|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har en M50 2,5 24v motor över, vet någon hur man skrämmer upp den utan att det kostar mer än vad resten av bilen är värd?? Någon ide´att tok borra den, å hur mycket går det att borra? andra förslag?? Vilken effekt är realistisk att plocka ut? | |
|
Borra kan du göra ofantliga 2 mm:(,så de kommer inte göra nån skillnad... Enda om du vill komma billigt undan är en turboinstallation med en liten snurra och köra 0,5 i ladd samt tillskott. Och givetvis kolla med lamba så den inte går för snålt. Eller 100hk gas verkar den också tycka om |
|
|
Andreas, jag har en TB0385 fran en Lancia Evo Integrale 16V turbo och kommer att proppa den in i min E36 2.5l Det ar T3/T4 hybrid med 53mm trim. Kan man ta av toppar i en -93 M50 motor? Hur mycket kan ma ta av? Hur mycket kan man ladda da? Vad maste man mer gora? snalla svara, jag qor den forsta E36 turbo i Polen :) Jag maste vara snabbare pa 1/4mil an Supra och Audi :) |
|
|
Jag har hort att man bor blockera VANOS... ar det sant? och gor man det? tack kysr |
|
|
kysr. Ja du kan plana toppen om det är det du mena,plana så lite som möjligt. Om du svarvar av kolvarna lite så du får ca 8,5 i komp så kan du ladda 1 kilo, mer behöver du inte ladda för din turbo kommer bottna vid typ 400hk och det har du då. Men kom ihåg att du måste köpa ett riktigt sprut och få det mappat.. Annars går de sönder direkt,och det är dyrare att hålla på så. |
|
| Hmmmmm, finns det färdiga satser att köpa eller ska man snickra grenrör osv. själv? Vad ger det? När man läser alla inlägg på denna sidan blir man klart sugen på 4-500 hk..... frågan är bara hur man kommer dit på ett säkert sätt..... | |
|
Finns inga färdiga satser,jag brukar bygga grenrör åt folk! Men jag har inte byggt nåt åt 24v motorn i e-36 och e-34.Är väldigt trångt i dom bilarna |
|
|
På Länk kan du köpa en komplett byggsats för under 20000:-+frakt. I det paketet så finns det det med delar att bygga grenrör och turbo och allt som behövs för att bygga om bilen till en turbobil. Vill du sedan ha ordentil koll på allt så köper du till ett nytt sprut som är bra, finns ett antal på makrnaden att välja idag. Ett mycket bra men i mina ögon dyrt sprut är Autronic SM2 eller dyligt, dock kostar deta en hel del. Med bara turbokittet så kommer du långt. Hoppas ni blev lite klokare ni som funderar...:) Mvh/Berbel |
|
| Ok, vad gör man då?? mao. kan man glömma turbo. Är M5an en trimmad M50 eller en helt annan motor?? | |
| Vad kostar sprutet?? går det att köpa beg? billigare i tyskland?? jag är där ganska så ofta så jag skulle kunna köpa där isf. | |
|
Motorbiketony Angående M5an så har den en annan motor, är inte M50-varianten. Angående sprutet så kan man köra med allt från ett piggyback-system (t.ex. SMT6) från ca3-4000:- till ett Autronic (ca 25000:-+). Det går att hitta beg. oxå, men tror inte det är så lätt. Vet inte om det är billigare i Tyskland. Ska man inte ladda så mycket (under 0,5 bar) så klarar du dig med en progresiv tryckregulator och det ingår i byggsatsen. Mvh/Berbel |
|
| Tackar för tipsen!! Någon som testat lustgas?? | |
|
BMW Andreas, tack for svar Jag har UNICHIP med MAPsensor och M3 spridarna (har faktiskt hela insugen med spridarna fran M3) liggande pa garaget som jag tankte anvanda. Angaende topparna skall man gora det pa det sattet? Länk ellet skall man plana hela toppen? Och skall det vara 1mm eller 2 mm? TACK keyser PS: Berbel 20 000 spann later ganska billigt for ActiveAutoverke turbokit... Undrar om man kan kopa det exclusive turbo och intercooler? "It ain't matter if you win by an inch or a mile.... b.tch" |
|
|
ojjjj.... nu ser jag det... det ar STK turbokit som kostar 20000SEK :) "It ain't matter if you win by an inch or a mile.... b.tch" |
|
| andreas: vad tar du ungefär för ett grenrör till 325 e30? | |
|
Kysr: Du menar kolvarna inte toppen, Dom svarvar man ur en grop i mitten 1,5mm ner med en diameter på 60mm. P3r: maila mig vad du tänkt använt på turbo,man får ju inte skriva sånt här på forumet då tar dom bort inlägget |
|
|
Tack Andreas, om man svarvar kolvarna hur mycket kan man blåsa då? Eller ska man satsa på "forged pistons and forged rods" från början? tack :) "It ain't matter if you win by an inch or a mile.... b.tch" |
|
|
jag vet att du har sagt, att jag kan ladda 1 kilo med min T3/T4, men om jag i framtiden kommer att kopa nagot storre turbo? tack keyser PS: ursakta for min svenska :( det var lange sen jag har anvand det.... sedan 1996 bor jag i Polen igen Jag har bott i Sverige bara i nagra ar, men jag har gatt pa Gymnasium i Stockholm :) "It ain't matter if you win by an inch or a mile.... b.tch" |
|
|
Jag körde 1,6 i ladd utan problem med ca 500-550hk. Men det var ju inte så lång stund,ska man åka med så mycket effekt jämt så lär man nog satsa på riktiga stakar och kolvar! |
|
|
:) tack... da kor jag med 0.8 normalt... och skruvar upp bara pa banan :) Skulle du vilja komma till Polen pa en strip dag? Jag ar i styrelsen av SSS som organiserar "1/4mile championships" i Polen och det skulle var kul att se 9:or har :) Vi kan faktiskt betala for din resa :) se har: Länk nasta tavling kommer bli 6.09.2003 :) "It ain't matter if you win by an inch or a mile.... b.tch" |
|
|
en sista fraga: om jag ska göra grenrör, utav vilka rör? hur stora ska dem va 1.5" eller 2" "It ain't matter if you win by an inch or a mile.... b.tch" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.