AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.498

BMW borde lära sig av Mercedes...

Sida 1 av 4
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag var inne på BMW i Malmö (den vid Caroli) och skulle hämta ut en vxlspaksdamask som jag hade beställt till bilen.
När jag öppnar kartongen så ser jag att det är fel färg på damasken... så jag säger till...

Killen bakom disken säger att det är rätt färg eftersom det bara finns en sorts grå och den är den jag har fått. När jag envisas med att påstå att det inte är samma färg på damasken som det är på resten av min inredning och så får jag svaret:

Ja, men det är inte så noga med så pass gamla bilar...

hur kan man säga så till en kund?

Jag har kört Mercedes innan och jag har alltid fått samma fina bemötande när jag varit där och handlat, oavsett om jag handlade delar till min gamla 190:a eller till en ny CLK.

Jag har aldrig fått höra att min bil inte varit tillräckligt ny för att jag ska få som jag vill.

Riktigt besviken på BMW...

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Espen
Mugge:
Jag tror inte du ska lägga skulden hos BMW p.g.a killen var otrevlig och i mina ögon okunnig! Jag har själv blivit trevig bemött närr jag köpt mina bilar!

Det borde ju ligga i hans intresse att vara trevlig då Mercedes och många andra faktiskt har intressanta bilar och BMW inte bara kan sälja på ryktet längre :(

Konstigt...

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håller med Espen här, inte BMWs fel att gubbarna på Förenade Bil är så stundtals sura och otrevliga.

Dock så håller jag med om att det är beklagligt, och BMW borde se över sina anställda inom vissa områden.

Tycker att du ska ta upp problemet med antingen vederbörande försäljare, eller med någon högre uppsatt på Förenade Bil. Detta är oacceptabelt!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ja... det ska som sagt inte spela någon roll om du kommer med en E30 eller en E65... man ska ha samma bemötande... jag tycker att dom på BMW i Mölndal ska ha credit för detta... jag har aldrig blivit dåligt bemött där.

-Hejsan, jag har varit och kikat på S4:an ni har ståendes här. Jag har nu funderat ett tag och vill ta en provtur för att sedan kanske köpa den.

-Har tyvärr inte tid just nu men kom tillbaka nästa vecka så kan jag se vad jag kan göra

Veckan går. Nästa vecka:

-hej, det gällde den där provkörningen.

-jajaja, just det. Ähm, du skulle inte kunna komma tillbaka i slutet av veckan?

Pappa går tyst därifrån. Åker till Malmö, köper en flong ny S4. Kör tillbaka till Hallands Motor. Klampar rakt in på kontoret där chefen har ett möte. Säger bryskt att han ska komma med ut på parkeringen.

Pappa: Ser du vad som står där?
Chef: Ja en S4.
P: Ja, den är tre dagar gammal, köpte till allt man kunde pricka för.
C: Jaha
P: Ja, jag var så sugen på eran som står där, men ni hade ju inte tid enligt försäljare ***** tror jag han hette.
C: Nä, det menar du inte?!
P: Jo!
C: Jag ska genast ta itu med det.

Sen så har det väl antaglien inte hänt nått men enligt pappa så vart chefen uppriktigt sagt arg och besviken. Han erbjöd till och med en massa rabbat om han skulle köpa nya A3:an till mamma. Så vi får se om dom köper den!

Ville bara ge ett exempel på att det inte bara hos BMW dom är otrevliga... =)

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Bevisar bara att en del säljare/försäljare (gäller inte bara bilar) inte lärt sig att inte döma hunden efter håren, eller i det här fallet, kunden efter bilen.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Nej, självklart ska man inte acceptera att bli bemött på det viset bara för att ens bil inte är av senaste årgång... Ett sådant svar ska man bara kontra med att man vill prata med någon annan som förstår ens problem, och om det inte hjälper så är det självklart chefen som får ta i ärendet.

Jag har bara vara i kontakt med Theanders i Lund när det gäller BMW-handlare men de har alltid varit trevliga och korrekta i bemötandet, vare sig det gällt ett kostnadsförslag på reservdel eller provkörning av en ny bil. I det senare fallet har det kvittat vad man kommit rullandes med, nu senast kom jag cyklandes men blev ändå sedd som en potentiell kund som skulle bli trevligt behandlad, sånt gillar man ju helt klart.

Kan flika in att en del handlare sneglar ut på parkeringen och försöker utröna vad man har för transportmedel, och jag har fått olika bemötande beroende på vilken bil jag har haft. En och samma säljare var otrevlig och snorkig när jag kom i en lånad gammal rostig golf, medan har var hur trevlig och hjälpsam som helst när jag kom i en Saab i 300k-klassen ett tag senare (handlaren sålde nåt japanskt bilmärke). Det hela slutade med att jag köpte min första bil privat - en BMW...
fattar inte varför säljarna är sådär,att dom dömer folk efter bil,klädsel mm..dom ända som förlorar på de är dom själva!!

Tråkigt med sådant kundbemötande. BMW solna har varit
rätt dryga vid 3 tillfällen men nu vet jag en lugn/schysst kille
som jobbar där som jag helldre väntar på nån minut extra på.

Var i solna och tittade på beg bil då den kvinnliga säljaren
började en massiv övertalningskampanj att köpa hennes
316 M3 wannabe bil... usch!

Dessutom sade hon: om du provkör bilen så är det bäst du
köper den för idag regnar det och då kommer det kosta 2000
för att återställa bilen efter en provtur om du inte köper den!

Vad skall man säga?? Vart ingen provtur, kände mig inte
vidare sugen på nån provkörning.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Danska skallar får de flesta ont av,,,
Ingen bra ide,, men ibland får man lust..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag vet att det inte är hela BMW som är ansvariga utan bara en person. Men det vore väl inte fel om BMW kunde införa ngn form av policy över hur man behandlar kunder sina kunder.

Jag kommer ihåg när jag var 18 år och precis tagit körkort... då tog jag o en kompis min fiesta och åkte ut till Merceds-Benz i Hisings-Kärra för att titta på bilar. Där pratade vi med en säljare som hette Fredrik och frågade om de gick för sig att få provköra en C-klass. Till vår stora förvåning så sa han att det gick bra men att vi fick vänta en liten stund då en annan spekulant var ute och körde med den. Under tiden som vi väntade fick vi kaffe och bullar. Efter ett tag kom säljaren o sa att bilen var klar. Det enda han sa var att vi skulle tänka på att det var en dyr bil och att det var högsjälvrisk på bilarna. Sen var vi ute och körde en kvart eller så innan vi kom tillbaka med bilen. Vi tackade och åkte hem.

3 Månader senare när mina föräldrar skulle köpa bil, så berättade jag för pappa hur bra bemötta vi blivit där. Så hela familjen åkte ut dit och tittade på en bil som vi också köpte. Sedan dess har vår familj köpt 3 bilar från Fredrik och det kommer snart att bli en fjärde.

Han visste ju mkt väl att 2 18åriga killar i en 15 år gammal fiesta inte var ngn spekulant på en ny Mercedes, men han var så pass smart att han insåg att de kronor företaget fick lägga ut på soppa och kaffe kunde vara värd massor i Goodwill. Och mycket riktigt så lönade det sig för honom att vara tillmötesgående.

Det är så man vill bli behandlad av bilförsäljare.

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Ibland är det häpnandsväckande hur arroganta och ointresserade bilförsäljare kan vara. Det mest otroliga är deras dåliga självkännedom då de med hjälp av synskhet och trolldom verkar veta hur stor likviditet en person har bara genom att titta på dennes klädsel och nuvarande bil. Tragiskt var ordet. En anställning på skatteverket kanske skulle passa dessa försäljare bättre?

Jag kan inte göra annat än djupt förakta de bilförsäljare som inte klarar av att sköta sitt yrke. Hur svårt kan det vara att bemöta alla kunder som kommer in i hallen på ett trevligt och korrekt sätt? Det är en otroligt märklig känsla att som ensam kund stå i en bilhall där försäljarna sitter kvar i sina bås utan att ens bemöda sig med att komma fram och fråga om jag är intresserad av någon bil. Ska man som kund ta mössan i hand och försynt knacka på hos nasaren för att ödmjukast få be om att köpa en bil för 400kkr?

De (få) gånger jag inte blivit korrekt bemött hos en bilhandlare har jag alltid låtit försäljarna få veta det.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Läs här vad vi sagt tidigare om BMW i Skåne:

Länk
Paap Reeder
Hej!
Bilhandlarna är sig lika genom åren.

En arbetskamrat beställde på 70-talet en sprillans ny WV K 70 (inom parentes ett otroligt skräp... men ialla fall en fabriksny bil).
Han betalade kontant och åkte hem med den efter jobbet en fredag.
På garageplan ser han en våt fläck under bilen som förstoras varja timme.

På måndag åker han så tillbaka till firman som konstaterar att kylaren är läck och måste bytas.
EFTER CA TRE VECKOR får han så sin bil. TROR NÅGON ATT FIRMAN SKÄMDES??...inte ett spår.
Tyckte väl att han var en idiot som köper en WV.

Det var säkert 30 år sedan.

MVH /// Paap R
Jag har också en sådan grej.... jag har en polare som var intresserad av en Aplina B10... han är väldigt noga.... så han gick ner på knä för att titta under bilen... då kommer säljaren fram och säger att han kan lika gärna städa lite på golvet när han är där nere... han reste sig upp och sa åt han att han hade tänkte att betala denna bilen i kontanter... men nu kunde han se köpet i stjärnorna. Han åkte MB handlaren och köpt en CLK....

530dXA -16

BMW CS #08252
Tyvärr verkar BMW och Mercedes vara mer utsatta för det här med arroganta försäljare. Undrar om de gör nåt slags test vid anställning av nya försäljare...för att försäkra sig om att aspiranten är tillräckligt otrevlig och arrogant..."nej, nej..du kan inte bara gå direkt fram till kunden och fråga om han/hon vill ha hjälp...försök i möjligaste mån ignorera personen; annars blir det bara en massa krångel med att förklara tekniska detaljer och skriva kontrakt och sånt...det är inte riktigt i linje med vår verksamhet ser du..."

Har vid ett flertal tillfällen råkat ut för arroganta försäljare och har fortfarande inte lyckats räkna ut vad de har att vinna på sitt agerande. Som Mugge skriver; bilhandlarna har nog inte förstått begreppet goodwill riktigt (både när det gäller reparationer och kundrelationer)...även om jag inte har för avsikt att köpa en bil just den dagen så kan ju ett vänligt bemötande från försäljaren leda till att jag rekommenderar andra att köpa bil där...eller åtminstone att besöka stället.

Hmm ... som tur var finns det trevliga säljare på BMW och Mercedes också...

Den sämsta behandlingen jag varit med om är hos Volvo,
köpte en relativt ny bil där och det var ett helsike att ha att
göra med dom... detta var för rätt länge sedan och innan man
upptäckte BMW hehe, inget misstag jag tänker göra om ;)

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag var för några år sedan inne på BMW-handlaren i Luleå och kollade runt. (Jag var strax under 25 då...) Två säljare stod och pratade med varandra, annars tomt i butiken. Båda två tittade på mig när jag kom in, men bestämde sig för att fortsätta att prata med varandra. Jag kikade runt ett tag och gick fram till säljarna och frågade sedan om jag fick prova en 323i E36 som de hade till salu. Svaret blev: "Nej, det är bara de som tänker köpa bilen som får provköra". Vad svarar man på det?! Jag köpte ingen bil därifrån i alla fall... Lustigt att de kunde avgöra direkt när de såg mig att jag inte tänkte köpa nån bil.

Micke
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
De mest kaxiga och ogästvänliga försäljare jag träffat på är BMW i Bredäng (Sthlm) i gamla lokalen dom hade. Vet inte om samma skit personal hängde med över till nya bygget.
Iaf var det så att jag var helt inställd på att köpa en sprillans ny BMW om jag fick skapligt i inbyte för min då 3år gamla Compact. För det första tog det ca 20min innan försäljaren kunde slita sig från sin kaffe mugg och ha tid att prata med mig, sen när han kom så var det första han sa nått i stil med: "-Du, vi har hemskt dåligt med gamla bilar inne i lager..." Och sen vände han och gick igen för att hjälpa en annan välklädd kostym tönt som precis ramlade in i butiken. Blev skitförbannad och gick ut och åkte då och köpte en Audi A4 istället.
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Mikren-6 och Pär:an: det intressanta i era fall är ju att försäljaren fick rätt, ni köpte ju inga bilar av dem... fast kanske inte av den anledning de trodde. ;)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
När jag var i faggorna att köpa en annan bil än min förra så gick jag omkring med 225 000:- cash (dock ej på mig) och utan ytterligare inbyte. Jag gjorde väldigt klart för alla att jag var klart "sugen". Jag hade innan min köprunda(or) startade givetvis på pappret tagit fram lite olika alternativ. Det handlade om beggade ej nya då jag har gått på den niten för många gånger nu (läs: låter ngn annan ta "ut på gatan" syndromet).
De bilar det handlade om var BMW, MB, Volvo, Audi, SAAB. Jag gick in till handlare som fanns i både Lund, Helsingborg och Malmö.
Resultatet var nedslående! Av alla handlare så var det enbart 3 st av 18 som visade ngn som helst form av intresse att sälja.
1) Värst var Volvo som hade typ "sjuttio elva" försäljare där ingen var intresserad. Lyckades man få kontakt med ngn så var det en väldigt nonchalant attityd som gällde. De frågor man ställde returnerades med fågelholks look, dvs "- vad menar du?"
2) MB. Kopia på "Volvo case" dock med kunnigare försäljare eller snarare mindre okunniga.
3) Audi. Varken bu eller bä. De var som min uppfattning: kör med standard svar och snack.
4) BMW. Klart bäst av alla. Ett högt intresse av att sälja och "smörja" en. Dock med samma reservation som gäller för hela bilbranchen (och givetvis andra brancher), se nedan ##

* SAAB undantages då jag enbart besökte en handlare. Anledning till det var att SAABen ej uppfyllde mina kriterier (var för liten).

## Det som saknas är kunnighet om produkterna. Jag vet inte hur många säljare som sade "- det vet jag inte!". Vad man då vill höra är att "- men, det fixar jag och återkommer lite senare".
Jag tycker det är bedrövligt att man ej som kund kan få svar på basala frågor.
Alla säljare utom en hade inte ens kört alla de modeller de säljer. Vilket för mig framstår som lika självklart som att en kock provsmakar de rätter han tillagar.
Hur skall säljaren kunna sälja en bil om han ej har kört den??

Jag har inte ngt förtroende för bilförsäljare. Givetvis förstår jag att det finns bra undantag och det är det som är så tråkigt. Att undantagen skall vara i minoritet då det egentligen borde vara tvärtom: att de "dåliga" säljarna skall vara i minoritet.
Jmf med andra brancher så är det katastrof.

Vad blev det för en bil då?

Jo en BMW fast privatköpt då jag upptäckte en ytterligare sak som ej gynnar branchen. En likadan bil som jag köpte kostade 54% mer. Vad får man för de %en? Inte är det en början till en god kund-företags relation.
Som jag ser det så är 54% ej motiverat för att bli dåligt mottagen och ej seriöst behandlad. För vad får man egentligen för den extra summan man betalar förutom en eventuell garanti på 3-6 månader. Jo! Ingenting. Det enda man gör är att hålla ett onödigt överflöd i gång. Vissa hävdar att det är tryggare att köpa via en handlare! Varför då? Det verkar ju som om när det strular så gör handlarna allt för att "glida" undan.

Vad gör handlarna som inte jag kan? Vid mitt köp så M-testades bilen, BMW ställde diagnos och den var nybesiktad. Jag gjorde en Insp II när jag fick den. Kostnaden för det hela hamnade på 11 500:- totalt (6.8%).

Tag mig inte för att vara ngn bilförsäljarehatare för det är jag inte utan jag bara delar med mig lite av mina reflektioner.
Jag förstår givetvis att det ej går att kategoriskt såga en hel branch men jag tycker att branchen är ute på väldigt tunn is nu.
Man behöver inte jm,f med andra brancher för de flesta är bättre utan det handlar bara om rimligheter och sunt förnuft.

Eller kan det vara som så att jag är en unik kund som lyckas dra till mig alla dåliga element i branchen, vem vet!

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.