|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag undrar varför min 525i-92 kokar nu när det är varmt. Jag kan bara köra en kort bit sen lyser alla varningslampor som finns. Om jag sätter fläkten på högsta värme kan det hjälpa men det blir ju för varmt i kupen då. Idag så kom det heller ingen värme, och jag har hört på bilen att det finns en extra fläkt som skall gå på när den blir varm men den verkade inte funka idag. Snälla någon ge mig ett råd snabbt på vad jag skall göra. (Jag hade en kostsam reparation förra året på motorn för att den hade kokat.) | |
| låter som att de är termostaten som gett upp,kolla upp den! om de nu skulle va den som är sönder så är de inga stora kostnader de rör sig om. | |
|
Tack så mycket. På verkstaden sa dom att det är vattenpumpen,som troligen har gett upp.Några bimetaller som sitter vid ett skovelhjul. För säkerhetsskull så byter jag nog termostat oxå. |
|
Mowgli |
Hm, på min 92:a var det Viscokopplingen till fläkten... |
| Vad är en viscokoppling, och var sitter den? | |
Mattan |
De e kopplingen som drar runt kylfläkten. Den sitter i navet på fläkten. |
| Eftersom det inte kom nån värme,skulle ju det kunna va nån luftficka, fast ifs så kanske den har tryckt ut såpass mycket vatten att det inte räcker till. | |
|
Vattenpumpen eller termostaten låter som en trolig orsak. |
|
|
Termostaten brukar "hänga" sig när de blir gamla, man bör byta ca vartannat år eller så. Men, en termostat hänger sig nästan alltid i öppet läge, dvs den släpper igenom för mycket kylarvatten så att motorn blir för kall. Jag har aldrig hört talas om att en termostat hänger sig i stängt läge, men det kan ju också naturligtvis hända. Jag tycker du ska kolla upp sakerna som grabbarna i ovanstående inlägg säger. Börja med detta: *Vattenpump *Undersök kylare & slangar efter läckage *Viscokopplingen i fläkten (Ska inte glappa) *Termostat *Lufta! Du säger även att elfläkten inte snurrar igång när bilen blir varm? Den ska slå till/från vid en viss temperatur. Det sitter en givare på kylaren (vänster sida framifrån bilen sett) kolla även den. Det kan även vara något relä eller liknande elfel. Hoppas det löser sig! |
|
| Har en kompis som råkade ut för att termostaten låste sig i stängt läge, den tryckte ut vattnet. | |
| Min låste sig troligtvis i stängt läge, blåste ut allt vatten. Det hände för ca 2 månader sen, jag bytte termostat och sen dess har inga tendenser till varm motor uppenbarat sig. | |
|
Jag fick byta min vattenpump på min 525 för några veckor sedan, bilen gick upp i temp och börjadre koka på några få kilometer. Inpellern hade släppt från axeln, det fanns ingen cirkulation i systemet alls. En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
|
Att byta termostat vartannat år låter lite som overkill. Men i ditt fall verkar den ha gjort sitt.... |
|
|
Hej igen alla som svarat Jag har varit på verkstaden nu och de har bytt något i vattenpumpen. Glad i hågen körde jag därifrån och till att börja med var allt frid och fröjd. Åkte cirka 1 mil då jag ser att tempen börjar gå uppåt. Måste nu köra med full fläkt och värme för att komma hem. Verkstan var stängd och jag tillbaks till ruta ett. Kylarn läcker lite vatten sa han men jag kan kolla varje dag och det har jag gjort och det finns gott om vatten. Värmen kommer stötvis iblad nästan ingen alls och ibland full fart. Kan det då vara temostaten Eller måste jag byta kylare, jag tar för givet att de har luftat den på BMW verkstan. Jag blir snart galen och funderar starkt på att byta märke. (eller åtminstånde bil) |
|
| Termostaten tar ju max en halvtimma att byta (vet inte hur det är med en M50 motor, men det borde inte vara krångligt) och kostar runt 200:- Det kan ju vara värt ett försök iaf. | |
| Ajdå! Om de sa att kylaren läcker vatten så måste du byta den! Kylsystemet arbetar ju under mycket högt tryck och finns läckage så suger systemet i sig luftfickor och då kan bilen koka på de ställen luftfickor finns. Det är också troligen därför du bara får värme ibland i kupén. Byt kylare! | |
|
Kylsystemet jobbar inte alls under mycket högt tryck..och och skulle du ha tryck i kylsystemet så kan ju inte luft komma in i någon läcka..däremot kan man få tryck om termostaten inte är ok och öppnar som den ska..eller om det finnes en luftficka någonstans..eller att kylaren eller värmepaketet är igensatt av smuts..kommer bara värmen stötvis låter det som luftficka |
|
|
Jag tror att det är stopp i någon slang. Där man fyller på kylarevätska går det slangar som det kan vara stopp i, där är så himla smalt så det kan väl tänkas. Av med hela behållaren och blås rent i slangarna och tvätta den. mvh N |
|
|
Kylsystemet arbetar under tryck! En trasig kylare gör att trycket sänks och då kokar vattnet lättare. (Det kan räcka med ett trasigt kylarlock för att motorn skall börja koka!) Desutom suger en trasig kylare in luft när den svalnar = luftfickor! Gör som Per_j83 skrev, byt kylare! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för förståelsen Johan B... | |
|
Vad det var frågan här var att Per menade MYCKET HÖGT TRYCK..ett litet tryck blir det alltid men inte värre än att man kan öppna kylarlocket utan problem..så det finns ingen anledning att märka ord ..sen är väl bmws bensinare dumma att lufta min grabb hade en det var problem ibland...det bekymret finns inte hos dieseln ..å andra sidan är inte tryck ett måste..däremot fri full cirkulation vattnet ska tillbaka till kylaren snabbast möjligt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.