|
Sida 4 av 11
|
|
|---|---|
|
Tack för den vetskapen, Koni! Det med ventillyftarna visste jag om, men kamkedjan var något nytt.. Frågan är om jag inte skall kika lite närmare på den där repsatsen, för det börjar kännas pinsamt att komma med en så pass rasslande motor i en annars så fin bil! Du råkar inte veta vad den kostar eller så, eller om man kan byta den själv på t.ex. en helg..? (Utan specialverktyg, dvs..) // Björn |
|
|
150 kr tia nyckel ! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Siktar ni på en ny monstertråd liknande den om 318is erfarenheter?? ;) An assault on a man's BMW is like an assault on the man himself! |
|
| immer: absolut! | |
|
Drar igång två nya diskussioner i denna tråd, får se om någon hänger på! ********************************************* 1: Slitage: Har ni mycket slitage på era bilar? Då menar jag repor i vinylen, knarrande plast i dörrarna, sliten växelspak osv... Vad gör man åt dessa problem? Hur lagar man ett trasigt clips t.ex. (Har själv sådana problem, därför frågan :) Passar på att lägga in ett tips på medel för plast och vinyl... Det ständigt omtalade Mcguiar 40. Bästa jag testat hittills! Otrolig lyster, och en mycket angenäm doft. Dessutom är medlet drygt, vilket gör att man sällan behöver skaffa nytt. Dock är det ganska dyrt, men enligt mig väl värt sitt pris! Väl värt att kolla in! Finns på några få ställen i landet, däribland sthlm's bilvård (som jag gärna rekommenderar), där jag beställde mitt. På skinnet i t.ex. bälgen runt växelspaken och handbromsen funkar det utmärkt att dra loss med vanligt medel för behandling av skinnsoffor och dylikt! Antar att även BMW har egna medel för detta. ********************************************* 2. Däck & Fälg: Vilka dimensioner och vilka däck fungerar bra på E36-karossen? Är det nödvändigt att ha 255 profil på en 316 compact, och är 195 profil på 15" lite väl klent på en M3'a? Hur får man hjulen bak att fylla ut hjulhusen bättre utan att montera stans bredaste gummi? Och spacers, bör eller får jag använda det? Själv har jag 205'or på 15" runt om, och tycker både väghållning och komfort är klart godkänd! Dock så lever mina däck om en hel del, men det beror nog på gummit, som snart är 6 (!) år gammalt! Fälgarna är dock i minsta laget tycker jag. Skulle se betydligt fräschare ut med minst 16", samtidigt som komforten lever kvar! Ända fördelen med små fälgar är att bromsskivorna ser rejäla ut, trots att dom är orginal! Vidare lider jag dessutom av att bakhjulen ser hoptryckta ut, då det är en bra bit för dessa att nå utanför karossen. Ser lite klent ut... Vad kör ni på för något? ********************************************* Ok, jag vet att det finns massor skrivet om både däck och fälg och inredning, men va fan, saker förnyas, och det är väl alltid roligt att läsa om andras ideér och funderingar! // Björn |
|
|
Måste få ställa en fråga i denna tråd! Känner Ni till problem med topplock i E36:or? Har köpt världens mest otursförföljda bil. Har bytt en plast stos som sitter mellan torpedväggen och motorn där plasten mot motorn kan skeva till följd att den läker kylvatten. Tydligen ett "vanligt" fel på Bmw o VAG. Även bytt en packning bakom remmarna. Därefter så tryckte motorn olja in i kylsystemet.... Topplocket hade åkt åt h-sike. Förmodligen det problemet hela tiden men det syntes inte på ett trycktest... Så frågan. Känner Ni till om BMW har haft problem med just topplock på E-36. Äger en 316 touring 98 7300 mil |
|
|
Hmm, känner inte till problem med toppen, däremot sägs det väl att 316 och 318 äter kammaxlar om dom får för lite olja. Någon som vet bättre? Om toppen är skev eller sprucken, måste det ha sin orsak. Har bilen kokat, eller blivit utsatt för annan extrem värme? Då är det möjligt, men annars tycker jag det verkar långsökt. Kolla iaf så att vattenpump och kylarfläkt och termostat är ok, annars kan det vara det som är felet. Om du byter ut toppen, var säker på att det inte händer igen! Tyvärr kan jag inte svara på din egentliga fråga! Sorry.. // Björn |
|
|
Nä, har haft bilen sen i höstas och den har hela tiden läkt kylarvätska o olja. Har inte själv kört den varm/torr så det är d-vigt konstigt. Nu kan väl problemet har funnits tidigare i o f sig. Surt! |
|
|
I värsta fall har tidigare ägare kört den varm, varvav dessa fel har uppstått, och därför har han sålt den.. Var det något annat med bilen som kändes underligt? Billig i förhållande till skick eller? Om jag var du skulle jag iaf kolla upp om inte ditt fel kan täckas av någon form av motorgaranti! Om det visar sig vara ett vanligt fel har du nog god chans att få igenom en reparation/renovering helt gratis. Hoppas det löser sig iaf! // Björn |
|
|
Ok, lite reflektioner och funderingar... Växelspaksglapp: Det har jag oxå fått =/ Stör mig inte så mycket på att spaken går att rucka lite i sidled som att den skallrar vid vissa varvtal! Grymt irriterande om man kör med stereon avslagen och allt man hör är ett surrande från den vibrerande växelspaken... Kanske dax att byta den där plastkulan? När vi ändå är inne på växlingar så passar jag på att slänga in en "liten" fråga =) Hur går man tillväga för at byta koppling på en 320 -93? Måste man sänka hela lådan eller räcker det med att, som jag tror att jag läst nånstans, vinkla ner den på nåt sätt? (Anledningen till kopplingsbytet är förstås de asbestfria lamellerna som hugger nåt grymt efter varmkörning. Många ägare av 93:or vet vad jag menar =) Knirrande och knarrande inredning: Visst! Nånting vid höger bakruta ungefär... Har inte letat jättenoga, men jag har inte den blekate om var ljudet kommer ifrån. Kanske sittdynan i baksätet ligger fel? Hathyllan? Närmar inspektion får avgöra... Däck och fälgar: Kör på 215/45x17" runt om på sommaren, och tom det tycker jag kan se lite klent ut. Blir nog 225 nästa gång. Men det ser ju onekligen bättre ut än 185orna på 15"-plåtisarna som sitter på på vintern =) Alien: Angående klonkandet från bakvagnen efter din lilla nöjeskörning så skulle jag tippa på övre bakre stötdämparfästet. Min levde om nåt ohyggligt när jag körde över brunnslock å så innan jag insåg att de var slut båda två. Ett byte senare var allt frid å fröjd igen =) Det var väl allt för denna gång... MVH //Koffe |
|
|
är Bakljusen lika på alla E36:or Länk |
|
| Nej, sedan och coupé har olika... | |
|
lite knarr i inredningen kan man räkna me tror ja. svårt att komma ifrån allt. men d e klart e d mycke på ngt särskilt ställe e d ju kanske värt o kika närmare på d. ja kör på 235/35-18 fram o 255 bak visst ha vi bitvis dåliga vägar men d e ingen dålig komfort. den ligger fint=) tråkigt d där me motorn... min vetin gick... inte billigt. men kärran rullar nu o ja e gla=) lycka t M POWER- När du älskar att KÖRA!!! |
|
|
tja ska du byta koppling så kan du föra ut lådan under ifrån.. det var någon som skrev 255 i profil ? på e36 du menar däck bredden !!! profilen borde vara ca 15"/60 16"/50 17"45 18"/40 jag har inte följade problem slitage på växelknoppen (aut) :-) överigt så är det enda jag upptäckt när det gäller inredningen är att dörrsidornas skinn släpper i limmningen. samt att det blir en smutsig rand när man har takluckan på "luftning" Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Japp.. Så länge det inte är några vansinnes-knarr från plasten så är det väl ok, men det kan vara kul å veta hur det är för andra innan man börjar riva å slita själv :) Vidare tänkte jag säga att det även skiljer på Compact och Touring vad gäller bakljus. Tror däremot inte det skiljer något speciellt mellan årsmodellerna inom de olika karosserna, rätt? 300+: Vad menar du med "min vetin gick"? Vad är vetin? Säkert nå't uppenbart som jag bara har missat, men ändå... Koffe: Tyvärr var det inte så enkelt som övre fästena. Dom såg väl rätt ok ut, så när som på att gummit kändes lite hårt. Bytte till nya ändå, men felet kvarstår. Har hissat upp bilen med domkraft dock och kikat på bussningarna bak, och den vänstra är helt sprucken! Hur den högra ser ut bryr (läs: vill inte veta :) jag mig inte om, eftersom jag ändå får båda bytta på onsdag! Drar upp en fråga till här i tråden: Hur många är det som kör E36 i Sundsvall/Medelpad-området egentligen? Vore skoj å veta. Tycker man ser ett gäng åka omkring här uppe iaf.. Själv kör jag en helt blå-lackad 320 utan märken med repiga orginal 15" BMW-fälgar, med 205'or på. Ingen styling på bilen. Om någon är intresserad får man väl dra ner "på MAX" nån dag, haha :) // Björn |
|
|
jag tror att man kan ha 8 tum fram samt 8,5 bak smärt frittt med 225 eller 215/45/17 samt 235/45/17 bak. jag har 7,5 runtom med 225 ! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Koffe: vi säger så här då har alla 336 sedan lika? Länk |
|
|
E36 ska det vara.. Länk |
|
|
E36, sprucken topp Nä bilen har varit ett skolexempel på vansinnes köp. 120 papp, visar sig vara krockad, dåligt arbete på BMW tyresö vilket fick till följd att jag har krävt omlackering av baklucka mm. Bakre fjädern flög i vintras. Bara utlägg... Miltalen skall stämma och den är svensksåld (svensksåld är inte garanterat bra). BMW ids jag nog inte ens vända mig till. De hjälpte inte till alls när jag började gräva i deras renovering av den krockskadade bilen. Noll respons. Även fast den utförts av en auktoriserad verkstad för mindre än 2 år sedan av en tidigare ägare och försäkringsbolag betalat. De jobb som de utfört skulle vilken garagenisse som helst göra bättre. Min erfarenhet av BMW "märkesverkstad" är så att säga inte god. svennis |
|
|
alien> Småclips är onödigt att laga, min erfarenhet hittills är att dom är skapligt billiga. Har dock inte handlat några av/till BMW. Har du ETK:n är det busenkelt att kolla upp vilka du behöver, när nåt har gått sönder. Sen är det bara att ringa och kolla priser, och beställa. Vanligtvis finns många av dom på hyllan, om dom håller sig med egen plåtverkstad. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.