|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Bmw_Emil |
Jag har några problem med min 320 e30 -89 touring som ja skulle behövla hjälp med.. (motorn e helt orginal) Problem 1: ibland när jag ska starta bilen går det ca: 4-6 sekunder innan den startar och ibland går den inte igång på första vridet, men den brukar gå igång efter nån sekund på andra vridet. Problem 2: När jag står på tomgång och gasar till så så är den väldigt seg...låter typ boowaam istället för bara waam... Problem 3: när jag ska köra iväg på 1:an så vill den nästan dö.. man måste gasa lite mer en vad man egenteligen ska behöva. Problem 4: när ja åker i typ 100/110 kan hastighetsmätaren "dippa" ner till 0 för att sedan gå upp till rätt hastighet igen på en gång...hände ca:3 gånger när ja åkte från eskilstuna till jönköping. Tacksam för beskrivande svar och upplysningar. Mvh Emil |
|
Problem 2 och 3 har jag också, det är svårt att komma iväg utan ett rejält ryck i hela bilen. Med lite övning så vänjer man sig dock :( . Problem 1 och 2 är säkert relaterat till samma sak. Jag har försökt fixa det genom att byta ett par saker så jag vet vad det inte är i alla fall. Det är inte bränsetrycksregulorn eller lambdan. Mina teorier just nu är: Läcka i insuget efter luftmängsmätaren, kass luftmängsdmätare, kass soppapump eller igensatt soppafilter. Eller som vanligt: vacuumläckor. |
|
|
Lösa (otäta) bränsleanslutningar kan ge ovanstående fel. Gå över alla slangklämmor i systemet med en mejsel. Fel 4 verkar ganska vanligt på E30. Hade det symptonet på min touring och löste det genom att att rengöra batteripolerna. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
Bmw_Emil |
Okej.. ja har sett att det är några sprickor i gummibälgen som går till luft boxen, men ja vet inte om dom är genomgående? Kan de vara det som är felet? // Emil |
|
Bmw_emil> Det kan det vara. Bytte bälgen på min 318 E30, och då försvann problemen jag hade med att den tvekade/dog vid gaspådrag. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Bmw_Emil |
Hangaround: Okej kommer du ihåg va den kostade? vart köper man bäst en sån? på bmw eller? |
|
Testa leta läkage med startgas! Kolla även startspridaren om den läker. [AsT] |
|
|
Jag har också problem 1 och 4 :P 4 beror i mitt fall på kasst kretskort till instrumenteringen, har ett utbytes liggande så jag ska bara komma loss och byta :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
Bmw_Emil |
sundqvistandre: Ursäkta.. jag är inte så bra på bilar "än" är 17 år o går bilmeck på fordon... ska man spruta startgas på gummibälgen när bilen är igång? vad ska hända då (om den läcker altså) hur kollar man om startspridaren läcker? vilken e de? ------------------------------------------ nofx16: va kostar et sånt kretskort? min service intervall varnar "inspection"...måste ja lämna in pålen på service då? bilen har gått 23.000 mil och motorn 17.000 mil |
Bmw_Emil |
oj..nu vart de nog lite fel??? pålen?? bilen ska det stå! |
|
Emil, Nytt kretskort kostar runt 2-3000:- har jag för mig, ett beg runt 3-500:-. Har du servicebok till bilen? När är senaste service gjord? När är kamremmen bytt? Om du inte vet något av detta bör du omgående göra en Inspektion 2 samt byta kamremmen+spännrulle! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
Bmw_Emil |
nofx16: okej.. ja får nog ta o göra en inspektion 2 då + kamrem och spännrulle. vad kostar det att göra en sån där inspektion 2? lämnar man in bilen till bmw då? |
Bmw_Emil |
Tack för alla svar oxå! // Emil |
|
BMW_Emil, Aukt. BMW tar nog 6-7000:- för Insp2+kamremsbyte. "Vanlig" verkstad bör ta runt 4-5000:-. Ett bra riktmärke kan vara Länk som inte är aukt, men erkänt duktiga samt prisvärda. Som bilmek-student bör du dock kunna göra det mesta själv.... Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
Bmw_Emil |
Tack.. japp fixar nog det där...kamrem och spännrulle.. vad är det man ska tänka på när man byter dom? Sedan har ja ett problem till. det är att när ja står på tomgång och gasar till lite.. ca: 2-3000 varv, då sjunker varvtalet väldigt sakta ibland? vad kan det vara för fel? |
|
kärvande gaswire? smörja upp..! vet inte, men det är ju en teori iaf.. --------------------- .. vassast på ön ;) Länk |
|
ormen |
BMW_Emil, spänn inte nya remmen för hårt(det skall gå o vrida den 90 grader där den är "på väg mot vevaxeln" - det gjorde jag en gång, remmen höll 500mil. sista frågan din: det finns nog ingen BMW motor från 92 o bakåt som går fullständigt 100% -det är det som är charmen - sånt får man leva med! "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
Bmw_Emil |
okej. tack... |
|
bmw emil: när man sprutar start gas på in sugsgummit så ska inte varven på motorn gå upp om den gör det så är det hål i in sugsgummit ett lätt sätt att kolla om sprikorna är genom gående |
|
|
Nu minns jag inte om du har vakumstyrd tändning på din eller el styrd. Men är det vaukum så finns det en klocka på luftboxen som det gårtvå slangar till. Den ser till att dra tillbaka tändningen till normalläge, ger endast lite finnare gång. Den med vitt stärck förbinder du med vakumklockan på den sida som är närmare fläkten. Alla andra slangar som har med klockan att göra så pluggar du. Om den där klockan är sönder läger den tändningen serare istället för tidigare, min blev ca 10 grader senare istället för att bli tidigare. Nu provar du om den fortfarande sjunker i varv. ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
Bmw_Emil |
Eon: tack...ska prova det js_snicke: ja har ingen klocka på luftboxen... men tack ändå |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.