påstår jag detta? apropå vara ute o cykla menar jag på.

Om du läst mitt inlägg noga så hade du sett att jag skriver "enligt en jurist jag varit i kontakt med"
De är i sådana fall denna jurist som står för cyklingen vilket jag har väldigt svårt att tro.

Jag har hört talas om väldigt många tillfällen då ensamma poliser nöjt sig med att skälla ut fortköraren och sen åkt därifrån.
Varför skulle detta hända om polisen vill verka flitig och få löneförhöjning?

BMWCS Syd #05392
E(
47
E(30)rik
325i -89
325 -89 touring
Theprophet.

Om du vill gasa av dig på en bana så tycker jag att du ska åka till mittsverigebanan den 1:a augusti ,(tror att det är en fredag), kl 18.00 för då är det några grabbar från Härnösand som bokat banan mellan 18.00 till 21.00. Vem som helst får komma dit och betala lite och köra i tre timmar så mycket dom vill. De har lite krav som att bilen ska vara besiktigad, man ska ha hjälm, heltäckande klädsel, mm.

Jag var där med min 325:a för 2 veckor sedan och rastade den duktigt. Efteråt var man helt slut, men mycket nöjd.

Så jag kan rekommendera att ta tillfället i akt och ha lite skoj på en avlyst bana.

OBS! Ett tips. Ha fräscha bromsar för utför rakan kommer man upp 160-170 km/h och det kommer en 180 graders böj alldeles efter.

MVH Erik
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Kort replik då är det juristen som cyklar, vad då kan vara viktigt att själv veta och inte återge vad andra tror.
Det är nämnligen så att vid rapportering av brott, förseelser så FINNS det bevis i ngn form, teknisk eller iakttagelser från polisen som ligger till grund för rapporteringen.
Det som styr polisen är det redskap som riksdag givit, dvs lag och författning.

Vänligen Tommy

Ps ngt påhopp var det inte, bara en vägledning Ds

NoFear
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Låter intresant som bara den det Erik!

bilen jag har är Kanske inte i bästa skick.. men det går bra! Det är det inge tvekan om... Bromsarna är OK... Ska allt kolla om jag kan få tag i kläder som är giltiga och en hjäl så ska jag allt fara dit och rasta ur Beemern.. DEt Nofx tipsa om är ju nere i Malmö trakten och det är en bra lång bit för mig att åka det!

Tack

______
max f
dom poliser jag snackat med säger att även om det inte är en trafiksnut så kan dom skriva ut en fortkörningsbot men om du ligger i ca 130 på motorvägen och det går stadigt med bra avstånd till bilen frmför så struntar dom i dig men ligger du bara någon meter bakom framförvarande bil så blir du plockad direkt.

likså om du ligger i 200+ så blir du plockad, mycket beror på trafik och läglighet för fortkörning. en del poliser väljer också att jävlas med en dom kan var riktigt jobbiga för man vet inte om dom ska plocka kortet eller inte.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Hur som haver så var jag riktigt skraj.. Så bara hur min BMW pensinerades i garaget på obestämd tid osv.... sen till min enorma förvåning så får jag ingen påföljd... Gissa om jag Tackade snuten!!! För det gjorde jag verkligen!

=)

______
Dom måste ha utrustning i bilen(kamera,video,mm)
Samt att de aldrig mäter själva en kör en mäter.
Däremot så kan en polis anmäla dig för ett brott(fortkörning,vårdlöshet i trafik)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.