|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ingenting slår den skrot som jag skulle köpa den del av ventilkåpan som täcker tändstiften på en Alfa Romeo. 400 spänn ville skroten ha för en begagnad. Ett snabbt samtal till Alfa Romeos reservdelsavdelning visade att en ny kåpa kostar 267:- inkl. moms! Snacka om överpriser hos skroten... "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Det verkar som priserna speglar vad de kostar nya idag trots att bilen kanske är 10 år gammal. Om de ändå tog 75% av vad delen kostade för 10 år sedan. Fast det varierar ju uppenbarligen emellan skrotar. Jag tror ändå att de har laglig rätt till att ta ut 75% av nypris, fast det kanske vore idé att kolla vad det är för del de försöker sälja. Kan ju vara en piratdel för 1/4 av nypris!! Sparar till en.... Länk |
|
|
Jättegammal tråd detta... På Returbilen i Malmö (numera även i Helsingborg och Kritianstad, om jag inte tar fel) har jag hittat en hel del godbitar till min BMW. Men många delar, som vitala motordelar och fälgar/hjul, har redan demonterats på Harrys. Dock är en stor fördel med returbilen de låga priserna, som är desamma oavsett bilmärke och modell. Så för oss BMW-ägare är det en guldgruva. Lars Franzén |
|
|
På bildelsbasen går det att jämföra priserna, nästan alla skickar också. Länk Tips på bra skot i närheten av Göteborg; skroten i Stenkullen. Gå ut och plocka vad du ska ha, hoppas på att tjejen som tar betalt har en bra dag eller pruta, aldrig omöjliga. |
|
|
När jag körde E36 för många år sen så letade jag efter en baklucka till den. en skrit hade en till salu.. men den var dyrare än vad BMW tog för en ny :) // M.V.H. Daniel |
|
|
En skrot menar jag självklart :) // M.V.H. Daniel |
|
|
Kan bara hålla med, skrotarnas priser är rena skämtet. Jag handlar av princip inte av dem längre till mina projekt. Lägger hellre lite imellan och köper nytt. Alternativt scannar av privatmarknaden. Om alla gjorde så skulle dessa cirkusanläggningar få droppa priserna, särskillt på äldre delar som försäkringsbolagen inte längre är intresserade av. Blocket borde införa en ny kategori "Bildemontering/reservdelar" med undermenyer likt bildelsbasen. Det hade blivit succé. Kom ihåg var ni läste det först ;) På tal om försäkringar. Kika i avtalet ni har på er bilförsäkring (vagnskada). BMW orginal (If) garanterar reparation med BMW orginaldelar, medans tex LF kräver att allt som går att laga med skrotdelar skall så göras, oavsett status på övrig bil. (Med en brasklapp för att jag missat något gällande LF) Detta gäller antagligen de flesta försäkringsbolag, utom de som marknadsför sig likt BMW orginal. Skoj om man skulle få sin drygt tre år gamla bil, som kostade 700 000:-, upplagad med delar från en "rulltårta" som stått och rostat/möglat/ärjat i ett par år hos "Roy & Roger". Nä tack!! |
|
|
Det värsta med skrotarna tycker jag är den totala inkompetens som allmänt råder. Varenda BMW750 jag sett på en bilskrot har klantskallarna missat att tömma ur hydraulolja ur stötdämparna , glykol och ATF olja brukar vara ganska illa det ochså , skrotarna brukar motivera sina skyhöga priser med att det kostar att demontera miljövänligt och endå står skiten och rinner rakt ut ner i grundvattnet. Inkompetenta skojare. Det handlar egentligen bara om att de är ockrare och har inget alls med miljön att göra. Själv handlar jag bara nytt numera , orkar inte köpa sliten begagnad skit till nästan nypriser , helt enkelt inte värt det. Värsta delarna man kan köpa är all form av elektronik som de säljer som "Testat OK" , och varenda gång visar det sig att "testaren" inte ens har provat delen eller ens har erfoderlig kompetens för att avgöra om en databox är hel eller inte. Enda de kan är ta betalt och bända bort delarna med spätt och kofot. |
|
|
Intressant tråd. Nya bilar är rena rama skrotkvaliten i jämförelse med för 20 år sedan och efter en lång tids beräkning har jag nu funnit att en välvårdad begagnad bil kontinuerligt underhållen med nya original reservdelar ger den absolut lägsta driftskostnaden per mil. Det är ju när man säljer bilen och den inte har något som helst att anmärka på man får betalt över marknadspris? Mvh Asken |
|
|
I Stockholm finns det iaf en riktigt bra skrot på Lidingö. Det är inte alltid de har grejer till BMW men ibland har de grejer inne. öpte en generator till min e34 där för 350:- när jag kom ned till bilen och skulle byta märkte jag att det var fel skiva på den nya generatorn. Så jag åkte tillbaka och pratade med dem då fick jag som svar att om du kan vänta till imorrn så kan jag bygga om den till rätt modell. Dagenefter var den ombyggd och de ville inte ha något x-tra för att modifiera generatorn åt mig heller. Samma sak var det när jag till min gammla E30 skulle ha en kupéfläkt, när de inte hitatde någon ställde han sig och började bygga om en fläkt från en Ford (tror jag) hur lång tid detta tog vetr jag inte för jag hann inte vara kvar då min lunch blrjade ta slut men det tog väl minst 2timmar att fixa. När jag hämtade den två dar senare ville han ha 200:-. Så blir det när en skrot är familje ägd och det bara är familjen som jobabr där de är måna om sitt rykte för att det är ryktet och sin service nivå som de lever på. Kollar alltid med dem först om jag skall ha beg bildelar.. /Ian Min bil: Länk |
|
| Men nu förtiden så håller typ Skrotfrag på med Bla: Järn o metal handel, så bilarna dom får in går ju nästan raka vägen ner i "Fragen" å blir till småbitar. Så delarna dom säljer är ju bara som en BONUS. De stora pengarna ligger ju i när dom säljer järnet till typ kina.! | |
|
Saknar den tiden när man själv fick knalla in på skroten och skruva loss den delen man ville ha. Sen gick man in till skrotaren och sa, du får en 50.lapp för denna. Det är ok sa han eller typ 55 så är det affär. Känner en som gick till skroten och ville köpa en rörbit till grenröret. Skrotaren ville ha mer än vad den kostade ny. Detta påpekade min vän till skrotaren som svarade, betala eller försvinn. Jag har inte satt min fot på en skrot på 15 år nu. Man kan lika gärna köpa nytt. |
|
|
Att man får inte gå på skrotar o skruva själv har med försäkringar att göra. Skulle man skada sig så får skroten ta ansvar o det har dom inte "lust" med. Eller så kanske är dom så snåla o vill inte offra en enda skruv? Skulle köpa en ratt till min Bimmer o först var det 1000kr men dom kunde inte ta kort. Ja, ja, får komma med valutan o då var det an annan snubbe som tog 500kr för samma del... Undrar vad baserar dom sina priser på? Förhoppningar? Det får räcka med skrot nissar hit o dit - det är nya delar som gäller för min del! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
I den lilla hålan Bromölla finns en skrot som heter MIXI Bilskrot. Där är de så otrevliga och ovilliga att ge service att jag undrar hur de kan undgå konkurs. Folk borde ha varit där en gång redan så de har märkt att de aldrig mer ska gå dit. Speciellt billiga är de inte heller. Men trots det är de störst i Sölvesborgstrakten. Äckligt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.