AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.733

Aut avbländande innerbackspegel

Sida 1 av 2
pe
20
per.g.andersson
M550d Touring -13
Jag har en fundering kring automatiskt avbländande innerbackspegel till min 328 iC -97. Bilen är från fabrik ej utrustad med detta tillbehör. Således sitter en std. innerbackspegel monterad. Trots detta går den en kabel till denna. Kabeln kommer från innertaket och det sitter en kontakt bakom det lilla plastlocket vid innerbackspegelns infästning. Min fråga är tvådelad:

1. Vad används kabeln till när jag nu inte har denna funktion ?

2. Kan jag ansluta en aut. avbländande backspegel i denna kontakt ?

Tackar på förhand för svaren, Ni ÄR verkligen fantastiska

/Pelle
pe
20
per.g.andersson
M550d Touring -13
Har funderat lite på detta... Kan ju tänkas att kabeln har att göra med om man har regnsensor, handsfree till telefonen (mikrofon) eller någon komonent till larmet.

Ingen som vet nåt ?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hvis det ikke er til alarm eller regnsensor, kan det være forberedt for universal fjernstyring av automatisk portåpner til garage?

På aut. avbländande backspegel så kan man se en liten prikk/punkt nederst i midten av spegelet: en sensor som oppfatter blendende ljus (spegelet roterer innvendig). Det skulle vel ikke være en kabel til dette?
pe
20
per.g.andersson
M550d Touring -13
Någon måste ju kunna detta, eller ?

/P
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Jag har samma sak på min 328a, någon som vill berätta för oss vad den är till för?
Mottagningen från nyckeln sitter där på min. Alltså när jag larmar och larmar av sitter mottagningen av signalen i den lilla "pluppen" under backspegeln. Alltså den man kan vrida på för att ställa om så man inte blir bländad.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
Co
7
Coolio
323 -99 E46
Morten M:

du nämner att spegeln roterar inne detta stämmer inte det är kemikalier som tonar ner spegeln.

Anggående kabeln så tittade jag på ETK hittade inget tyvärr men jag gissar att det skulle kunna vara till innerspegel. Jag har en E46 och där hittade jag den kabel.

Mvh Marko

rogan
Ja du Per.

Här kommer svaret på din fråga. Åtminstone den viktiga.
Efter att ha tagit loss backspegeln ur Mattias 323 iA -97 som är automatiskt avbländande och monterat den i en 328 iC -97 (din egen 328 för att vara exakt) så har jag kommit fram till följande:

Det är bara att köpa en autoavbländ-spegel och sätta dit. Fungerar alldeles utmärkt.

Spegeln mäter ljusstyrkan framifrån med en liten sensor på framsidans högra del av backspegeln. Där sitter annars en liten lucka på ca 10x25mm. Den uppmätta ljusstyrkan jämförs sedan med den som kommer bakifrån med en sensor som troligtvis sitter i den lilla svarta pricken på själva spegelglaset.
Det räcker alltså inte att lysa på pricken. Ni måste hålla för sensorn på framsidan samtidigt, eller stå i ett mörkt garage när ni skall testa detta.

Och det är precis som Marko säger. Ingen rotation här inte. Åtminstone inte på svenska BMW. Hur det fungerar i Norge vet jag inte :)

Nu till vad alla kablar är till för :)

Spegelns avbländande funktion kan maximalt kräva 2 kablar. Plus och minus. Den teknik som krävs har jag väldigt svårt att tro att den skulle sitta någon annanstans än inuti spegeln.

Angående de andra kablarna så är era gissningar lika bra som mina.
Regnsensor, larmstyrning, handsfree-mikrofon m.m.

Seså! Köp och byt!

/ Johan
pe
20
per.g.andersson
M550d Touring -13
>>Rogan

Tack för det uttömmande svaret. Nu vet jag ju med 100% säkerhet att det fungerar på just min bil.

/Pelle
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hehe..

Coolio og rogan: Vet ikke hvor jeg tok dette med rotasjon fra. Må ha vært noe jeg har antatt eller innbildt meg (det er jo slik manuelt), og siden gjort om til fakta i mitt hode.

Der tok jeg altså fel, skal forsøke å unngå slike usannheter heretter. :)

Kjemikalier? Det var interessant.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Sorry, må legge til en sak: Da jeg skrev at speilet roterer innvendig, tenkte/trodde jeg altså at det var et speil inni selve speilet som roterte.. Ikke at hele det innvendige speilet roterte (låter jo dumt!).

Hur funker det med kjemikalier som toner ned speilen forresten?
rogan
Tjena Morten

Ingen omöjlig tanke det där med att innerspegeln roterar, precis som på manuella backspeglar, men något för känsligt för att fungera i längden tror jag.

Hur det funkar vet jag inte. Men jag har en teori :)

Precis som i en vanlig casio-klocka så är glaset fullt med flytande kristaller (LCD). Den kan vara i den spegel som sitter längst fram eller i en bakre spegel. När sensorerna känner av en skillnad så strömsätts kristallerna och gör spegeln mörkare. Kristallerna bör då vara av en lite annan typ, framförallt lite långsammare, än i en klocka.

Som sagt var så är det en teori - och som vanligt så kommer nog Jesperado snart och rättar min teori/gissning. Han brukar göra det :)

Inget illa om Norge - man bråkar inte med sin granne (speciellt inte när de är jävlar i mig rika som von Anka själv :)

/ Johan

// Många åker bil, vi kör BMW
sl
2
slddarkungen
BMW 328i/M3-97(Med Xenon)
Her kommer svaret om spegeln.
*kablarna är till larmets mottagare
*autobackspegel har följande 3 kablar 1.vinröd,vit 2.blå,gul 3.brun,orange
*så her ansulutar du auto-spegeln.
*låssa inner belysningen
*hitta vinröd,vit & brun,röd kabeln.
*anslut enl.nedan från spegeln.
1.vinröd,vit - vinröd,vit kabel
2.blå,gul - isoleras
3.brun,orange - brun,röd kabel.

lycka till M.V.H robban

E36 med xenon!!
rogan
Säket en bra lösning men jag gjorde på ett annat sätt och det funkade också:

1. Låsa den lilla kåpan som sitter på "armen" mellan spegeln och rutan så att du frigör kontakten.

2. Vrid loss hela spegeln genom att rotera den moturs 45 grader.

3. Lossa kontakten.

4. Gör sedan samma sak baklänges med den ny spegeln.

Robban: Vad hade den 2'a kabeln (blå/gul) med backspegeln att göra om den skulle isoleras?

/ Johan

rogan
Ursäkta språket. Lite trött idan.

Låsa betyder på mitt språk lossa :)

"1. Lossa den lilla kåpan som sitter..."

/ Johan

sl
2
slddarkungen
BMW 328i/M3-97(Med Xenon)
du rogan! va då ditt språk? en del folk är ord blind har du tänkt på det ??
du böhöver inte över driva det tycker jag!!
M.V.H alla kan göra fel!!

E36 med xenon!!
rogan
Sorry. Menade inte att göra någon upprörd.
Allra minst våran konung :)

/ Johan

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
hmm intressant...! "plug and play"-backspegel låter ju ganska lockande =)... MEN jag har tyvärr ingen ström dragen till min backspegel, men det kan väl inte vara hela världen att hitta nån bra strömledare uppe vid takluckan och dra der den? bara för avbländningsfunktionen? någon som har någon bra ide???

MVH
cane
Skulle inte bry mig om denna backspegel om jag vore er, den blir så jädra mörk så fort det ligger en bil bakom att man ibland har svårt att se nåt alls bakåt.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Angående funktionen hos automatiskt avbländningsbara backspeglar så består den av sk. elektrokroma skikt.

Det är två elektriskt ledande skikt där det ena mörknar/ljusnar när elektriska laddningar vandrar in/ut ur det, något som man åstadkommer genom att lägga en elektrisk laddning över skikten.

(Samma teknik används för övrigt i sk "smarta fönster")

Lite ont om bra länkar, men här finns en iallafall: Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
"Lite ont om bra länkar, men här finns en iallafall"

Jag menar naturligtvis att det åtminstonde var en länk till ämnet, om den var bra eller inte är en annan fråga ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.