|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
mikren-6: Det där med BMW i Luleå känner jag väl igen...maken till onitresserade försäljare får man leta efter. Undrar om man måste ringa först och beställa tid om man vill ha hjälp...eller kanske man kan skicka ett mail och "förvarna om att en presumtiv kund har för avsikt att besöka butiken"... En klassiker vad gäller provkörning är ju de handlare som kör med att provkörning endast får ske efter det att köpekontraktet är underskrivet och klart... |
|
|
Det intressanta med bilförsäljares arrogans är att de inte har något att tjäna på det. Ändå förekommer det. Att sedan se ner på eventuella kunder och tro att de inte är förmögna nog att köpa en BMW är verkligen att kasta sten i glashus då försäljaryrket inte direkt tillhör samhällets högst avlönade yrken... "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
| för att bättra på BMW-återförsäljarnas rykte så kan jag ju berätta om för några år sedan, när jag var på väg till förra återförsäljarna i Gävle (LW-bil) för att hämta en reservdel jag beställt. P.g.a ett trafikstopp så blev jag lite försenad och insåg att jag inte skulle hinna dit innan de stängde. Ringde och pratade med ägaren, som när han fick veta att jag skulle komma ca 10 minuter efter stängning erbjöds sig att stanna kvar tills jag kom. Han släppte in mig, jag fick min reservdel och han gick t.o.m ut i bilen efter växelpengar då kassan var stängd. Allt detta för en pryl som kostade under 100:-...... | |
|
Lite av denna arrogans finns även på BMW i Mölndal!Säljarna bara tittar på en och man kan nästan se hur de fnyser och säger "den grabben har inte råd ändå för han kom i hit i en gammal bil" Sorligt att det finns personer inom ett sådant yrke, de passar bättre någon avlägsen plats inom ett lager! Dock så måste jag rosa BMW Mölndal för deras reservdelsavdelning, har nu vart i kontakt med den ett antal ggr och alltid valt att prata med samma man, en lite äldre man ca 50+ som jag gillar skarpt, han kan sina saker och struntar i vilken årsmodell han kör, han är lika engagerad ändå!Tror även jag pratade med han i telefon angående min svårtstartade E30 och han tog sig tid och var tålmodig och radade upp ett antala teorier om det hela! Så nu vart jag klar! An assault on a man's BMW is like an assault on the man himself! |
|
Shady |
kan hålla med om att personalen på bmw i luleå är lite väl ointresserade fick stå och vänta 20 min innan någon kom fram till disken vid reservdelar och frågade om jag behöver hjälp därimot var en av dom äldre riktigt trevlig där en gång...surrade på ett bra tag och bjöd på lite clips och plats plopparna som sitter fast vid framblinkerserna för han ides inte slå in dom i datorn...inte för att dom är värd många kronor men endå.. ännu värre är killen på Mercedes i luleå 2 gånger plockade han fram fel delar åsså blir han irriterad som fan på mig för att han inte fattar vad jag klart och tydligt har sagt 3 gånger |
|
Om man ska ha reservdelar i malmö.. så ska man prata med Leif på reservdelar i Centrum. Han är en jävel på att vara trevlig och hjälpsam. Det finns en till kille där... inga namn nämnda.. men han är inte alls lika trevlig. Vad gäller provkörning av bilar så kan jag säga att jag har inget emot försäljare som inte kommer och hjälper.. det brukar lösa sig genom att man pratar med någon annan. Däremot hatar jag att prata med försäljare som inte har en aning om bilen man frågar om och nästan idiotförklarar en med förklaringar om att det är en v8 i 540... :D |
|
|
Värsta (och roligaste) bilhandlarminnet jag har är från Rejmes (Volvo) här i Linköping. Kom iväg tidigt efter ett möte och åkte en sväng för att titta på bilar. Var ganska uppklädd och hade därför inga problem med att få titta, klämma och provköra. Avslutade rundan på Rejmes. Var lite nyfiken på nya Lagunan som precis presenterats och såg fram emot en provkörning. Tyvärr var det ingen säljare som orkade kliva ut från sitt lilla kontor och prata med lilla mig... Gick därför därifrån med raska steg. När jag passerade en ny V70 var det en man som kastade sig ut ur baksätet och frågade: Kan man få värme i baksätet precis som i classicmodellen? "Inte fan vet jag" svarade jag lite irriterat och gick vidare. Ser då hur mannen slänger igen dörren på V70:n och småspringer ut till sin bil på parkeringen och drar iväg med hyfsad fart. Småskrattade lite för mig själv när jag insåg att mannen misstagit mig för säljare! Hur som helst: Rejmes tappade (minst) två möjliga kunder den eftermiddagen... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
Jirar |
Jag måste bara säga att jag tycker att det är för tragiskt att läsa att vissa här som har bestämt sig för att köpa en bil av nåt märke kan tänka sig att köpa nåt helt annat märke bara för att man inte har fått nån hjälp av nån säljare? Ska säljaren se till att ni byter bil(märke) bara för att man inte fått nån hjälp? Sen tycker jag att vissa här försöker stämpla en stor del av säljarkåren som rena idioterna, vilket jag inte kan hålla med om. Jobbar själv som säljare på Bilia. och jag kan ju bara säga att det finns en jäkla stor del med riktiga idioter till kunder också. Ex. kunder ringer och reserverar bilar dyker inte upp,bestämmer tid ,skiter i att ens ringa och säga att dom inte kommer, bara klagar från samma stund som dom kom in tills dom går, tycker att man betalar för dåligt för deras inbyte(vissa verkar inte haja att firman vill tjäna pengar) mm mm Jag tycker att det är för jävligt att vissa säljare beter sig som dom gör, men det är en väldigt liten del som håller på som dom gör. Lönerna är för det mesta provisionsbaserade, så att det är ju kunden som betalar ens lön. Säljare med den attityden är inte långvariga ska ni veta. |
|
Jirar: Ha i åtanke att kunden jobbar inte med att köpa bil. Att kunder sköter sig på ett dåligt sätt hör till. Alla kunder beter sig inte på ett korrekt sätt. En försäljare har däremot som yrke att sälja bilar och därigenom serva alla bra och dåliga kunder. Om jag hade jobbat som bilförsäljare skulle jag engagera mig i alla som visar intresse av en bil oavsett hur smart, ful, snygg, obegåvad eller motbjudande kunden må vara. Jag ser inte vad en försäljare har att vinna på att vara arrogant. BMW-försäljare har inte högre status i mina ögon än en försäljare av varmkorv. Försäljare som försäljare. Hur skulle det gå ifall varmkorvförsäljaren är arrogant mot sina kunder? BMW-försäljare däremot anser sig ha utrymme för att vara arroganta och fina i kanten. Visst är det också precis som Du säger, Jirar, det finns ypperliga bilförsäljare. Majoriteten av alla bilförsäljare hoppas jag går in för sitt jobb. Som exempel på trevlig personal kan jag nämna Autowåx i Karlstad. På detta ställe är alla trevliga! Otrolig service och kundengagemang gör att man som kund känner sig uppskattad. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
Shady |
håller med dig bjoerck vi kunder har inte betalt för att vara trevliga.. bara för det måste man naturligtvis inte vara otrevlig heller |
|
Kan väl påpeka att det är viss skillnad mellan sälj- och serviceavdelningarna på BMW i Malmö.... säljarna är över all förväntan jättetrevliga och väldigt hjälpsamma. Men när man kommer till servicedisken så kunde man ju önska sig bättre.... Den där surgubben Bosse ute på Förenade Bil o Fosie är ju under all kritik...sämre bemötande har jag aldrig fått nånstans. Bara glor på en som om man var dum i huvet. Har tidigare haft en Chrysler Gr. Voyager som jag köpte på mercedes i Malmö. Så jag håller me Mugge: Bättre personal hittar man inte nån annanstans oavsett om du ska köpa bil eller motorolja...... V8 rockar fett! |
|
|
Är det verkligen bara jag som har goda erfarenheter av Bosse på Förenade bil, Fosie? Ringer till honom när inte min lokala handlare kan hjälpa mig... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Det roligaste jag har varit med om när det gäller säljare var när jag var inne på Mercedes hallen i Mölndal... Jag jobbade bara 100 meter därifrån när jag bodde i Göteborg, så jag och en kille från jobbet brukade gå in där ibland för att titta på AMG bilar (de har ett AMG rum där). När vi kommer in i AMG rummet så står en säljare där och pratar en man. Den här mannen funderade på att byta in sin S600 mot en ny S-klasse, enda problemet var att då fanns bara 500 motorn och den här mannen var tveksam till att behöva gå ner till ca 300 hk och ville ha en vassare motor. Det var bara underbart att stå där och lyssna på när säljaren stod och höll med honom om att 300 hk inte räcker till... Visserligen så gjorde säljaren rätt, eftersom kunden alltid har rätt och det är hans jobb att sälja en bil som passar kunden. själv hade jag blivit överlycklig om jag hade fått köra en S500 och jag hade fått anstränga mig riktigt hårt för att försöka stå ut med dessa fjuttiga 300 hk. Att det finns folk som ska behöva stå ut med så klena motorer är ju bara hemskt.... *lol* "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Jag tyckte att jag blev helt OK bemött av "Bosse i Fosie" den gång jag hade med honom att göra... Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
river upp den här tråden igen för att dela med mig av mina åsikter om aukt. BMW-åf: Var till Lindholms i Umeå för ett par, tre veckor sen och kollade på en röd importerad 325iC -95. MKT fin bil var det, ett säljuppdrag. Direkt jag kollade på den flög ena säljaren på mig och frågade om jag var intresserad av nånting. Då sa jag: Jaaa de skulle vara den där röda 325:an där isåfall, säljaren fort iväg och hämtade nyckeln till den. Kom tbx och skulle larma av den, inget batteri kvar i bilen, var tomt, men han låste upp den ändå, satte på laddning osv. Jag satte mig i förarsätet o klämde på det mesta, hittade besikntingsprottokoll osv i handskfacket. noterade mätarställning sen senaste bes. och frågade säljaren vad det stod på saluskylten för mätarst., ja den har gått xxxxx mil, hajade då till, för enligt saluskylt hade den gått 2000 mil mindre än på bes. protokoll, påpekade det för säljarn och han skulle kolla upp det. började t.o.m prata om finansiering osv trots att jag kom dit med skinnjacka o jeans. snacka om trevlig typ. Mattias hette han, Var dit en till gång o då var även chefen Mats framme o var på mig o visade mig bilar jag sa att jag var intresserad av. även denna gång skinnjacka o jeans Credit ska dom ha för kundservice!!! FKA Bmwlover You can call me Putte!!! |
|
| Håller med original-inlägget. På Lindholms här i Umeå har de samma attityd om gamla BMW, de tycker bara att det är jobbigt att sälja delar till dessa. Förstår dock inte varför. Pengar är pengar är pengar. Det är ju inte så att de ger bort grejorna direkt... | |
|
en som jag gick utb me i Luleå var på mercedes där och tittade på bilar. han var inne över en 30minuter utan att ens bli frågad om han ville ha hjälp. han stack hem tog på sig Kostymen och drog till samma mercedes handlare. Hinner knappt komma in genom dörren innan dem är på honom som gamar. Då sa han att jag var här för 30 minuter sen ungefär med jeans o jeansjacka på och fick ingen hjälp så ni behöver inte fjäska nu heller jag köper ingen bil av er i alla fall. 200km/h-50km/h på 1s Länk |
|
|
Var och tittade lite på bilar i förra veckan. Var inne på BMW(Automax) AUDI(Rydbergs) och Kalmar bilförmedling alla i kalmar då. Och ja är inte släckt med dem på Rydbergs:) Började på Rydbergs jag och tjejen gick runt och kollade lite. Var bara en försäljare inne. Han var dock upptagen med en annan kund. Men efter 3 minuter så kommer han fram och undrar om jag är intresserad av ngt. Mycket trevlig. Var ändå fler inne i butiken. Sedan BMW. Vi gick väl runt där inne i en kvart ung. och vi var inte ensamna där heller. Dock sitter det tre försäljare inne i ett kontor och dricker kaffe men ingen lyckas att slita sig och komma fram och ngn där inne om de undrar om ngt el behöver hjälp. Var ändå lite intresserad av en porsche där inne. Bilförmedlingen. Kanske inte går att jämföra med men sådant bemötande skulle man ha överallt. Kom fram direkt och hälsade och vi blev stående där och snackade bilar i 5-10 minuter innan vi änns han komma in och titta på bilar. De hade en fin porche där inne som verkade rätt fin. Mycket trevliga. |
|
| Tänkte lägga till att båda gubbarna som har hand om reservdelar på Rydbergs är mycket trevliga och kunniga. | |
|
rydberg det där på bmw kändes igen på en mc affär som fanns i umeå men som nu av nån anledning e konkad. man kunde gå runt 30 minuter utan hjälp ändå satt det 3-4 av dem som jobba där på ett kontor o drack kaffe o skrattade. trots att dem såg att det gick runt folk o tittade på saker... 200km/h-50km/h på 1s Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.