|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 525 i 93a touring som klonkar i framvagn när man kör över ett större eller en massa små gupp har bytt stabilisatorstag men hjälpte inte. det andra problemet är att tomgången i bland kan fladdra upp o ner och sen.sen när man gasar upp till en 4 tusen varv fastnar den där ett par sekunder sen åker den sakta ner, mkt mkt irreterande när man ska växla!! är det någon som har något tips vore jag mkt tacksam mvh daniel | |
| Stabilisatorstag är samma sak som pendelstag? Förutom de så kan det även vara fjäderbenslagringarna eller casterstagen som för oväsen. | |
|
Bytte dämpare på min så slutade den klonka när jag körde över gupp..det hördes även när man gungade i bilen..men det finns ju flertalet saker det kan vara..bara ett tips! //Roffa -------- Min BMW - Länk |
|
ormen |
stabilisatorstag o pendelstag är samma sak enligt mitt veto. Bakre-nedre och främre övre länkarmar i framvagnen brukar kunna bidra med sådana ljud! Försök o lokalisera den sk. tomgångsregulatorn o tvätta ur den med 556. "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
Löste sig problemet, och hur i sådanafall? HAr samma problem med min bil.... ///Peter |
|
|
På min bil klonkar det också från framvagnen vid ojämnheter i marken. En annan sak är att det "pyser" lite om stötdämparna när jag kör över fartgupp?? Detta hör jag bara om jag har rutan nere. Någon?? Nipply |
|
| Jag hade oxå ett klonkande från framvagnen på min bil (speciellt mkt klonk på typ grusväg) och bytte då först casterbussningarna.Men det gjorde ingen skillnad så därefter bytte jag oxå jag båda bärarmarna,det visade sig vara ett litet glapp i den högra bärarmens spindelled och nu är framvagnen helt tyst och tajt .. | |
|
Är intresserad av lösningen på "varvtals problemet"! Har samma på min 525:a. ///Hansson |
|
|
Har bytt båda pendelstagen samt den ena främre bärarmen men har fortfarande ett visst "klonk" kvar. Sannolikt är problemet fjäderbenslagringarna vilka som nu står på tur att byta. /Olle D |
|
patrik w |
ja har åxå klonk i gupp men även vid inbromsningar ! vad kan de vara för nå?säkert ngn bussning men vilken ? PaW -::Polto öljy = Bra och billigt::- |
|
Klonk vid inbromsning skulle jag tro kommer från leden på casterstaget. Vibrerar även framvagnen vid väldigt lätt bromsande i motorvägsfart? De 2 fenomenen är vanligt vad dåligt casterstag. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
patrik w |
---> Greenberg .. att det vibrerar kan ja inte påstå men de gör de säkert .. men ja får ta och kolla upp casterstagen då =) tack ska du ha =) PaW -::Polto öljy = Bra och billigt::- |
patrik w |
kallas casterstag ngt annat åxå ? tänkte ifall biltema har ? dem har då inget som heter casterstag ... PaW -::Polto öljy = Bra och billigt::- |
|
Biltema har den främre länkarmen, casterstaget är den bakre länkarmen. Det kan också kallas tryckstag (hos aukt BMW tex). Casterstag heter det hos motornord, som även har bra bris på staget: Länk Byt även bussningarna,pris på stag + bussningar blir ca 1800kr för bägge sidor. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Detta borde skrivas in i nån helig bok inför ditt E34 köp!! Välldans ofta är det tidigare ägare helt enkelt har åkt med Hörselproppar för till och från jobbet och alla andra mögliga ärenden! För nästan jämnt är Stabilisatrstagen, Casterstagen och Framdämparna helt döda!! Denna fråga ser man jämnt!! Jag har nyligen bytt nästan allt i min framvagn och stötdämpare fjädrar och även satt på M5 Skivor runt och och matat på 750i:ns CAsterstagsbussning.. Huva vad fin den är nu... så se över allt detta så ska ni se att ni kan få åka med ett brett leende ni med! __ Länk |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag håller med om att detta om framvagnen borde ha en egen plats eftersom det är så många som skriver om problemen. När man söker på casterstag hittar man massor. Jag ska just till och köpa nya stag, och har råkat ut för namnförvirringen hos olika affärer. Exempelvis är det lätt att tro att Mekonomen har casterstag om man tittar på bilden öven de olika armarna på internet, (5 och 6), men det är den undre länkarmen som visas. Mekonomen har inte casterstag/övre länkarmen/tryckstaget (finns inte med på deras sida). MotorNord tar 805 kr/st till min (beror på vilken bussning som behövs), men med frakt blir det ändå runt 885 kr/st (lite billigare om det väger under 5 kg). I en lokal reservdelsbutik får jag staget för 950 kr/st, och Bildelsimporten tar 1015 kr/st. Jag kommer att gynna min lokalaffär, (promenadavstånd). Det lönar sig att ringa runt, samt PRUTA:::::) Stabiliseringsstaget lät jag en verkstad byta förra året, men gummit var trasigt redan i somras och de glappade, så jag bytte båda igen nyligen. Jag fick inte dem bytta på garantin heller, (> ett år)....:( Vis av detta skulle jag rekommendera att köpa billiga stag (ex Biltema). Det verkar inte vara bättre kvalitet hos dyrare stag. Undre bärarmen köpte jag hos Biltem. Någon i forumet hävdade att det är en originaldel, (samma nummer mm som hos dyrare affärer). Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Visst har mekonomen casterstag, jag har köpt ett av mina där (det andra köpte jag på BMW, kostade i princip detsamma visade det sig...). Artikelnr (mekonomen) 08-70046 eller 08-70045 (vä - hö). Deras namn är "Länkarm bakre vä nedre". Det finns inte heller någon bildsiffra angivet till dessa så de visas helt enkelt inte på bilden på internet Det finns två bärarmar (länkarmar) i e34:ans framhjulsupphägning, en riktad framåt (lite rakare och lite klenare) och en bakåt (grövre och krokigare), den senare kallas även casterstag eller tryckstag på grund av att den får ta upp bromskraften (har jag fått för mig är orsaken till namnet). Några andra övre länkarmar än dessa har jag då inte på min bil ;) --- Always Diesel |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Ronte, du har nog rätt. Killen som jag pratade med förut hävdade att han inte hade något stag, men han missförstod nog mig. Priset hos Mekonomen är 917 kr/st komplett (bussningen separat), och hos BMW kostar de 1210 kr komplett (separat bussning). Med frakt blir alltså inte MotorNord så mycket billigare än Mekonomen. Min kvartersbutik är också lite dyrare, så jag får se om jag åker förbi Uppsala någongång, annars gynnar jag nog affären här i Östhammar. Sammanfattning: Staget kan alltså heta casterstag(-övre)(MotorNord)//tryckstag (BMW)/bakre(-nedre) länkarm (Mekonomen). Ingen standardisering här inte! Stag och bussning behöver pressas ihop. Priser(min modell): 805 kr MotorNord+frakt och postförskottsavgift ca 140-160 kr, 917 kr Mekonomen, 950 kr min lokalaffär, 1015 kr Bildelsimporten, 1210 kr BMW. Mvh Rolf Black shining beauty |
| Till er som har lite kraftigare modeller, 525 och uppåt... Mekonomen har samma artikelnummer till alla modeller vad gäller bussningen till casterstaget. (iaf på nätbutiken) Troligtvis är de inte så snälla att att det är den kraftigare bussningen de säljer. Om man räknar lite så kommer man fram till att man sparar in nästan 300:- på att köpa stagen på motornord, då har man mellanskillnaden till de kraftigare bussningarna. Den kraftigare bussningen går på runt 300:- st på motornord. Jag skulle inte sätta klenare på min bil iaf med tanke på hur framvagnen slits på E34. Även ni med 518/520 kanske skulle fundera på kraftigare bussning om ni ändå ska byta. Det ska tydligen fungera med 750 bussningar också om man vill ha öänuu hårdare. | |
|
REnt spontant känner jag en jäkla förvirring när jag läser om alla dessa stag/leder/bussningar m.m. Det hade varit toppen med mektips/reportage med en massa förklarande bilder på de olika delarna, typiska symptom när "den o den" är sliten, m.m. Någon som är pigg på att reda ut djungeln? Ett tips till power-crew om inte annat :) Det finns massor av inlägg ang. framvagnen på E34 och den verkar slitas ganska hårt oavsett körstil m.m. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Hej gott folk.. Jag kan ta och hissa bilen imorogn och ta lite foton med min digital kamera och lägga upp dom på en här på Power sen! Meka ner dom vill jag dock inte.. för allt är sprillans nytt.. men om jag kör lite pekningar och knäpper kort så får ni en bättre uppfattning om vilka stag det handlar om osv... Stabilisatorstagetr som Biltema säljer verkar skilja sig på det att det sitter mindre bultar på dem eller iaf andra än de på Motornord. märkte detta då jag bytte dem på min Vän:s (alien) 535:a! Men kör man hårt och gillar bana som exempel så kan man ju köpa ettlager av dessa och byta varje år.... för de är så billiga! Casterstagena SÅ kan jag gott rekomendera Motornord! BMW kallar dom både Tryckstag och Casterstag... Bussningarna till dessa finns i en drös olika modeller! Sen skall även nämnas att Framvagnen fick samma delar som E32 hade tidigare.. så bussningen kan bytas emot alla E32 modeller och Motorstarkare E34:or! Jag ville egentligen ha M5 bussningen men denna fanns inte hos motornord då så jag nöjde mig med 750:ins bussning!! Detta stag bestämmeräven vinkeln på däcket (Castern med andra ord.. därav namnet med då) Så när denna ger sig börjar det ätas däck fram på insidan! Den tar även upp vibrationer vid inbromsning.. så uppgraderar ni bromsarna fram uppgradera även bussningen i sånna fall! Nedre länkarm.. även den enda länkarm som finns på E34:as framvagn.. så funkar säkert Biltemas lika bra som mekonomen, bmw, motornord etc.. men man kan ju alltid fundera på varför den är så billig... Ni som har en ljusare arm och som är har ett bredare utskjut har en Arm i Aluminum och inte Gjutrjärn som Biltema har.. och då måste ni troligen antingen köpa den hos BMW eller Motornord (vet inte om nån fler har dem) Dessa brukar sitta på modeller med sportchassi, M-chassi och säkert även de med V8 och M5... och... BUSSNINGEN till denna är samma ¨på alla modeller och sitter på staget när man köper den! Nu Tror jag fick med en del mer information här... ska ta och hissa bilen imorgon och lägga upp builderna på en hemsida och även skicka dem hit till Power! Kan även lägga upp lite text med vanliga symptom! Kan kanske åka ner på motornord och få bilder på de enskilda armarna med.. men då får ni nog vänta nån dag extra! Nu vart detta ett långt inlägg med hoppas det hjälper en del! MVH Johan Björk __ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.