|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jeg har en kort tid kjent brent oljelukt fra eksosen, men på lørdag var det tyelig: blå røk kommer fra eksosen. Det besynderlige er: Jeg tror kun det kommer på tomgang!! Eller er det bare noe jeg tror? Hvordan kan jeg/verkstedet lettest finne ut hva som er galt? Sylinderlekkasjetest, kompresjonstest? | |
|
hmm... vad betyder "eksosen"? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
En gissning är kanske "eksosen" - "exhaust" - avgassystem??? |
|
| eksos = avgas | |
|
kan tänka mig att någon av turbosen kanske börjar bli sliten i packningarna... lossa någon tryckslang innan insuget och kolla om det finns spår av olja där... Diesel-räsern sparar till Breyton Inspiration 9x19" |
|
| Har snakket litt med verkstedfolk, og de mener at en eller begge turbos er slitt, derav blårøk på tomgang...så takk for leaden, tarzan! Skal sjekke trykkslanger om ikke lenge. | |
| Trotto: Hur långt har din gått? | |
| 145000 km. Men turboene er visst byttet en gang imellom. Ryktet sier at det står Schwitzer turbos der nå. Hvilken type er jeg usikker på. | |
|
Oki, tråkigt att du antagligen blir tvungen att byta igen. Är den trimmad din bil alltså? Vet du om det är något gjort med än bytt turbos? Vore intressant att veta om den är trimmad om den går bättre än en std biturbo. |
|
| Den er ikke trimmet, men det er blitt nevnt at Schwitzer'ene er litt større enn T25-turbosene og dermed har potensiale for å levere mer luft enn de. Det som er så synd er at jeg har gjort alt etter boken - kjørt pent til riktig temperatur er oppnådd, tomgangskjøring før stopp etter turbodrag og stort sett vært snill med bilen. :-( Noen tips hvor i Sverige man kan overhale turbo, evt. bytte og hva prisen kan komme på. | |
|
Länk kan väl fixa det mesta när det gäller turbos. Finns prislista på deras sida. |
|
| kolvringarna är slut | |
| Turboene skal ut i dag eller i morgen. Vi får se hva som skjuler seg da. Har liten tro på kolvringer, da røken kom plutselig. | |
| Kolvringarna håller normalt betydligt längre än 145000 km, så det är det nog inte, tror också det är turbona. | |
| Bilen ble kjørt 10 mil til verksted i dag. Stoppet og lot bilen gå på tomgang flere ganger. Det kom ingen blårøk i hele tatt. Noe oljelukt er det da. Nå er jeg forvirret :-) | |
|
Kan det vara ventiltätningarna som börjat torka och övergå till bakelit? Har också börjat känna en svag oljelukt när jag står bakom bilen på tomgång, har inte heller någon blårök a´la Opel. Tobbe: Vet du om det är samma tätningar som vanliga 535 med tanke på att det är olika ventiler? M V H Stephan _____ Länk |
|
|
Allvarligaste misshandeln av en turbo,som avsevärt kortar ner livslängden är att hårdköra med nystartad och kall olja och att efter lite hårdare körning inte låta motorn lugna ner sig på tomgång(gärna lite höjd tomgång) Turbon fortsätter att snurra länge men sörjningen försvinner när motorn stannas varvid turbons lager slits och oljeläckage kommer som ett brev på posten. Henrik |
|
| Jodå, det är samma tätningar. Ventilskaften är väl lika tjocka, trots att själva ventilen är annorlunda. | |
|
Nytt fra verkstedet: Motoren halter litt (går urent) på turtall under 3000rpm. Virker som om en sylinder ikke virker ordentlig. Skal ta kompresjons-/sylinderlekkasjetest i morgen. Stephan: Da holder tetningene i nøyaktig 12 år og 10 måneder? :-) |
|
|
Jag håller på otäta ventilstyrningar! Ett klassiskt BMW-fel. Blårök speciellt vid motorbromsning från höga varv. BiTu-motorn är ju modifierad/förbättrad en hel del, men jag tror inte det innefattar styrningarna. Ha´de`! |
|
|
Jeg har gått mer bort fra teori om turbo jeg også, og tror det er ventiltetningene. Da må vel toppen monteres av? Noen som vet prisen på toppakning på Biturbo? Og er de akkurat de samme tetningene på Biturboen som 535i? Turboene er fra 2001, har gått 30.000 km og er Schwitzer S3(B). Tror de holder noen km til... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.