AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.966

dämparna fram?

Sida 1 av 2
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
hur får jag bort dom smidigast.. hoppas man inte behöver plocka ner en jävla massa bara för dämparna fram... tacksam för svar så snabbt som möjligt

Iron M///
Hejsan!!!

När jag bytta fjädrar på min 735'a så tog jag lös följande...

Kräningsstaget
Styrleden
Drog ihop fjädrarna
Lossade hela fjäderbenet högst upp

Sen viker du bara ut hela fjäderbenet.. under skärmkaten.
Sen är det ju bara att ta lös dämparen...

Tror inte det var nå annat jag tog loss...
Men det är inte så mycket jobb...

///Marcus
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
de var ju positivt att de inte är så mycket jobb med de.. men jag är inte specielt bra på vad delarna heter dä.. ha försökt lossa ett stag men man kan inte hålla i mot någon stans å de är någon slags liten gummi damask på den.. tror du kankse du kan je mer ingånde hur jag gör

Iron M///
Pr
59
Prm2
735-87
Så nu har jag bytt, det var inte helt lätt tog ca 10 timmar(var fint väder).
Du behöver 8, 13, 17 och 19's hylsa. 5:ans insex. Även en 19 som det är hål igenom(typ biltemas stötdämparverktyg). En stor skruvmejsel.
Kraftskaft och spärrskaft, gärna en kompressor. Jag hade också 3 fjäderspännare. Tillgång till en "gigantisk" rörtång och skruvstäd.

*palla upp bilen.
*tabort ok och skiva och sensor till abs.
*lossa mittenmuttern uppe på stötdämparen, skruva EJ bort den.här ska du ha 8mm hylsan till att hålla "imot" mitt på stötdämparen och den "öppna" 19 för att lossa på muttern.
*Lossa pendelstaget, sitter mellan fjäderbenet och krängningshämmaren, fick dock skära bort mina med vinkelslipen.
*lossa de 3 bultarna som sitter under fjäderbenet, kan behöva vrida lite på ratten för att komma åt enklare. Här fick jag bygga ett långt kraftskaft för att orka få lös skruvarna.
*lossa de 3 muttrarna uppe och nu är fjäderbenet löst, bara att lirka ut försiktigt.

*fäst nu fjäderbenet i skruvstädet ordentligt, spänn ihop fjädern med fjäderspännarana, lite på varje fjäderspännare hela tiden. När fjädern sitter löst kan du lossa mitten muttern på stötdämparen helt och ta lös delarna. Kom ihåg hur det sitter. Ta sedan den gigantisk rörtången och lossa locket/muttern som håller stötdämparen i fjäderbenet. Häll i lite motorolja i fjäderbenet och i med den nya dämparen. och montera allt igen.
När du lossar fjäderspännarna ta lite på varje, är viktigt så du inte skjuter iväg fjädern, det finns mycket kraft i den.

Stötdämpare Monroe gas 1500 kr/st.
Dammskydd 300 kr/2 st.
Pendelstag 250 kr/st.
Om du har frågor kan du maila,/per
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
ingen som kan hjälpa mig.. får inte loss något på stötdämparen???????????????

Iron M///
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Är inte riktigt nöjd med mina Bilstein som jag nu har monterade i kombination med H&R-sänksats 35mm. Det första paret ballade ur efter bara någon månad och byttes mot ett par nya som fungarar sådär :/ Skulle nog förorda ställbara Koni, då kan du ju justera själv tills du blir nöjd med komforten.

Mvh. Patric

Min E32/38:a Länk

Pr
59
Prm2
735-87
För att få lös de 3 skruvarna under fjäderbenet fick jag nog bygga ett förlängningskaft som var 80 cm.

Pendelstaget fick jag såga bort.

Bromsskivan, där fick jag borra bort den lilla skruven som håller skivan på plats och sen med en avdragare få bort skivan.
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
så de där staget som sitter med gummi damasker ha typ alla fått såga bort å sen är de bara dom tre skruvar na under som ska lossa då.. vet hur jag gjör när dämparen e lös men kan inte lossa den..

Iron M///
netz
Det lilla staget (pendelstag,knarrstag) kärt barn har många namn kan skruvas loss med 17mm nyckel på muttern och 16 öppen nyckel som kilas in mellan damasken och fästet.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jo, ingen ska säga att det är HELT smärtfritt att byta dämpare. Enligt min mening, det mest riskfyllda enkla jobb man kan göra på en bil. Mycket bult som ska loss, allt sitter utsatt för salt, grus och annat smäck som finns på våra vägar.

Min favorit är att lossa de gängade hållskivorna som håller nere dämparna i fjäderbenen... de kan sitta så inåt !"½!"#½!"!"§.... trots att man värmer så att det glöder.

Men det är bara att skruva, det är inte svårt... men det tar tid första gången man gör det. Tänk på att försöka dra av så få bultar som möjligt, det är jävligt att borra ur halva bultar och gänga om när man inte mekar så mycket annars.
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
fått lås de lilola staget "knarstaget elle vad de kallas" men nu kommer jag te de jag tror e abs cesorn elle givarn.. hur i F.. får ´man loss den.. lossat skruven som sitter på den men den sitter som gjutet en då.. hjälp.. ligger med dämparen i knänan nu under bilen

Iron M///
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Du lossar den inte från fjäderbenet, utan i kontakten i motorrummet. Sladden hänger alltså kvar på fjäderbenet när du tar av det.
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
ska kolla de.. åter kommer strax

Iron M///
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
nej i motor rummet lossar jag inget kommer ju inte ens ått att se några kontakter där.. du menar inte den kontakten som känner när broms belägen e dåliga?

Iron M///
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Nej, du ska kunna ta isär kontakten i motorrummet och dra ner den genom hjulhusväggen. Så ser det iaf. ut på tjejens E32 735:a.... ABS givaren är nämligen ett helsicke att ta bort.

Jag kan kolla när jag kommer hem ikväll, jag har inte någon bil här jag kan kika på, tyvärr.
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
okey.. men du vet 735ans motor rum e inte riktigt lika väll fyllt som 750.. de sitter en massa servo ledningar ner där på vänster sida när man sitter i bilen.. sitter någon plast grej i plåten i motor rummet men vet ej om den går att lossa elle något sånt..

Iron M///
netz
Om det är samma som 740 93:a eller 850 så sitter kontakterna i bakkanten av hjulhuset bakom plast innerskärmen. det är bara att följa sladdarna så hittar du dom.
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
ne sladarna går i från dämparen rakt in motcentrum på motor rummet, sedan svänger dom av mot lycktorna fram cirka 10cm sedan går dom igenom plåten in te motorn....??

Iron M///
max f
om skivorna sitter kan man också ta en gummihammare och banka på skivan med om man inte har en avdragare.
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
skivan å olet plus dämparen är lössa bara abs kontakten som inte vill slppa taget om dämparen

Iron M///
netz
Finns det ingen kontakt på kabeln från ABS givaren?? mycket mystiskt..........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.