|
Sida 5 av 11
|
|
|---|---|
|
Hangaround: Jag tänkte mer på clipsen som håller fast typ panelerna vid B-stolparna och liknande. Dessa clips sitter ju direkt i plasten, och inte med någon form av fästen som dörrclipsen har.. Annars vore det ju en helt annan sak :) Grs: Fy fan vilken otur du tycks ha haft.. Jag själv har enbart positiva upplevelser av BMW's verkstad här i stan.. Om man skall ha något bytt säger dom direkt till om det är något man kan fixa själv eller inte, och dom ställer alltid upp och kollar priser om det är något man behöver. Ofta säger dom även om man kan köpa någon "piratdel" istället för orginal, om priset skiljer mycket.. Det är så man får kunder tycker jag, även om man kanske inte lyckas mjölka ur dessa 100% pengar. Stor eloge! // Björn |
|
|
Sprucken topp Då är bilen klar... 11000 fick man pynta. Suger lite så här i sommarvärmen men nu skall den gå som en pärla igen. |
|
|
Grs: Ujuj... Hoppas den går som den ska nu, för såna utgifter är ju aldrig roliga... alien: Givetvis är det silentblocken (bärarmsbussningarna) bak som klonkar om det inte är övre stötdämparfästet. Det var ju så det var på min med när jag tänker efter =) Första klonkfixet var övre stötdämparfäste, bilen gick tyst och fint ett par veckor, sen var det dax att byta silentblock när det började leva om igen... Nu går den tyst igen =) 318iZerd: Är inte 100, men jag tror att alla e36 sedan har "samma" baklysen... Kolla typ Mekonomen eller Biltema, där står det ju till vilka årsmodeller en del passar. Å sist men inte minst en liten trist detalj... min bil har börjat läcka olja såhär i sommarvärmen. Var på en GDS-hall idag och lyfte bilen för att kolla om jag eventuellt slarvat med oljepluggen vid senaste bytet för ett par veckor sen. Tyvärr(!) var det torrt just där. Däremot ser det fuktigt ut i princip överallt, och det är svårt att säga varifrån det droppar... Mellan block och oljetråg? Mellan block och låda? De flesta "skarvar" var fuktiga av olja. Är det normalt på en 21000-milare kanske? Såg även ut att läcka från styrningen. Lixom där styrstångens rörelse omvandlas från roterande till sidledsskjutande (om nån förstår =). Är det det som är styrsnäckan? (Fick en "värt-att-känna-till-anteckning om läckande styrsnäcka vid senaste inspektionen). Kan det vara därfrån det läcker så det droppar månne? Till och med bak vid slutväxeln var det fuktigt av olja... Känns som en totalgenomgång med tillhörande packningsbyte vore på sin plats... för det har man ju både tid och råd med... kanske... inte... =/ Sen kom jag på en sak till: Bilen vibrerar vid 110 och ~160, vid det senare mycket värre... Inte i ratten, utan mer i hela bilen. Jag hoppas på obalans i ett bakhjul, men jag har även hört att det kan vara nån liten motvikt i bakdiffen som lossnat. Nån som hört talas om det? Såja, det var min lilla måndagsnovell... Bör kanske tillägga att jag tycker grymt bra om min e36:a, oavsett hur det må låta när man läser om mina bekymmer =) //Koffe |
|
|
Koffe. Motortvätta ordentligt både i och under motorn så ser du lättare var läckaget kommer ifrån. |
|
|
alien ventil menar ja naturligtvis... den sprack, trillade ner o repade runt en del... fick byta motorn=) 40000:- häromdagen gav soppapumpen upp. 3600:- men ja ha köpt ljusvita blinkers, nya 18" o lackat fram o bakläpp o stötllister runt om i bilens färg så nu e det roligt igen=) M POWER- När du älskar att KÖRA!!! |
|
|
3,6 K för en soppapump? Shit.. Fast jag kan tänka mig att det skall vara en rätt redig pump på en M3'a.. Min gick på 1300, tyckte jag var dyrt för lite plast och en motor! Fy fan vilken otur med ventilen förresten.. Kom på själv att det nog var det du menade. Man är inte allt för pigg jämt, hehe.. // Björn |
|
|
Hej alla igen! Tänkte bara tipsa om det beryktade kupéfiltret på bilar med AC! Säger bara en sak, byt det! 240 surt förvärvade slantar på BMW, men det är värt vartenda öre! Bytte mitt filter idag nämligen, och jag kan garantera att skilnaden blir enorm - nu blåser det ju till och med vid fötterna! Det gamla filtret, som jag inte vet hur länge det suttit, var kolsvart på ena sidan, och helt grått på andra. Dessutom fick jag nästan en knuten näve med barr, löv och löst damm/sand, plus en hel del fukt som fastnat i allt skräp! Blä. Som sagt, tycker Ni att det är dåligt krut i AC'n eller fläkten, byt filtret! Är det igensatt pressar den ut luft vid sidan av filtret, och inte genom luftkanalerna som det är tänkt. Och vem vill kyla/värma bakom instrumentpanelen? Skicka ett mail eller skriv här om Ni vill veta hur ni byter det, eller kika på mektipsen under Gör-det-själv. // Björn |
|
|
alien: tack för den du.. men en liten fråga, kan man göra det själv när man har airbag på passagerarsidan?? ..om jag minns rätt så får man inte koppla ur airbagen själv :I ..och en annan sak jag ha hört, att man måste dela filtret i 3 delar för att det ska gå å montera dit ett nytt.. ((så om gammla filtret är i en del så vet man att det aldrig är bytt)) .. .. /NiFE - Nice life |
|
|
Så här är det... Airbagen går säkert att koppla ur, men jag vet inte hur mycket extraarbete det blir, eller hur du gör för att fixa det. Om det går att göra på ungefär samma sätt som med förarairbagen kan du göra så här: 1. Koppla bort minus (-) på batteriet. Låt den vara av under hela bytet. Vänta. 2. Ta en fika eller något, låt kondingarna till airbagen ladda ur i minst 30-45 minuter, gärna en timma! 3. Kolla lös kabeln till airbagen (var den nu sitter på passagerarsidan). 4. Fortsätt demonteringen enligt beskrivningen på mektipsen. Då du kopplar in den igen, gör följande: 1. Du skall fortfarande ha minuspolen (-) bortkopplad! Viktigt!! 2. Koppla in airbagen till kontakten. Montera tillbaka "resten" 3. Dubbelkolla att du inte har någon ström, alltså minuspolen av. Vrid om nyckeln i tändningsläge. 4. Koppla nu på minuspolen (-) igen. Om allt gått som det ska har du en intakt airbag. Om något blev fel stod du åtminstone utanför bilen då den löste ut! Dock skall ingenting hända förutsatt att kablarna till den inte skadats på något vis, eller krocksensorerna har löst ut medan bilen stått stilla = 0% risk. Angående filtret: Det beror på! För att kunna ta ur och sätta i filtret måste det böjas, dock ej delas. Man "svänger" in filtret i en böj lite lätt framifrån. Antagligen måste du även demontera en kabelhärva som sitter precis brevid. Det gör du enklast genom att bara trycka den uppåt, och sedan vrida den ur vägen, utan att koppla lös kablarna. Det man gör är att man bryter av små plastfästen som håller det rakt, ungefär på samma sätt som man tar lös en del till en modellbyggsats. Därefter sitter det fortfarande ihop i plasten, men även själva filtret håller ihop sig självt! Tror det blir svårt att avgöra om det aldrig har varit bytt eller inte, eftersom det med all säkerhet kommer gå sönder då du tar ut det, dels pga materialets försvagning genom åren (uttorkning av AC'n, varmt/kallt osv), och dels pga att du helt enkelt måste bryta det för att få ur det! Däremot kan du nog avgöra ganska enkelt på hur mycket damm och skit du har i filtret om det är bytt eller ej. Hur det ligger till med om man får eller inte koppla ur en Airbag själv vet jag inte, men det går alldeles utmärkt iaf, och borde inte vara några problem heller. Försäkringsfrågor har jag tyvärr inget svar på =/ // Björn |
|
|
Nife:Du behöver inte koppla ur airbagen för att byta kupefiltret. Du behöver inte röra den. Länk Länk |
|
|
En fråga angånde Klimat anlägningen... Var för måste den gå igån hela tiden när jag startar bilen? Kan man ändra på det? Länk |
|
|
Har du digital AC? På min som det är "manuell" på, måste man ju trycka in AC-knappen för att få igång den. Jag vet iaf att på farsans Passat TDI som har ACC, startar den automatiskt, om man inte trycker in knappen "Econ", alltså economic. Är den intryckt då bilen stängs, startas den även med AC av. Finns det ingen sådan funktion på din bil? // Björn |
|
|
alien: menar du att du måste trycka in knappen varje gång du startar bilen för att ac:n ska starta??Fast den var på när du stängde av bilen? På min startar den automatiskt. Mvh |
|
|
när ni ändå håller på o pratar AC när jag stänger av bilen..ovsett om jag stänger av ac innan el inte så burrar/surrar...el det är ngt som låter ...mkt tyst dock... har det ngt med ac att göra ? **mera bmw åt folket så skulle det vara mera gläde på vägarna =))** |
|
|
Hur mycket får man betala för att renovera ac fick prisförslag på en bit över 6000 på min bil då är det kondensatorn som är trasig. Är det någon som har förslag på någon billigare verkstad i Västerås området är jag tacksam för tips. |
|
| Föresten det är ingen som är sugen på en 328 min kompis ska sälja sin den går väldigt bra men inte så mycket utrustning. | |
|
Alien: Jag jag har digital ac men Det jag menar är att det är inte ac som går i gång det är Hela den där skiten det är hela systemet....Så är det för mig med att jag måste trycka in ac för att få igång den... Länk |
|
| Euromaster: Du kan köpa en kondensor för ca 2-2500 och byta den själv. Sen kostar provtryckning och fyllning lite olika beroende på vem och var´men räkna med 2500. Alltså billigare än att lämna in. Samtidigt kan du passa på att göra lite rent innanför fronten. | |
|
Euromaster: Jag är inte helt ointresserad! Kolla gärna upp vad han skall ha för den! En kort beskrivning av skick, utrustning osv skadar ju inte heller. Svara gärna på min mail: bjorn_m_eriksson@hotmail.com ille: Om den var på då jag stängde bilen är den på då jag startar den sedan. 318iZerd: Du menar alltså inte själva AC'n utan hela klimatanläggningen, med fläkt och allt? // Björn |
|
|
Alien: Ja det stämmer bra det... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.