AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.040

turbo konvertera s50

Sida 1 av 2
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
någon som har erfarenheter eller kvalificerade gissningar om hur mycket effekt en turbokonverterad s50 motor med låga mil samt smidda lågkompskolvar, bra motorstyrning & nya lager kan palla med? har begränsad budget så tänkte att det är bäst att kolla upp om man kommer någon vart utan att det börjar spåra iväg helt åt h****e.....

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
600+
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
några mer förslag?

st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Försök få tag på en kille som heter Hammarström på Zatzy. Han äger den röda turbokonverterade M3 E36 som går mittentior på strippen. Han kör med org komp om jag inte minns helt fel.
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
å fyfan mittentior e rätt fort=) ska prova det..

Hammarström har bara bytt kolvar och stakar i motorn. Den är kompsänkt och ger väl i runda slängar 750hk.
Jag skulle vara missnöjd med allt under 900, eller kansek tom 1000 om jag byggde på en sån grym maskin som det faktist är. Kan hända att delar av en sån motor kommer ingå i en ny SBR maskin som det funderas lite kring. Konceptet blir: Liten volym, stygga kammar,grymma flöden, enorma varvtal :-)
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
aa vem vill inte ha en motor med massor av pulver=) men kör även cross etc så ekonomin är ju rätt begränsad... sen ska jag ha bilen som gatbil och eftersom motorn sitter i en e30 så tänkte jag att det kanske räcker med typ 500 häst? men det beror ju lite på.. jag är mest intresserad av hur mycket jag kan ta ut med recept enligt ovan utan att skjuta motorn... ska jag gå längre än det så har jag tyvärr inte råd=(

Bäckis:

du har väl vart med i svängen ett tag? vad tror du en motor enligt ovan pallar?

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jag skulle satsat på 1000hk om jag nu byggt på S50,annars finns de billigare motorer att bygga på..

32
26
327 tic
327 tic
Åker Hammarstöm s50 eller s52??
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
S50 kör han

700 ska inte vara några problem skulle jag tro. Vet inte hur kraftiga stakarna är, men resten håller.
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Fy fan. 700 kameler.

Och jag som tänkte kompressor mata min.
Kanske ska tänka om?

FearThis: När hade du tänkt starta projektet? Vinter? (antar det, men man vet ju aldrig)

Jag ska själv bygga i vinter, men jag har inte kollat ut alla grejor som jag vill ha i bilen än. Kommer du till Mantorp 2 aug. Så kanske vi kan ses. Det kanske blir billigare att beställa smidda kolvar etc om vi är två?

Stefan_J
BMW 325ix -87
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
S8TED , håller ju på bygga en oxå såg just att hans sida låg nere du kan ju prova o gå in där senare ....www.m3turbo.nu
den verkar ju bli rätt manlig när den blir klar...

mvh /Robban
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
bmw-andreas//
grejen e att ja tycker motorn e rätt häftig + att den redan sitter på plats=) har dock inte råd att lägga mej på 1000 hästars ribban=( fast skulle jag få bilen att gå lika bra bara som din gjorde i början så vore jag ruggigt glad..

stefan_j//
ska jag börja bygga så blir det i vinter, måste bara kolla så man får fram det mesta av stålarna och hur mycket allt kommer att kosta innan så den inte blir stående.. är osäkert om jag kommer till mantorp den 2:a augusti, ska försöka fast jag kommer inte åka i bmw´n i såfall, monterade ett bromsservo från en opel corsa för att få plats med plenumet. pallar inte med att få stopp på bilen längre så jag kör knappt med den=( laddar mest till nästa säsong nu å kollar vad som skall göras på den... ska vi bygga så ere ju klart att vi får gå ihop å köpa kolvar etc.

St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Härligt att höra.

Kan ju vara kul om man kan spara några slantar till soppa oxå.
Mo
13
Motorbiketony
525iA Touring -93
NOS, lustgas-billigt-pålitligt-jävlamassapulver när det behövs...
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Ja det har du rätt i....

jag ska nog köpa det....också! ;)

Stefan_J
BMW 325ix -87
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Tja, jag skulle nog tro att ditt mål på 500hk är rätt lätt uppnått... Går troligen med originalkolvar också. Vet att Hammarström körde med det första säsongen. Fast jag skulle ju personligen byta kolvar. Med tanke på hållbarhet osv.

Ska man trimma en motor och köra mest race med den osv så är väl 1000hk rätt realistiskt. Men ska man ha en motor som fungerar i ur och skur, dag efter dag, kanske åka på sjön på vintern osv så är det nog vettigt att sikta på runt 5-600hk med en S50 motor.

Jag tycker personligen att denn är vettigare att satsa på än tex M50. I slutänden tror jag att det blir marginelt dyrare...... Kanske t o m blir billigare.

Har man väl byggt ihop motorn och allt är "rätt" så är ju mappningen rätt viktig. Värt att satsa några kronor på. För att slippa en massa onödiga problem.

Flåklypa.......... Hammarström har bytt mer än så. Och gjort en del övriga ändringar.

//Jesper
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Om man siktar på ca 600hk. vad rekomenderar ni för spridare och tändsystem?
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
fyfaan satt och räknade lite löst och uppskattade vad kalaset skulle kosta.. tror det landade på ca:90.000:- då räknade jag med kolvar, stakar, lager+packningar, grenrör, turbo, sprut, spridare, dumpventil, intercooler och nytt insug... då glömde jag även att räkna in portning av toppen, en rejäl wastegate och svänghjul+tryckplatta. kan hända att jag har fel prisbild på vissa delar? men men...
nån som har någon billigare lösning som ändå är hållbar?? annars ser det tungt ut för mej=(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.