|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Vem på Vägverket har sagt det? Det står i lagen att all belysning utom den förskrivna är otillåten (i lagens mening ingår i begreppet belysning allting som är tillverkat för att lysa eller har möjlighet att lysa) att montera på en bil. En av de få verkligt solklara lagtexterna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe har rätt.... Som polisen förklarade för mig så är det otillåten utrustning och får ej vara monterad i trafik... vi svarade tillbaka att om man inte har det kopplat så funkar det ju inte!! Då svarade han att man får inte ha utrustning som inte fungerar monterad på bil i trafik!! därför även då olaglig!! Jämförelse!! en bil före -68 behöver inte ha bälte... eller hur... Men om du har bälten i den bilen måste de fungera annars är det olagligt!! Mvh Robert www.gatbilar.com www.402m.se Stort och brett |
|
|
Jag ringde till vägverker 2ggr för att få prata med 2 olika åsikter. Båda sa att det får vara monterat. Skit samma jag kommer ha mitt neon ändå. Får väl fortsätta ta de där böterna på 350:- |
|
|
Crillco: Vem har gett dig böter om både polisen och Vägverket anser att det är lagenligt? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men polisen gav mig böter för att jag åkte med dom på. Men har blivit stoppad i flygande besiktning när dom kolla på dom o då sa de inge |
|
|
Crillco: Det ingår inte i besiktningsprogrammet att kontrollera neonrör, varken Bilprovningens kontrollbesiktningsprogram eller besiktningsprogrammet för flygande inspektion... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado, Det du nu säger tolkar jag som att detta har de ej rätt till att undersöka då detta ej finns med i deras protokoll ?! Det borde ju tekniskt sett anses som bihang som jag har satt på min bil som varken påverkar bilens egenskaper och inte heller för den delen bilens säkerhet och därmed ej ingår i deras kontroller... Detta borde medför att sålänge dessa ej är tända kan de ej heller tolkas som belysning och ej heller behöva kontrolleras / bötfällas.. ?! Detta är självklart min spegling på det du har skrivit och helt och hållet min personliga åsikt. I Sverige är det ju faktiskt så att i stort sett alla lagar finns det kryphål.. |
|
|
Det som står med i besiktningsprogrammet är det som SKA kontrolleras. Att det inte står med i programmet betyder därmed inte att det inte FÅR kontrolleras. Sitter det neonrör under bilen och de inte lyser är detta normalt ingenting man bryr sig om vid en kontrollbesiktning, men det finns utrymme att anmärka på det... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.