|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nej.. att en si skulle gå bättre en en m5:a låter lite smått otroligt men allt är väl möjligt. ;) -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk |
|
|
Jag fick nästan spö av en 8v Kadett i sommras med M5:an.. dock så slirade kopplingen på 1:an, 2:an och 3:an hehe... Men killen i bilen såg grymt nöjd ut... skrev säkert en hel roman om det på nån opel sida hehe.. /Jimmy Länk |
|
|
Klar man har en gammal GSi 16v Gangster som andra bil! Den piskar på ganska bra för att vara en 89:a har haft min i 4 år och morton går som en klocka men resten e skit =) lite ballt med digitala mätare... Men jag tror inte att den skulle piska en m5 0-100 (eller jag mer vet!) |
|
| Opel gör visserligen tråkiga och rostande karosser, men motorerna är det inget fel på. Calibra/Kadett 16-ventilaren är en fin maskin. Aven de gamla gjutjärnsklumparna från 70-talet gick att få en hel del effekt ur. | |
|
Tycker det låter lite skumt ändå att en gammal GSI skulle haka på en M5!? Jag blev aldrig ifrånkörd av varken turbobilar el Gti/Gsi bilar med min förra M5:a...En -89:as M5 gör väl 0-100 på runt 6 sek, sen från 100-200km/h är det inte många bilar som hänger med. Jag körde iofs aldrig mot nån stillastående..men nästan 170hk upp för M5:an borde väl kompensera vikten? Väger M5 dubbelt så mkt? |
|
|
Klart att M5:an vinner på motorvägen! Inge snack! Men den 16V motorn som kom -88 är bland det råaste GTI maskin som tillverkats. Rostfritt extraktorgrenrör, smidda kolvar, sekventiell tändning/bränsleinsprutning och sekventiell knackningsavkänning, allt på en orginalbil var mycket ovanligt då och även idag. Vid rödljuset kan mycket konstigt hända... M.V.H. |
|
| måste fakiskt instämma i lovorden över opelmotorn (även om det svider, hehe..) de går faktiskt som ett skott med 16V! även skapligt med 8V..150hk kanske inte låter så mycket, men det är f*n i mig pigga rackare | |
| Har läst att de tom polerade insugskanalerna i varenda topp till 16-ventilarna.. | |
|
Läs senaste Bilsport om deras projekt-GSI. M.V.H. |
|
|
har ägt flera oplar, och nog är dom pigg, men jag körde ifrån 2st gsi16v med min trimmade 535 E34, det finns film på detta, så nån m5a ska dom INTE plocka, det är då dagens sanning, iaf inte en original gsi.. trimmar du och lättar och har bra däck och kör teknik, då å andra sidan.. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
vad var det för färg på gsi...om den var silver grå och rullar i sthlm...17 tum och ägd av en kille som heter d--os så var den inte orginal... tvåan på tvären och 3an flat out...thats bmw man!!!! |
|
| Polarns gamla 16v opel gick som fan tyckte vi på den tiden det begav sig. Men den har ju bara 150 hk och sen skit samma hur lite den väger. Med en annan polares M5 3.8 så åkte vi i från en opel speedster med 144 hk och jag lovar att den väger minst 400 kg mindre än kadetten. Det ska tydligen vara populärt att sätta i calibra-turbo motorer i kadetter har jag hört och då kanske de går så bra att de nästan hänger på en m5..... | |
|
Speedsterns vikt verkar vara mellan 870 och 945 kg beroende på var man tittar: Länk Länk Kadett gsi väger mellan 971 och 1007 beroende på version: Länk Länk Några 400kg skillnad hittar jag inte. |
|
Froz-523 |
Nästan rätt...Speedster finns med antingen 147 hk eller 200 hk. Kul liten rackare det där! |
| Kan vi komma överens om att en org GSI inte kan köra ifrån en M5 varken från stillastående el rullande (om båda förarna är exakt lika bra)? Man får ju sömnproblem av sådana här disskusioner :=) | |
| 400 kg var lite att ta i. Men det säger sig ju självt att om gsi 16v var så snabb som några verkar tro så hade den ju varit legendarisk. Bilpressen hade ju utan tvekan ställt den mot m3 i tester och konstaterat att den är både snabbare och rejält mkt billigare. Men nu var det ju inte så. Gsi 16 var utan tvekan snabb, men orginalet gjorde 0-100 på cirka åtta sekunder (INTE 8V), så den var ju nästan lika snabb som M3 e30, vilket är nog så imponerande. | |
|
Kan aldrig vara möjligt att Kadetten Hakar på en M5a. Då är den inte orginal isåfall . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Kan tillägga lite fakta till diskussionen(som ända från början verkade vara lite sne ;)) Enligt Teknikens Värld: Opel Kadett 16v 0-100=8,3sek. Jämförelseobjekt>>> BMW 535 E34 M30 0-100= 8,3sek... En M5:a 3,6 gör samma sträcka på 6,2sek enligt denna tidnings testare...Originalbilar allihopa naturligtvis. Man blir ju orolig hur snett vissa diskussioner börjar ;) Mvh Janne. |
|
| Tack för detta!! Nu kanske vissa kan sluta drömma!! | |
|
Framhjulsdrift mot Bakhjulsdrift! Alla vet ju vad det betyder för 0-100tiden med samma prestanda i övrigt.... Visst är en orginal M5 snabbare!! Inge snack! Men vid rullande start och lite småpillad Kadett så kan mycket hända! M.V.H. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.