AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
38.699

Välkommen Till E36.

Sida 10 av 11
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Behöver Beskrivning hur man bytar dörr (passargerar) på coupé.

vilka saker behöver man när man ska ta av dörrsidan med clips mm.

2.Bakrutevärmaren fungerar inte som den ska rutan har blivit bytt av tidigare ägaren (inbrott) tips var man kan börja felsöka ( säkring = hel )

Länk
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
motala3: Hur kan dom kablarna ha brustit, hur många var det som gått av och hur såg dom ut (färg

Thorssa: Hur märker man om kontakten är dålig, kan det åtgärdas isf med att spruta lite rostlösning alternativt kontaktspray i den?
Do
73
Dorian1
323i - 99
Hej! Är ny på detta forum...har läst ganska mkt här men registrerat mig först nu. Har upptäckt vilket fantastiskt forum detta är...inte bara forum utan hela sidan...beg-guiden, modell-guiden och allt annat!

Till saken hör iaf den att det är dags att lyfta denna tråd lite...jag har...eller man kanske ska säga "hade" en 318is -90...suuuperfin...aldrig nånsin har den krånglat eller att jag behövt laga nåt under tiden jag ägt den...och förra ägaren hade inte heller problem. Bara lite små el-fel typ att nån panel slocknade eller glapp i backljusen annars inget. Välskött och i underbart skick. Bara rost som kommit på senare tid vid skärmarna annars rostfri och sjukt fin i sin silvergråa lack. Unik bil...och nu har jag smällt den =(...inte mitt fel...utan det blev kollision...orkar inte förklara situationen men jag gjorde inget dumt iaf. Så jävla deppig...för reparationen lär kosta lika mkt som bilen är värd och det är ju inte värt att laga den alltså....synd att se en så fin bil gå till spillo...för det är fronten som är intryckt. Fläkten och kylaren lär väl ha rykt...men inte motorn i övrigt. Iaf så har jag börjat komma över den lite...och är sjukt sugen på en E36...helst en 323 från -97/-98. Bara att man blir lite avskräckt nu när man läser alla inlägg om reparationer, toppar som ryker, AC, bussningar osv....verkar som alla får dras med massa fel. Vill verkligen köpa en sådan men har inte lust med en helvetes massa defekter. Är det en problematisk bil i övrigt? Tänkte därför höra lite vad folk har för gott att säga om den här...läser bara massa ris...finns det lite ros också? =) Saknar min iS...den som gick så jävla bra ='(
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tråkigt med din bil. Verkligen. Men du klarade dig själv ju, materiella ting kan man mer eller mindre skaffa nya.

Vad gäller dina reflerktioner så delar jag din uppfattning lite grann, men då känner jag att min bil går så himla bra utan problem, rost och småfel i jämförelse med e39 och e46 som jag har sneglat på ett tag. Min 323i -96 är den mest problemfri bilen jag har ägt, tidigare ägde jag 325i och 318i e36.

Vad gäller reparationer så har jag bytt en del, men mycket som jag har bytt har jag inte behövt byta utan gjort det för att få fräscha grejer. Länkarmsbussningar fram och bak är bytt pga slitage. Vattenpump och termostat är bytt, termostaten pajade och jag bytte pumpen, remmen och löprullar i samma veva. Har blivit tvungen att löda om en kondning på kretskortet till klimadisplayen. Länkarmar fram har jag bytt, var bara spindellederna som var dåliga men bytte hela armen så dem andra 2 länkarmslagringarna också skulle vara fräscha. Bilbatteri bytt.

Sen stötdämpare och fjädar, bilen började bli något svampig efter 21,7 kmil.

Egentligen är det inte mycket alls som är bytt men bilen rullar på hur bra som helst tycker jag. Å andra sidan så byter jag oljor, filter, rullar, stift och underhåller den oftare än vad man egentligen behöver bara för att vara säker på att bilen ska ha så god driftssäkerhet som möjligt.

Själv har jag kanske fått fel uppfattning men i mina ögon är e39 och e46 drabbade av fler problem än e36 av senare årsmodell. Jag kan t.ex. skryta med att bilen inte har nån rost alls med undantag från enstaka bubblor i höger bakskärm, i skärmen, vilka ska åtgärdas snart. Underrede, dörrkanter, bagagelucka, tanklock skärmkanter har klarat sig helt undan rosten.

Well well.. Jag är rätt sugen på en e39 med m-pkt, angeleyes och hela kittet men det återstår att se vad det blir av dem planerna!
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
min 325:a har ja bytt de mesta i slitdelar under de året ja ägt den, koppling spindelled, alla skivor klossar å ett ok, vattenpump, lambdasond....lite surt för plånboken men nu funkar den som en klocka, å ska hämta en 328 ja köpt idag nu oxå, så de blir väl att göra samma byten med den antar jag....
någon som kan säga när bilen får s-boken? tillverkad 96/11 är förmodligen uttagen 98...står de 96 el 98 i boken? (inte kollat i den än)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det är en 97:a då. Tillverkad månad 11 år 1996 klassas som en 1997:a. När den är uttagen spelar ingen roll, är rätt säker på d.
Do
73
Dorian1
323i - 99
------> MD

Jo såklart..är sjukt tacksam över att jag klarade mig med bara lite lindrigare obehag/skador..med tanke på att den bilen inte är särskilt krocksäker heller hehe. Varken airbags eller annat. Men som sagt...tråkigt....

Låter ju som att du har en liten pärla nu då...hur köpte du den? Är den importerad? Har du några tips på hur man ser till att få sig ett bra exemplar av en e36? Ej så sliten osv. Men det var ju faktiskt rätt mkt bytt på din ändå....måste ju ha kostat skitmkt att byta allt det där...kan du säga en ungefärlig siffra som allt gick på? Samt om du bytte grejjerna själv eller att verkstaden fixade och satte på allt? Jag kan inte så jäkla mkt om mek egentligen själv...dock vill jag lära mig, så jag skulle nog inte kunna byta de grejjerna själv.

Jasså så det är mer defekter på de nyare? Jo en E39 med angeleyes å M paket vore fan inte fel...en polare till mig har en sån...ruskigt fin! =)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena!
Hade tänkte göra en hjulinställning... Men jag har hört att verkstäder kan ha problem med sänkta E36or?... Hur har ni upplevt detta? Problem med bultar som går av? Inställningssvårigheter?...

MCH// Jocke
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tja!

Ja du, en ungefärlig siffra? Hmm, lite svårt så här på rakt arm men det har inte direkt känts så kostsamt i längden. Denna månad handlade jag bara fjäderbenslaringar fram och stötdämparfästen bak + oljefilter och bensinfilter, gick på 1300 spänn ca. Dämpare å fjädrar hade jag köpt förra månaden och olja köpte jag i somras. Jag byter 90% själv men vissa saker lämnar jag in bilen för.

Min är svenksåld, hämtat i norra delen av landet. Hade lite krav, b.la svensksåld och daytona violett eller techno violett färg, klima, sportstolar, full historik, minst delskinn, m-pkt, inge ful styling och så.

Jag har före denna haft 3 st e36 så för mig är det relativt enkelt att göra en bedömning efter provkörning och koll.

Tipset är att läsa så mkt du kan om modellerna, bilda en uppfattning, ha vissa krav (inte för höga dock) sen får du ha is i magen. Provkör flera innan du slår till.
Do
73
Dorian1
323i - 99
Ok, bra att kunna fixa det mesta själv. Blir mkt billigare så också =)

Jo jag har faktiskt lite liknande krav eller åtminstone önskningar som du på E36.

Precis, har läst ganska mkt så har fått mig en rätt bra uppfattning om den och vilka de typiska felen brukar vara. Var bor du nånstans förresten? Man kanske kan hyra dig nån gång sen annars så du kan hänga med å provköra osv =P
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Missade den här tråden men länkar in till min såfall =) En och annan rolig fakta som vi E36 ägare kan känna igen oss i...

Länk

MVH//Jocke

Na
16
Narii

BMW 760i -03
BMW 328i cab -98
BMW 2500 -68
Hej, idag körde vi ut våran 328 cab efter att den stått still i ~6år och vi har problem me att den värmer konstant! Trots att ac'n är på så värmer den uppe vid rutan...
Kan de va en värmeventil som inte stänger sig?

//Martin
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
hej, är det någon som har en aning om vart abs sensorerna sitter på en 325 e36 91-92. jag hittar ingenting nånstans på min bil som kan härledas till sånna sensorer.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Länk

Nummer 7

bo
16
bonder
328 -95
flytta databox från 328 -95 till en 320 -91 tips, råd? är det överhuvudtaget möjligt?

//David
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
mixim: jaha, då kanske de inte är så svårt att missa den =)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har vibrationer och oljud från vad jag till 99% tror är servon. Ljudet finns alltid lite i bakgrunden men svänger man häftigt, gasar hårt osv börjar det låta/vibrera ordentligt samtidigt som varvtalet pendlar en del om man frikopplar och låter den gå på tomgång. Samma fenomen kan uppkomma vid parkeringsmanövrar istället för hårdkörning...

Styrningen fungerar fortfarande som den ska, men jag tycker att den börjat kännas lite vevigare/okänsligare än tidigare.

Någon som har några idéer?

(Skall kolla oljenivån imorrn eftersom jag upptäckte att den har läckt en del olja ner längs styrstången och ut på framvagn.)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Bjerser, har exakt samma fenomen som du beskriver. Och det går bort och återkommer lite ibland... Men mest efter hård körning :(. Jag kollade min nivå och "tyvärr" var den perfekt.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ok, funderade över om något lager i servopumpen, eller trasigt "remhjul" eller liknande som kan orsaka det hela?

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
någon som vet diameter på avgassystemet på 325 e36? gärna både inre o ytterdiameter. mvh daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.