AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.497

98 oktan

Sida 1 av 2
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vinner jag någonting på att köra med 98 oktan istället för 95?

Isåfall, kan man bara börja tanka 98 rakt av så blandar de själv in sig?

Vinner jag mer på 98 oktan om man chippat?

Sista frågan för er som kanske vet mer om bensinen på JET.
Det står iaf på min mack att 96 och 98 oktans bensinen är körklar och behöver inga blyersättningsmedel. Betyder det att dom tillsatt bly och jag därför inte bör använda de till min bil som ska ha blyfri?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Ska du tanka 98 så tanka 98 grön, dvs inte på JET.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Illa! Det é där jag har mitt bensinkort! ;-)
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jag med... men å andra sidan så gillar en del av mina bilar den röda soppan ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Har funderat lite på detdär. Man får ju inte sälja blyad bensin längre. Dendär tillsatsen de har i den "röda bensinen"; förstör den verkligen katten den också? Det är ju uppenbarligen inget bly i den, och vad jag vet så passar inte heller blyade pumpars munstycken i en blyfridrickande bils tanklock.
Om Jets bensin:
Länk
Länk

Angående 95 eller 98 oktan:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Sen finns det nog 10-20 trådar till.

/T.P.
Länk
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Men vad har man 96oktan till som de säljer på OK/Q8?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
T.P.:
Visst finns det mycket om detta, men det är fortfarande ingen, vad jag har sett, som har besvarat min fråga ovan.
Jag kör 98oktan från Shell....fungerar mkt bra.
Man märker det speciellt vid toppfarten.
Med 95okatn i tanken orkar faktiskt inte bilen varva ur riktigt ordentligt men det gör den med 98.
Testade motorvägen ner mellan Gränna och Husqvarna förrförra veckan med 95 i tanken. Det är nerför men Bimmern pallade inte mer än 230 på mätaren. Förra helgen däremot med 98 i tanken nådde mätaren 250 sträcket i detta nerförslut och samma väderförhållande.....så lite gör det nog;-)

OO=00=OO
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
skulle tanka min bil med 98 oktan på jet, men ta mig fan om inte munstycket passade i hålet! Bara att åka ner till gamla goda OKQ8 och tanka!

min bil spikade som fan vid ca 5000 varv med 95, men med 98 så är tendenserna helt borta!
Danne: Märkligt, de du beskriver om toppfart stämmer inte alls på min motor. Min bil når ganska precis 255 (240 enligt gpsen) på mätaren oavsett bensinkvalite. Jag upplever dock mjukheten vid försiktigt gaspådrag som bättre med 98, den går smidigare och mjukare helt enkelt..

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Haglund: Enkelt, blyersättningsmedlet i Jet 98 är inte bra för katten, om än inte lika skadligt som blyad 98. Därför går heller inte munstycket ner i tankhålet på en bil avsedd för blyfritt.
Alla svar på inlägg som dessa finns i regel på bolagens hemsidor.

En bil med knacksensor och tillhörande motorstyrning kan dra lite nytta av 98 eller 100 oktans bensin jämfört med 95, annars inte.
Omställningen sker omgående vid byte av soppan, man behöver inte skölja ur eller köra flera tankar som man ibland hör.
Sen kan man ju manuellt ställa om tändning mm i äldre bilar och köra ständigt på högoktanigt, men det är en annan sak.

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Och hur vet man vilka bilar som har knacksensorer?

*BAWORAK*
Man får kolla i specifikationerna för bilen. Gäller nog mest bilar från runt -95 och framåt skulle jag tro.

FP
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
och tidiga saab 900 turbo om jag inte missminner mig helt! Har för mig att de hade en knacksensor?
Deliq
> Heinz_Keller
Saabarna hade till och med ett litet emblem som skvallrade om detta...
APC kallade dom det (kan ha varit Automatic Performace Control)
har jag för mig.

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vissa rätt gamla bilar, t.ex. Mazda har en knapp inne i kupén där du väljer om du vill köra 95 oktan (normal) eller bensin med högre oktan (super)...

APC betyder nog Automatic Power Control, tror jag...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Deliq
Kan nog stämma det, Jeppe
Det är väl senare års Performance-inblandning jag tungvrickat på ;-)

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Jesperado: Den där knappen i kupen som finns i gamla Mazda och i min gamla skrot-Toyota betyder: Normal = när man kör på lägre oktantal än 93 oktan och Super = när man kör på 95 oktan eller högre. Kanppen var till för att man skulle kunna köra lite bättre på den dåliga bensin som fanns i vissa (öst)Europeiska länder i slutet av 80 och i början av 90-talet.

Det är vad jag läst mig till iaf.

apocalypsorödmetallic...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Just oktantalen varierar nog, men är det någon som vet exakt vad knappen gör? Är det bara tändningen som justeras?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Det är med största sannolikhet tändförställningen (grundinställningen) som ändras. Med högre oktanhalt kan tändningen ställas lite tidigare utan kanckning, och vice versa.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.