|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är lite intresserad av en M5 3,8, åren 1992-94. Vad har det gjorts för uppdateringar som Ni vet? Om jag inte missminner mig så kom det andra speglar 1993 och en annan ratt någon gång 1993-1994. Vad finns det mer för uppdateringar? Dum fråga kanske, men vad ska man akta sig för när man kollar på en M5 3,8? Är det något speciellt man ska kolla osv? Är mest sugen på en -94 eftersom det skiljer mycket i pris mellan den och -95:orna. Hur mycket får man punga ut med i stora drag för att få en fräsch och hur mycket för en som det är en del "fix" på som måste åtgärdas? //Schnitzer _____ Länk | |
|
Det finns rätt så mycket o läsa som vanligt om man söker. Rätt generelt är motorn och edc dämparna är de känsligaste (dyraste) bitarna. 3.8 är tunnare i cylinderväggarna vilket leder till att denna motor är rätt känslig mot all sort trimning Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Nya speglar började dyka upp på 92or (konstigt nog finns en del äldre 92or med nya speglar och en del nyare 92or med gamla speglar), för att bli standard på 93or. Airbag i ratten blev tillval i slutet av 91, M-ratten var standard till 93-94, lite osäker här. Till 95 blev det rätt stora ändringar: 6-vxläd låda med annan utväxling som följd, större bromsar fram, Nurn-paket blev standard, större grill-njurar (enda året alltså, på v8or kom stor-njurarna redan 93). M-speglar blev tillval 94. Vad man ska betala är mycket individuellt. Att hitta en fräsch bil blir allt svårare med åren. Jag tog en resa ner till Tyskland innan jag köpte min, men kom tillbaks besviken och tomhänt. Generellt ska man räkna med att lägga minst 100-120k för att inte behöva reparera direkt. Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
| Visst blev det 18" fälgar på års modell 95 . och visst komm färgen Daytonaviolett år 92 på 3.8 ???? | |
|
stämmer, nya bromsar fick inte plats i 17 tum, det där med färgerna dock är jag inte så bra på Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Min m5:a är daytona violett, är uttagen i dec -92. Mycket av utrustningen är ju vad 1:e ägaren ville ha å kunde betala för. ///M5-POWER |
|
|
På den första frågan om uppdateringar och historiken kring m5e34 finns ju lite allmän info på denna länk, info om ex. färger finns längst ned på sidan. Länk |
|
|
Daytonaviolett och Avusblau är speciellt framtagna för M5 3,8. De större bromsarna klarar man faktiskt att få 17" fälgar runt, dock har alla 95 års 8 & 9" x 18" M Parallelleker fälg. Airbag fanns som tillval till 3.6 redan 1989 års modell, den mindre "M Airbag ratten" är ett tillval som jag tror introducerades 1993, M5toureg kan nog svara på det . Från 1993 tror jag svensksålda har airbag som standard, tysksålda = vet ej. Blev M-ytterspeglar tillval först 1994? 20 Jahre bilarna har ju dem standardmonterade och de är tillverkade 10/92. //HD91 _____________________________ SWE E34 M5 Limousine register |
|
|
M-sport speglarna kom redan -91 (kanske var -92) tror jag som tillval till 850i "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Fanns airbag till första årsmodellen? I Sverige oxå? Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Ja det fanns, troligen i Sverige också, det måste ha funnits från starten, ett exempel är en tidig bil med chassi nr 2899701, den är tillverkad oktober 1988 och har airbag. //HD91 _____________________________ SWE E34 M5 Limousine register |
|
|
Schnitzer, min bil är till salu. Hör av dig på mail om du är intresserad av mer info. om den. mvh Tobias |
|
|
Kan du förklara det här med speglarna oxå nya och gamla... Tillverkades de paralellt eller? Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
b97_knl: Jag kan tyvärr inte ge något bra svar beträffande speglarna, men tro mig att jag har forskat som en tokstolle. Rent generellt (icke BMW bekräftat!) kan man nog säga att en riktig 93:a ska ha de nya, dock måste man känna till när fabriken byter årsmodellen 92-93 och det gör inte jag. SBP har inte använt samma årsmodellbyte som BMW och inte varit konsekventa, därför finns det en del 92:or med nya och 93:or med gamla speglar i Sverige. Hur SBP ser årsmodellena på M5 E34 idag vid regbes vore VÄLDIGT intressant att få veta, de läser ju av via chassi nr, men är det BMW:s papper eller går de på tillverkningsdatum? Förr i tiden har det varit en enda röra, så att använda SBP:s årsmodell i statistiskt hänseende blir inte bra. En möjlig lösning om man ser i reservdelskatalogen (ren spekulation nu från min sida!) är att de tillverkats parallellt 9-11/92, under denna period ligger nämligen båda reservdelsnummerna med på ytterspegeln, från 12/92 försvinner det gamla. //HD91 _____________________________ SWE E34 M5 Limousine register |
|
|
Intressant. Tack. Hur fungerar din register? Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Ok, tack för alla svaren. Det där med att 3,8:an är känslig mot all sorts trimning, om man har den original hur känslig är den då? Är det när den får varva mycket under lång tid? //Schnitzer _____ Länk |
|
| När jag köpte min M5 så satt det M-speglar på, jag frågade ägaren om han hade satt dit M3 speglarna, till svar fick jag : det är inga M3 speglar utan M5 speglar och att dom fanns som tillval på 3,8orna -92. Jag kan ju aldrig vara säker men enligt han hade dom suttit där vid leverans. | |
| En sak till! nog går det att plocka effekt ur en 3,8, kolla på kihlander, vad var det 870hk och 1260nm? inte illa. | |
|
Som sagt så många människor så många svar. Rätt generelt är och förblir 3.8 känligare än 3.6. Som sagt bara vid trimning. Jag har köpt min bil vid 18000 mil och har nu kört i ett halv år inkl. ett antal banbesök. EDC börjat läcka, generator gav upp och ett hjullager sprack. Thats it. Inte så farligt. Men jag har varit nästan äckligt pedantisk att byta olja och göra allmän service. Stackars min mek :-) Det där med speglar, de kallas inte m3 eller m5 speglar utan bara m-speglar och har varit tillval till 850 från 91 tror jag nån skrev och det stämmer nog(tror att det var csi). Så det var säkert inga problem att få sin m5a levererat med dessa, men jag minns att dessa speglar dök upp i m5 tillbehörs katalogen runt 93-94. Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Bränsleförbrukningen på 3,8:orna, är den ungefär den samma som på 3,6:orna? Hur många liter/mil? //Schnitzer _____ Länk |
|
|
Jag såg i tillbehörskatalogen från 1996, där är gamla speglarna upp till 9/92, dock inte M5 står det, men vanliga E34 verkar det som. b97_knl: det är ett svenskt register med alla registrerade M5 E34 sedan (drygt 600 bilar), tanken är att ha chassi nr på alla samt utrustningsinfo/produktionsinfo om varje enskild bil. För M5 Touring finns motsvarande register drivet av M5toureg här på forumet. Även jag är involverad i arbetet med specialmodellerna av M5; Winkelhock, Cecotto, 20 Jahre Motorsport GmbH & UK "Limited Edition". I Sverige har vi hittat tre M5 Winkelhock, en M5 20 Jahre Motorsport (se annan tråd) samt ett stycke av den exklusiva M5 Cecotto (lagungrön som rullar i Karlstad). //HD91 _____________________________ SWE E34 M5 Limousine register |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.