AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.876

Olja i kylarvattnet bmw750iaL 1990

Sida 1 av 3
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Har en del olja , gult klägg i kylarvattnet och motorn har illaluktande avgaser samt ryker en hel del.
Fått lite olika bud som : blockpackning , insugspackning , topplockspackning etc...

Jag undrar om man kan se med ögat att någon packning är körd eller om packningarna kan vara så pass lite deformerade att det inte märks o man tittar på dom ?

Alla tips om åvan nämnda fel mottages tacksamt... suck får la riva motorn i helgen trots allt då...

"Två ton annars får det vara för min del"
max f
låter mest som om topplockspackningen är lite perforerad så jag skulle ta och byta den. det är väldigt svårt att se om packningen är körd men det man kan se är om det läcker på sidan av blocket.
Hej!!

Min bil har liknande sympton..
´Den går jämt & fint men när man tittar i kylarvattnet så är det kläggigt & lyktar avgaser.

Hoppas det är topplockspackningen som spökar.

Är det något speciellt man ska tänka på när man öppnar toppen.
Tänkte ev. lämmna in den hos en bekant som är bilmekaniker.
Det är trots allt en bil och ingen rymdraket.

/Tony Haagen
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ok , har börjat riva ner motorn idag.
Himla massa delar är det ju....
kanske blir svårt att få ihop allt :-)
kan ju vara värt att testa byta topplockspackning då...
kostar säkert "bara" 12 000:- eller nått. tror jag tar ett tiopack när man endå är igång :-)

max f
när man plockat bort toppen så ska man ju helst plana den så den är helt plan och inga skevheter i den speciellt när det är mer än 2cyl per rad. annars är det mest att man ska komma ihåg att inte skada några delar typ få dom kantstötta.

en annan bra grej är att tömma motorn på olja och kylarvatten ordentligt men spara inte vattnet eller oljan kör i ny olja och vatten så att den är sjysst speciellt kylarvattnet för det är glycolen som smörjer packningarna så dom inte ger upp på en gång.

topplockspackningen tror jag inte är så våldsamt dyr kanske blir ca 2-3000 för en packningsats till motorn men då får man ju allt som behövs så då kan man ju byta dom övriga packningarna på samma gång.

när man ändå har rivit lite i motorn kan man ju alltid byta ramlager vevlager kolla över stakar och kolvar om man har pengar över.
Jo kanske lika bra att gardera sig lite!
Får mecka lite sen när man ställer av bilen till Hösten.
Att hel renovera en V12:a av BMW sort är jue i klass som F1 priser!!!
Ska börja med att byta ut kylar vattnet så får man se vad det leder till.

Vet ni någon bra internet butik där ma kan få priser på den mesta?

/Tony Haagen
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
hittade lite olja i mojjängen som sitter efter slangen efter luftfiltret , en aluminum-mojjäng med en servomotor och ett membran som motorn styr..
Tror det är potentiometern under gaspedalen som styr de dära mojjängerna för att reglera till-luft te motorn.
Osäker på om det skall vara olja där.. kanske retur för vevhusventilation ?

Vart köper man en packningsats te motorn för bara 2-3 papp ?
låter ju billigt , kostade ju 4500;- till v-8an ! men då var det alla packningar...

ramlager vart hittar man det ?

Hur pass slitna kan kamaxlar vara för att de skall anses vara slitna ? kanske man kan mäta med micrometer eller så ?

Himla roligt å meka v12a iaf.. lite skillnad från min sunkiga 316 de har bestyckat med en mopedmotor...

Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Kolla noga så att det ej finns sprickor i toppen, detta är tyvärr rätt vanligt på äldre 750 bilar. Tänk även på att det kan vara väldigt svårt att få det tätt vid insugspackningarna.
netz
Bildelsimporten.se har ramlager.När du ändå är i farten kolla glappet i ventilstyrningarna. jag gav 3045:- för packningssatserna (utom toppackningar)har inte exakt summa runt 600/st från motornord.
Jaha lika bra att total renovera hela motorn då?!?

*Trippel suck*

/Tony Haagen
max f
vad jag vet så ska det inte vara olja i insuget till motorn ska sitta en oljefälla där har jag för mig men det är sällan sånt fungerar på äldre bilar eller så har inte alla det då kan man fixa dit det själ så blir det lite bättre. 2-3papp så är det bara vanliga packningar inte toppen utan vattnet och insugetg tror jag det var sen var det något mer.

ramlagren sitter vid vevaxeln om man plockar bort tråget så kan man faktiskt byta dom utan att plocka ner motorn bökigt och man kan få grejor i huve det gör lite ont men resultatet när allt är klart blir ju bra.

något som är viktigt är att man drar allt ordentligt med rätt moment och släppa lite gran så den snurar lätt, men sen ska man vara noga med att olja in lagren annars blir det lätt pannkaka.
netz
wadel:öppna gasspjällen med en nyckel och kolla om du har mycket olja i insugen i så fall är det dags att inhandla två uppsättningar med ventiler (2 st på var sida) till vevhusventilationen,kläm på insugningbälgarna (mellan LMM och insuget) om dom är hårda är det dags för dom oxå. ventiler o bälgar kostar 680:- på bmw.
netz
En sak till: ramlager och vevlager skulle jag inte ge mej på i första taget, på 850 kan man inte byta utan att lyfta ur motorn.
Om motorn inte har några missljud för sig så skulle jag dra gränsen vid topparna.Det springer iväg snabbt i kostnader,då klarar man sig med en packningssats 1408+moms och toppackningar.
Men visst är det KUL att skruva!!!!!!!!!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ok , jag skall följa råden!
Tack så mycket för hjälpen !

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
bestämt mig för å köpa de dära packningarna då...
Så det ja skall ha för att kunna riva motorn och kasta ihop den är : två stycken topplockspackningar samt "sotningsats" ? har jag förstått rätt då ?
Får köpa två sådana ventiler ochså , för det är rätt mycket olja i mojängen vid insuget.
men de dära bälgarna ? gör det något om de är hårda ? mina är ganska hårda men det är väll bara luft som skall gå där och det verkar vara tätt... förstår inte hur hårdheten skall kunna påverka funktionen...

netz
Sotningssats,toppackningar,planing av topparna, du får det inte tätt om det har "slagit sig".

Bälgarna eller förbindningar som bmw kallar dom kostar 68 spänn st, påverkar inte funktionen men det kan dra tjuvluft till motorn som inte LMM har koll på, och kan ge lite ojämn tomgång,
jag tyckte min reagerade snabbare på gasen när jag bytt bälgarna (placebo effekt ?).

Bultarna till topparna har ingen "midja" och är återanvändbara om dom är oskadade.
Ett tips är att använda packningklister till packningarna för "bröstdelarna"som sitter bakom och framför kamdreven.

Lycka till !!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Aha ok ! det skall jag lägga på minnet , som är bra men kort :-)
Hur skall jag göra med vevstakarna ?
Jag förstår ju att de måste vägas och mätas.
Men några sådana grejor finns inte i verkstaden där ja mekar , iaf. inte våg nått å mäta med finns kanske.
Men om de nu väger "fel" , obalanserade , slipar man dom då eller hur gör man ?
På www.e31.org finns en film där de ställer ett mynt på v12an som står kvar på högkant när motorn startas... kan vilken bmw v12a somhelst bli så bra om man renoverar den eller skall det "superrenoveras" för att bli så bra ?

Vad kostar det i runda slängar att planslipa en topp ? den planslip jag har i verkstaden är inte till för toppar den äter bara runt 60 mm brett... funkar ju till mopeder iof. :-)

Min 750 har gått 16 100 mil inte behöver jag riva ner
hela motorn inte!

Topp-Packningen är antagligen sliten förslitnings delar.
Bilen går prima för övrigt.
Tänkte ev. åka en 80 mils resa nu i sommar till Liseberg.
Vet ej om man ska överväga det.

Vad tror ni..
Jag hade tänkt byta packningar i sep/aug då den ska stå avställd i ett varm garage under vintern.

/Tony Haagen
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Tycker du skall låta bli ramlagren och vevstakarna. Hur långt
har bilen gått?

Byt hela vevhusventen( 4 st ventiler totalt) inkl ALLA slangar och bälgarna. Det kan vara lite oljigt i bälgarna men det skall inte ligga flytande olja där.

När du ändå river toppen så skall den planas. Tycker du skall
byta ventiltätningar och även ev ventilstyrningar om de är slitna
samt slipa in ventilsäterna.

Byt även de s k banjobultarna. Det finns en uppdaterad version
till dessa.

När det gäller det s k myntet som står på motorn så skall de princip alla v12 klara det om man tar loss fläkten annars blåser
myntet av.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
plockat loss massa delar idag , men vet inte hur jag skall ta bort de två avlånga mojjängerna bensinen åker igenom ner till spridarna.
Lossade deras fästen som satt i två stycken vanliga bultar så de är ordentligt lösa och spridarna är ochså glappa.
Kan man dra spridarna och/eller avlånga mojjängen rakt upp ?
Det känns ganska klent så jag är rädd att förstöra spridarna eller iaf. deformera dom.
netz
Jag brukar vicka lite och dra samtidigt,och börja i en ände på railen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.