AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.820

Varför startar inte M5:an helt plötsligt?

Sida 1 av 2
M-
32
M-5
M5-91
520-85
Igår när jag åkt en mil med min M5:a och stannat en stund ville den inte starta sen. Efter några försök startade den och gick ett hundratal meter innan den dog igen. Något senare startade den åter igen, men dog innan jag hann köra nåt. Jag fick draghjälp hem men idag startade den på första försöket och gick att köra samt backa några meter utan problem. Dock vid nästa försök stannade den efter ca tio meter. Detta hände även en gång förra sommaren, då den utan problem startade dagen efter och har gått sen dess. Varför gör den så här?

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
står den utomhus? Kanske är fukt i elsystemet.

E28 M535i TwinTurbo

M-
32
M-5
M5-91
520-85
Ja den står utomhus, kan du precisera dig vart i elsystemet?

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
ta bort kåpan som sitter över stiften och kolla om där är blött
M-
32
M-5
M5-91
520-85
Torrt under kåpan, men när jag lyfter upp tändhatten närmast torpedväggen så är det olja på tändhatten+stiftet. kan de ha nån betydelse, jag förstår att de inte är bra men jag tänkte ska den inte starta därför?

Det kan det mycket väl vara. Du får göra rent och se om det hjälper. Antagligen så läcker ju ventilkåpspackingen din eftersom det är olja bland tändstiften.

Mvh
Patrik
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
ja, sannolikt har packningen gått, men om bara ett stift är nersölat borde bilen gå igång, du får nog kolla resten av tändsystemet också
M-
32
M-5
M5-91
520-85
Har öppnat fördelarlocket och rotorn de är helt slut har beställt nya idag kommer i slutet av veckan, förhoppningsvis är det de som är felet plus att ja måste väl byta packningen. nån som gjort de? svårt eller?

Ventilkåpspackning är inte svårt att byta, det måste du klara av.

Mvh
Patrik
M-
32
M-5
M5-91
520-85
ok låter bra sandgren.:)
Jag fick fördelarn+rotorn idag skruvade dit de och
nu går pärlan igen.:):):) bara packningen kvar.
Tack för visat intresse. :)
mvh kneta

M-
32
M-5
M5-91
520-85
Nu har bilen blivit ännu konstigare. Helt plötsligt kan den stanna på tomgång också, vilket aldrig hänt tidigare. Kan det ha att göra med bränslefiltret eller insprutning? Det verkar ju som att den inte får bränsle som den ska. Eller kan det fortfarande vara tändningen som gör att den stannar? Tacksam för alla svar! Jag blir tokig snart!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mår ditt batteri?

Om det har för svag spänning kan bilen vägra starta trots att startmotorn dras runt.

Normalt håller batteriet ca 4-6 år innan det brukar vara dags att byta. (finns de som håller betydligt kortare och de som håller betydligt längre)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
M-
32
M-5
M5-91
520-85
Kommer inte ihåg hur gammalt batteriet är men det är nog dax att byta. Nu har jag skruvat ur stiften och skulle kolla om jag hade nån gnista, det fanns lika med noll. Varför???

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn tar ström till tändstiften från batteriet.

Prova med ett nytt batteri eller med hjälpstartkablar. Om du då får gnista, lär problemet vara ditt batteri.

Innan du byter det gamla batteriet kan du prova att ladda det under minst ett dygn.
Många kortkörningar drar ur batteriet utan att det hinner laddas upp.
Kolla även vätskenivån i batteriet innan du laddar det...

Mvh

mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
känns nästan som att de e bränslepumpen?
M-
32
M-5
M5-91
520-85
Jag har kollat och det är inte batteriet, och bränslet kommer fram.
Kan man mäta upp hur långt strömmen går, om den går förbi tändspolen? Tror att det kan vara nåt fel på den.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur kollade du batteriet?

Ett dåligt batteri avslöjar sig oftast först när det är belastat (drivande av startmotor eller i belastningsprovare)!

Mvh

understiger batteriets spänning 10 volt när du drar på startmotorn är batteriet inte så friskt (gammalt ut, nytt in)

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
M-
32
M-5
M5-91
520-85
Jag använde startkablar och fick ingen gnista ändå.Nån som har koll på om det kan vara tändspolen, vad kostar en ny?

mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Det är ganska ovanligt att spolen pajar, såna fall är vevaxelgivaren trolig orsak till problemet.Ingen signal från vevaxelgivaren= ingen gnista.Annars kan det ju ochså vara motorstyrenheten.
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Du har exakt samma symptom som min bil när ventilkåpspackningen va paj
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.