AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.850

Merca S klass 99-00a el 7serie 00-01a?

Sida 1 av 2
Hej,

Jag kan ju gissa vad ni skulle valt kanske med tanke på att jag ställer frågan i ett Bmw forum men lägg helst lustigheter och sånt åt sidan.=P

Som sagt, vilken bör jag välja? Ifall det blir en E38a så är jag ute efter en så sällan men ofta nämnd "Fullutrustad" 7a. Navi/Tv, allt i el ( stolar fram/bak, rollos, bagagelucka osv.), pdc, edc, rdc, dubbelglas, glastaklucka, nappa, acc, gsm är ett måste, nya navin skulle inte göra saken sämre heller, finns säkert massa jag glömt men ni förstår nog vinken.=)

Mitt andra alternativ är en okej utrustad Sklass, helst en 500 men vilken som helst funkar förutom 320n. Vad som verkligen nervärderar mercan enligt mig är inredningen, fy E38an slår Mb med hästlängder men komforten e d inget fel på. Enda kraven jag har ang. Mercan är att den har Navi, Tv, Elstolarfram/bak samt parkeringshjälp.

Båda modellerna ligger väl ungefär i sammaprisklass? Tänker främst på 7an som jag e rädd för att den ska sjunka grovt i pris de kommande 2-3åren. Vad tror ni? Någon som kört Sklassen så mycket att de kan uttala sig om modellen någolunda opartiskt sätt?

Har även ett 3e alternativ.
En okej utrustad E38a, 99 el frammåt.
Enda kraven är väl Navi/Tv, El stolar fram och läder o stortsett helst lågmilad, en sådan kan man hitta för ungefär 200-250 000kr i tyskland men känner jag mig själv rätt så kommer jag vilja ha en 01a efter bara några månader och ångra mig pluss förlora många kulor på affären.

Det blev ett långt inlägg men är tacksam för svar.

Mvh/Soki

7 serie träff 26e Juli Länk

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Kan tyvärr inte bidrage med någon vettig info , men vart lite nyfiken på det dära med "glastaklucka" !
Finns det altså en lucka som är i transparant glas ? eller är den rökfärgad eller är den genomskinlig tills den blir belyst ? låter ju nästan värt att överge e32 för en sådan tuff detalj...

"Två ton annars får det vara för min del"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Soki, jag tyvärr känner på mig att en sen E38, typ 00/01, kommer att bli en usel affär om du ser till det ekonomiska. :(
Men den aningen har du säkert redan fått...

__
Länk
Wadel:

Aldrig sett glastaklucka? Kompisen har en sådan på sin E46 coupé och finns till E38an oxå. Den är gjord av glas och är genomskinlig, smått tonad skulle jag tro. En härlig känsla att sitta under speciellt när man inte vill ha luckan öppen. Skulle det vara att du tröttnar på den extra inblicken så finns en liten "dörr" som du kan skjuta för så ser det ut som vanligt. =)

Wolw:

Jo det är det jag är rädd för. Har just nu en E38a från 97 och den är inte värd många slantar idag. =( saken är att jag är helt såld på E38an från första gången jag satte mig i en och vad skulle vara bättre än en fullpackad relativt ny och lågmilad sådan. Men men måste samtidigt tänka på värdeminskningen. Kommer med stor sannolikhet inte behålla bilen mer än 3år då jag säkert kommer vilja hitta på andra saker och Mercedes brukar ju ha ett gott andrahandsvärde. Sklassen är snygg och känner verkligen att jag skulle vilja ha en sådan men jag vet ej ifall den e värd pengarna. Sen så är det tråkiga att man är säkert inte välkommen längre i detta underbara forum. =P

Mvh/Soki

Jag skulle utan tvekan välja MBn. Mycket modernare och bättre bil. Den har ju t.o.m slagit "nya" sjuan i tester.
Soki:

Du är välkommen om du mot förmodan skulle köpa något annat tyskt.......

Visst är Mben en trevlig vagn men fortfarande finns det där enligt mig gubbvarning. Instrument i Mb är inget att hurra för där slår bmw den med häst längder. Visst har?Mben kanske något bättre andra hands värde men det skiljer nog inte jätte mkt man kan inte tänkte på det varje gång man tittar på bilar. Visst är Mben snygg(helst i silver) men inte alls lika sportig som en likvärdig bmw. Och alla vill väl ha lite spor i sin bil:))

Jag skulle nog försöka hitta en en bmw(E38) med mkt extra på istället för en mb.

Lycka till i letandet
Starre:

Jag är ju en gubbe.;o) Jo Mbn innuti som tex. mittkonsol gillar jag inte speciellt mycket, skulle vara då nya Eklassen. Jag vet att man inte kan sitta o klura ut andrahandsvärdet och anpassa köpet efter det men en 01a E38a för 450 000kr duktigt utrustad kostade väl runt en 900 000kr för 2år sedan? Det är en lite väl grov sänkning anser jag. Ska ju självklart ta och provköra Sklassen när det börjar närma sig och så får man väl hoppas på att den sjunker lite i pris också om ca. 5-6månader. Förra Sklassen kändes inte alls lika sportig som min E38a men det tog den igen på komfort. Gillar ju att sitta o mysa på motorvägen så mercan passar nog bättre mig än dig ;o)

Mvh/Soki

Luftfjäding är väl standard i S-klass? Dessutom är ju den "intelligenta" farthållaren värd att notera.

På minuskontot hamnar den något plastigare inredningen.
Jag skulle tveklöst välja Mb.n. Både snyggare o känns mer gedigen. Åkte i en mb 320 som rullat 38000 mil o det fanns varken knirr eller nersuttna säten. Kanonfräsch taxi var det.
Jag frågade chauffören om motorn eller nåt varit utbytt, han sa att den bara rullade o rullade.Inget förutom slitdelar var utbytt. Men han var noga med servicarna.
Att tillägga ska att bilen har rullat sen ny i GBG. Groparna och fartbulornas stad... Inte illa.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Hej!

Trodde att jag endast skulle få mest oseriösa inlägg pga denna tråd men som tur var hade jag fel.. =))

Något jag har reagerat på är att relativt få har Tv, många bilar har endast navi el e d jag som missar det i annonserna? Luftfjädring är standard har jag för mig o även elstolar bak men d tror jag bara gäller sverige. Är rätt dåligt påläst vad gällande mercorna. Någon som vet vad d kostar att byta ut luftfjädringen ifall den pajar? 20-30 000kr?

Mvh/Soki

chrille70
Soki:

I nästa nummer av Teknikens Värld, som finns ute i handeln den 31 juli, kommer en köpguide på begagnade MB S-klass.

Mvh Chrille
Jaså? Tack Chrille kommer perfekt timat oxå.=))

Mvh/Soki

Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
BMW gör fantastiskt fina bilar & E38:an är både snygg & bra, men jag skulle utan att tveka ta en MB S-klass, i den typen av bilar är MB det bästa valet både utseendemässigt &ekonomiskt för dig den dagen du ska sälja bilen.

Men vill du ha en riktigt skoj bil, då köper du en Porsche...

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Beroende på vad din budget räcker till kan det vara intressant att köpa en E65 735 i Tyskland, priserna på bmw.de börjar under 40 kEur. Om du som jag tillhör de som gillar E65 vill säga...

En bil som i dag är riktigtt köpvärd är Audi A8/S8 efter introduktionen av den nya modellen. Minst lika sportig som E38 och S8:n går som ett troll. Jag tycker att den är cool, men den är ju en dkw och har inte samma statusvärde som Mercan kanske.

My Bimmer is my mistress
Varför inte en e55 amg?
eller e50 amg? :)
Hej!

Gillar Sklassen skarpt men har ej än provkört men d kommer.=)) Är bilen ett lyft från förra Sklassen så måste den vara riktigt bra då jag tycker den gamla var härlig fast lite trisst dock. Är ute efter komfort framförallt även om det skulle vara hur roligt som helst med en Porsche, inte bara prestandan utan alla blickar man lär få med en sån el vad säger du Biffen?;o)

Trettitretti:

Budgeten är väl lite tight men man får prioritera, vet inte riktigt än ifalld en räcker till en Mb (Läste om alla roliga finesser o nu vill man ju ha dessa saker att leka med oxå) men vill jag nåt så ger jag inte lätt upp. Är inte så förtjust i E65an dock även om man "lärt" sig tycka om den lite mer. En sådan är nog inte ett alternativ tyvärr.
A8/S8 menar du gamla modellen? Tycker om karossen men har svårt för inredningen då den känns riktigt gammalmodig, i klass men förra Sklassen och mellan Sklassen A8an o 7an så köper jag utantvekan en 7a. Menar du nya A8an så är jag inte heller förtjust i den. Känns inte riktigt som en lyxbil, lite mer S80 känsla än Mb/Bmw känsla. Tro mig jag hade höga förväntningar innan jag satte mig i en o då gick liksom all luft bort om man säger så.

w124:

En E55Amg skulle inte heller vara helt fel men på tok för dyra för mig. Antar att du menar nya karossen el? Pluss att en Eklass kan aldrig bli en Sklass ;o) även om jag tycker Eklassen har en mer lyckad design invändigt och nästan lika lyckad design utvändigt.

Vilken kritiker jag känner mig som men d e trots allt stora summor pengar vi talar om oxå. =)

Mvh/Soki

Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Soki:

Helt riktigt...
Bilen skiner lika mkt som solen när man glider fram genom stockholm...

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Soki:

Jag tänkte på gamla karossen, w210 som den heter men jag antar att du inte gillar den.

Prioriterar du komfort framför allt annat så tycker jag definitivt du ska köra på mercan, speciellt om du hittar en med fläktar i stolarna, dubbelglas, massagestolar...mums :)

Du skrev att du ville ha en s500 helst och inte en s320 men att du inte riktigt visste om du hade råd med den. Har hört talas om s430? om inte så är det oxå en v8 precis som 500:an men lite klenare.

Angående blickar, så lär en 20-åring bakom ratten på en s-klass få många blickar med :) fast kanske lite för många negativa från farbror blå :(

ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Jag skulle nog ta en titt på en lite äldre 500SEC, fetare glidare får man leta efter (om man inte tittar på 600:an, vill säga). Gå tillbaks till 95 - 97, tycker det är bland de snyggaste Mercedes som gjorts.
W124:

Gillar och gillar tycker d börjar kännas lite till åren, vill ju ha nåt som ser nyare ut än min E38a som förövrigt känns riktigt fräsch med tanke på åldern.
Ang. S430, mindre motor=mindre utrustning. Det finns väl fler S500 för att inte tala om S600 som har mycket bättre utrustning än va d flesta 430/320. Vet du något om prestandan förövrigt ändrats något sedan faceliften? Tänkte på s500/s430/s350. Finns s430 i lang utförande?

Får blickar i en 7serie också men inte samma blickar ändå som med en porsche, det e väl porsche och ferrarri som väger tyngst där.=)

Ps:

Sklassen 95-97 ( vet ej modellensnamn) har jag ju kört nån månad. Heltklart skön bil men som jag sa innan lite trisst o känns gammal.

Mvh/Soki

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.