|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kära BMW-vänner, behöver eder hjälp... Vill ha en rolig, begagnad bil att bruksa till vardags. Jag väljer mellan E24 635 och E34 540. Jag kollar dagligen efter båda modellerna på mobile, bmwbörsen, blocket, bytbil osv. Tilläggas kan att jag har extremt höga krav på specifikationer. Till 6-seriens fördel står att den är sjukt snygg, och varje gång jag bestämt mig för en 540 ser jag en 635a i trafik och blir som besatt. Denna ovisshet har pågått i över ett år nu. 6-serien är också en bil som är tacksam att ställa ut på bilutställningar osv, något jag inte hade gjort med en E34 som helt saknar den classicstämpel E24 har. 540 å sin sida är snabb, komfortabel och härlig sleeper som man gärna blåser allehanda Volvo etc. med. Den är också mycket rymligare, modernare och har mer lull lull att leka med. Skillnaden i ägandekostnad mellan de båda bilarna är väl inte heller så stor med tanke på 6-seriens dyra reservdelar? Och är en 635 något att ha om man vill ha en lite snabbare bil eller är det 540 som gäller då? Snälla någon hjälp mig, vilken skall jag välja! :-) Uppskattar ALLA svar, erfarenhet etc. MVH, E38B12 | |
|
6-serien har inte dyra reservdelar (om man bortser från karossdelar och dyl.). E24:an delar många delar med E28:an så det finns mycket att hitta skroten. Jag tror att driftskostnaderna blir betydligt lägre på en 635:a än på en 540. E24:an är ganska rymlig för att vara en kupé. Det går att åka fyra vuxna men det blir trångt. 635:an är ingen racer när det gäller accelerationsprestanda så gillar du att köra ifrån Saab- och Volvobilar vid rödjus bör du välja 540:n, eller varför inte en M635. En SAAB 9-3 med 200 hk och en 635:a går ganska jämt. Gillar du att köra fort bör du se upp med 635:an. Pga att rutorna inte har någon ram kan det brusa en hel del i höga farter. /Anders |
|
|
Tack Anders :-) M635or är väl dyrare än 540 att äga? |
|
|
Eftersom du redan har en praktisk, modern bil (förmodat välutrustad också), tycker jag att du ska satsa på E24! Jag bedömer att fina E24:or snarare kommer stiga i värde än sjunka, vilket inte är fallet med 540i E34. Jag kan tänka mig att M635 och 540 ligger ganska lika i ägandekostnader. Fråga Jouni, han vet då han har en av varje :-) Lycka till med köpet! Jag tycker mig ha sett många FINA 635:or i börsen på sistone.... Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
nofx16, Bilen kommer att användas dagligen, är E24 uteslutet då? :-( |
|
|
Med en E24 får du en individuell bil, E34 finns ju i massor! Att sen båda tillhör det vackraste BMW byggt försvårar ju. Själv kör jag E24 dagligen, men på vintern får den stå - man är ju rädd om skönheten! En E24 är glädje, stolthet, kort sagt - en massa känsla! Och får du tag i en M635 får du antagligen dubbelt upp av den varan. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
E38B12, Det tycker jag inte! Bilens ponerade värdeökning lär väl iofs hämmas något av det stigande miltalet, men bilen är ju inte gjord för att stå still :)) Däremot skulle jag, i likhet med VillaRosa, inte använda min E24 på vintern - de är ganska rostbenägna! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
E38B12 Jag har en 635 och en 540, det är 2 helt olika bilar. 540= ulv i fårakläder 635= syns utanpå vad det är Jag har 635 enbart som sommarbil, en underbar bil, det är faktiskt roligt att köra till jobbet varje morgon. När det gäller ekonomi skall man tänka på att 635 är betydligt mer lättmekad= mer gör det själv. Jag vill helt avråda från vinterkörning med 635 klart rostbenägen bil. Har du möjlighet köp båda, du kommer inte att ångra dig. mvh BLJ |
|
|
Om jag hade varit ute efter en skrytbil hade jag utan tvekan letat efter en (M)635 CSi med läderklädsel (Helst en av de tidigare årsmodellerna). Men som bruksbil hade jag nog föredragit en E34 då de är helt underbara (snabba / bekväma / moderna /säkra) bilar för lagom mkt pengar. För egen del hade det kännts lite tråkigt att bruksköra en E24 då de börjar bli allt ovanligare på marknaden. Vare sig du väljer E34 eller E24 så kommer du att få en väldigt trevlig bil, så jag skulle vilja säga att båda alternativen är rätt. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
-->E38B12..du har ju egentligen svarat på din fråga själv där. Hur tror du att du kommer att känna dig varje gång du möter en 635:a om du köper en E34:a? En 635:a sticker ju ut och har en själ. E34:an däremot kom ju i en era när "själen" i BMW alltmer började försvinna och den övergick till att bli "bara" en bil (om än en väldigt bra sådan). Jag tror personligen att om du köper en 540 så blir du säkert väldigt nöjd, men du kommer säkert alltid att ångra att det inte blev en 635.... |
|
|
Jag hade provat på en 635:a. Den är mycket ovanligare och ju ovanligare bil desto roligare tycker jag nästan. En E24 ska man väl knappast köra på vintern om man vill visa nån hänsyn till eftervärlden. Har du ett lugnt stillsamt liv väljer du E24. Har du knott och ett hetsigt jobb väljer du E34:an! |
|
|
Tack alla för all hjälp :-) är er evigt tacksamma och Dodger, Filosofiskt sagt... det stämmer nog mycket, mycket bra :-) En fråga dock: Säg att jag köper en E24, slänger in den till Ditec eller liknande och rostskyddar den... kan jag använda den vintertid då... eller är E24 en sommarbil rakt igenom och inget annat, oavsett vad? MVH, E38B12 |
|
|
Om valet nu skulle falla på en E24 så kan du väl göra en rejäl rostskyddsbehandling först som sagt OCH kontrollera karossen noga ang. begynnande rost innan du gör behandlingen...Sen så tycker iaf jag att det skulle kunna gå att "sladda runt" på vintern med den. Men naturligtvis så sliter vintern på bilen,men det tycker jag att man kan stå ut med :) Mvh Janne. |
|
|
E38B12, Köp en E24 som sommarbil och en gammal E28 518, till exempel, som vinterbil. Kan nog bli billigare i längden än att försöka hålla E24:an i vintertrim. Micke |
|
|
mikren-6' Jag kan nog köra min touring rätt mycket på vinterhalvåret, men det är ändå bra med en extra bil även vintertid, så visst 518i låter roligt... men E21 323 roligare. ;-) Nu är vi tillbaka till en fördel en 540 har över en 635a, jag kan använda den året om... we shall see... |
|
Robert V |
E24 ska du ha rakt av ! ... se bara till att du köper en riktig ...635CSi eller M635CSi |
|
E24 så klart! Jag hade chansen att köpa en rost fri 633:a som hade gått 13000 mil för ett par år sen, men gjorde inte det, gissa om jag ångrar mig än idag! Det ska bli en E24 för min del när jag blir stor! Mvh Abbe Länk |
|
|
Om du skall ha kvar den nya bil du har så säger jag helt klart E24, gillar den skarpt! Skall du ha en allroundbil så är 540 en underbar bil. Har själv haft en 540 e34 och saknar den mkt... Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Har E24 något baksäte som överhuvudtaget är användbart för två vuxna personer annat än för 5 minutersturer? MVH, E38B12 |
|
|
Baksätet är riktigt skålat. Suger ner en är dina vänner inte för långa och du kan höja och flytta fram stolen något så går det riktigt bra. Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
|
Ja baksätet är bra. När vägen är kurvig sitter passagerarna som klistrade i de skålade "stolarna" där bak. Benutrymmet är inte det bästa men det är godtagbart om man kan tänka sig att flytta fram sin förarstol en del. I förra veckan åkte jag och tre passagerare nio mil i min bil. Passagerarna där bak klagade inget men jag som förare var tvungen att sitta lite längre fram än vad som är normalt för en person på 180 cm. Att åka tre personer i baksätet är inte att tänka på förutom på 5 minutersturer. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.