AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.231

vilken av mina bilar ska jag byta bort?

Sida 1 av 2
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Nu börjar det dra mer och mer i bilbytartarmen och jag undrar vilken av mina bilar som ska bytas ut?
Känns ganska självklart egentligen men med risk för att sparka in öppna dörrar:
(1)
BMW 325 coupe med 20000 på mätaren, AC Automat skinn CD osv. ganska fin faktiskt även om den inte ser ny ut.
(2)
Ford Mondeo 98 med 9000 mil på mätaren. Manuell,
AC och CD.
Vilken är värd mest? Det är tänkt att det ska vara sambon som nyttjar den mest och jag hade tänkt mig en BMW 740 för egen del.
Forden är ju "tryggast" att ha kvar med tanke på milen och den är ju mycket nyare också men ha två BMW är ju inte fel.
Min vardagsbil blir då min S**B 99 från 84 med 10000 mil på mätaren och toppskick.
Motivera gärna hur ni tänker!

Automat är bekvämt
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Man upphör då inte att förvåna sig över en del här...Är det möljigen inte bäst att låta din sambo avgöra vilken av bilarna hon vill ha att åka med..det är ju ändå henne du bor ihop med knappast inte de som finns på det här forumet..eller..??
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Självklart så får hon fälla slutklämmen men hon överlåter en stor del av beslutet till mig.
Hon gillar BMW:n bäst men är lite nervös för vad den kan kosta i underhåll.
Jag samlar argument som ska hjälpa OSS att bestämma.

Automat är bekvämt
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Forden är ju egentligen självvald kanske den är ju trots allt betydligt nyare och möjligen också säkrare att åka i ..men hon kanske vill ha automat...

Sen är ju en vanlig kommentar när karln tex.kommer till gummiverkstan med andra bilen ock säger till gummikillen sätt på nåt billigt skit det är bara kärringen som ska åka med den...*S*
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Beror lite på var i livet ni befinner er. Ska ni bygga och skaffa barn är väl Mondeon att föredra, om det är en kombi vill säga. Känslomässigt vinner coupen solklart.

Copy
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Mondeon är en kombicoupe och visst ska det väl till barn nån gång i framtiden men inte inom 9 månader.

Automat är bekvämt
Styrman: inte vad du vet iaf :)
Jag får nog rekommendera dig att behålla mondeon.
de är rent ekonomiskt smartast.

Ja e dock inte riktigt med, ska du ha en bmw 740 som sommarbil???? och en saab som vinterbil? eller`?
Köp en lite nyare 7a med asc och kör den året runt istället, dom e helmysiga-

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
wendtan:
Jag har tänkt att ha Saaben som bil till och från jobbet och mera finåka med 740:n
Jag har så nära till jobbet så det blir ju bara kallstarter.
det är en plan iallafall men jag vet ju att Sabben mest kommer stå hemma.
100Hk mot 286Hk....

Automat är bekvämt
Den största värdeminskningen är tagen på BMW:n den sjunker inte så fort längre...
En gammal Ford är svårsåld, datummärkningen går snart ut på den, sälj Forden innan den har rasat mer och börjar gå sönder.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Marten, du har absolut en poäng där.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det beror väl lite på hur länge ni ska ha kvar bilen. Det är klat, försäkringen är väl lite dyrare till Bmw:n. Men om 3 år och 5000 mil så har väl värdet sjunkit under Bmw:n, nästan.....
Och vilken är roligast? :)

Länk
Sjunkit under bmw:n??
Vad menar du med det en gammal ford vad kan den va värd max 65000.
Vad är bmw:n värd?
Jag tror ju att det är ungefär samma värde på bilarna men bmw:n kommer att hålla värdet längre en ford rasar ju för varje minut medans en bmw sjunker sakta men säkert.

Sälj båda och köp en nyare 320 eller 318 e36 åt henne för pengarna tycker jag. Tjejer brukar inte bry sig så mycket om motorer men BMW borde hon väl få åka i alla fall :)
En 318 kan du säkert få en rätt nny fräsch för pengarna om du säljer båda.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
Glömde en sak.
Det är ju som du säger "Inte fel att äga 2st BMW"!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Vi har bilarna ganska gemensamt vilket innebär att jag med jämna mellanrum åker med hennes bil och vice versa.
Pengarna från ena bilens försäljning läggs in i kalkylen för nya bilen så det blir inte att sälja båda för en nyare 318.
Båda bilarna är väl värda ungefär lika mycket just nu och som MB säger:
BMW:n rasar nog långsammare i pris nu.
GAAAAHHHHH! Svårt val!

Automat är bekvämt
gör som jag hade gjort: behåll bmw:n och skrota (läs sälj) fårrrden ;)

Member of "dimljusmaffian"!!!
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
sälj forden, för det är ski av med, vi har en fullutrustad Windstar -98 som har varit till försäljning i ett halvår utan att den blivit såld + automatlådan är kass och att den är milfifflad...

jag säger bara en sak:

BMW= lite dyrare att äga men har kvalité och klass

Ford= svensson märke med medioker kvalité

BMW Z3 1,9: Länk
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Din sambo..? föredrar hon automat eller manuell? de borde ju egentligen avgöra! Köpa saaben är ju dumt! Skulle glida med min 740/ om jag hade nån) till jobbet... även om de är 100 meter! :) Min åsikt!

Mvh Mohsen
Skulle också ha BMW:n kvar. Jag tror att ni skulle sakna 325:an mest om du säljer den, medans forden tror jag känslomässigt är lättare att komma över vid försäljning...

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Hur ska du göra nu :)?

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min BMW är till salu!
Först säljer jag den sen kanske jag är otrogen under vintern med en budget variant på X5 (J**P Cherokee) för att senare köpa E38 till våren.
Eventuellt så säljer vi Forden med men inte ännu.
Just nu kör jag nästan varje dag med S**BEN till jobbet men finåker 325 när man ska längre sträckor.

Automat är bekvämt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.